رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
در حاشیه بازدید از جشنواره جهانی فجر مطرح شد؛

رجبی معمار: به جای گله‌مندی از برگزاری جشنواره، کمک کنید

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان، با حضور در پردیس سینمایی چارسو، از منتقدین نسبت به برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر، خواست به جای ابراز گله‌مندی از جشنواره، به برگزاری آن کمک کنند. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان، از جشنواره جهانی فیلم […]

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان، با حضور در پردیس سینمایی چارسو، از منتقدین نسبت به برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر، خواست به جای ابراز گله‌مندی از جشنواره، به برگزاری آن کمک کنند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان، از جشنواره جهانی فیلم فجر بازدید کرد و به تماشای فیلم سینمایی «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» نشست.

او در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری جشنواره در‌خصوص فیلم حبیب احمدزاده، بیان کرد: حبیب احمدزاده یک هنرمند، به‌معنی واقعی کلمه است و هرجایی، حس کند که می‌تواند کار ارزشمند فرهنگی انجام دهد، دریغ نمی‌کند. او که از بچه‌های جبهه و جنگ بوده، در همه آثارش نگاه کاملاً جهانی دارد و دنبال مفاهیم انسانی است. کتاب‌هایی که نوشته، در کشورهای مختلف دنیا ترجمه و منتشر شده است.

او افزود: فیلم «بناسان، غول چراغ جادو» که در جشنواره دیدیم، شاید به‌نوعی مروری بر همه تلاش‌هایی است که او در طول بیست سال گذشته انجام داده و توانسته محل جمع‌آوری و کار جمعی خیلی از هنرمندان و مسئولین فرهنگی و هنری دنیا باشد. این فیلم، کار زیبایی است که باید حتماً در ایران معرفی و دیده شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان با اعلام این‌که، جشنواره جهانی می‌تواند سکوی پرتاب فیلم‌های مختلف باشد، اظهار داشت: جشنواره‌ها این کارکرد را دارند و هدف‌گذاری جشنواره جهانی فیلم فجر همین بوده است. دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان جشنواره در شرایطی که دنیا با بحران فراگیری بیماری کرونا درگیر است، برای برگزاری این رویداد، همت و برنامه‌ریزی خوبی داشتند و طبق آثاری که در جدول اکران دیدیم، فیلم‌های بسیار پروپیمانی بودند و از کشورهای مختلف دنیا در این رویداد حضور دارند.

او ادامه داد: قطعاً چنین جشنواره‌ای در فضای سینمای ایران و برای تعامل سینماگران ایرانی با دیگر کشورها، بسیار تأثیر دارد. من امسال خیلی از هنرمندان ایرانی را دیدم که با وجود فعالیت چندین و چند ساله در این حوزه، خیلی‌هایشان را نمی‌شناختم و این نکته مثبتی است که نسل جدید و جوانان توانا و قابل اعتنایی، وارد عرصه سینما می‌شوند. خلاصه این‌که با وجود همه سختی‌های ما در شرایط اقتصادی و تنگناهایی که در مبادلات بین‌المللی داریم، سینمای ایران تلاش خودش را می‌کند و امیدوارم که هنرمندان ما این توجه را داشته باشند که امروز باتوجه به گسترش وسایل ارتباطی و امکانات وسیع بین‌المللی، آثارشان بتواند زبان جهانی داشته باشد. خواسته یا ناخواسته دنیا، جهان‌وطنی شده و خوب است که اکثر هنرمندان جوری به مباحث نگاه کنند و آثارشان را بسازند که بتوانند در کشورهای پیرامون و کل دنیا تأثیرگذار باشند.

رجبی‌معمار خودش را یکی از موافقان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر، معرفی و اضافه کرد: باتوجه به مسئولیتی که به‌عنوان یک خدمتگزار در خانه هنرمندان ایران دارم، می‌دانم که وضع فرهنگی ما در همه هنرها اصولا خوب نیست و در شرایط سختی کار می‌کنیم. با این وجود تعجب می‌کنم، که بعضی از هنرمندان یا اهالی فرهنگ و هنر توقع دارند، رویدادهای فرهنگی برگزار نشود. اینکه همه بخواهند جشنواره‌ای یا یک نهاد فرهنگی عملکرد بهتری داشته باشد و سال به سال شاهد تعالی و ترقی باشد کاملا به‌جاست، اما این‌که بگویند اصلاً برگزار نشود و پولش را جای دیگر خرج کنیم و… اصلا درست نیست، مگر چقدر خرج این رویداد می‌شود؟ مثل اینکه دوستان در جریان نیستند که هزینه کردن چگونه است. هزینه‌ای که در حوزه فرهنگ و هنر ایران خرج می‌شود، رقم بسیار ناچیزی است که جای تأسف دارد، آن‌وقت در داخل کشور، کسانی که بعضاً سابقه هنری و فرهنگی دارند، به چنین رویدادهایی اعتراض می‌کنند.

مدیرعامل خانه هنرمندان، صحبت‌هایش را با این جملات به پایان رساند: ما باید از همه فرصت‌ها استفاده کنیم، چون شرایطمان شرایط سختی است و کم‌کاری و تأخیر در کارهای هنری فراوان است. به‌نظرم، به‌جای این گله‌مندی‌ها و گله‌گذاری‌ها همه باید کمک کنند، نقطه‌نظرات خود را ارائه کنند و پیشنهاداتی بدهند که کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود، نویسندگان و روزنامه‌نگاران مقاله بنویسند و نقد کنند، نقد به معنی تلاش برای تقویت و تعالی یک حرکت. من به‌شخصه دیدم که در برگزاری جشنواره جهانی امسال، تمام پروتکل‌ها و تأکیداتی که مسئولین بهداشتی کشور داشتند، انجام شده و جشنواره در فضای خوبی برگزار می‌شود.

سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار