رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

شادمهر راستین با اشاره به بازخورد مثبت هنرجویان و اعضای باشگاه مخاطبان جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به شیوه جدید پخش فیلم مسترکلاس‌ها و کارگاه‌ها بیان کرد: این شیوه جدید، به‌تدریج جای خود را در جشنواره باز می‌کند و محتوای کارگاه‌ها نیز با تدوین و اضافه و کم شدن بخش‌هایی بعد از رویداد در اختیار […]

شادمهر راستین با اشاره به بازخورد مثبت هنرجویان و اعضای باشگاه مخاطبان جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به شیوه جدید پخش فیلم مسترکلاس‌ها و کارگاه‌ها بیان کرد: این شیوه جدید، به‌تدریج جای خود را در جشنواره باز می‌کند و محتوای کارگاه‌ها نیز با تدوین و اضافه و کم شدن بخش‌هایی بعد از رویداد در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، شادمهر راستین، مدیر باشگاه و کارگاه‌های سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌وگو با ستاد خبری این رویداد، با ارزیابی خود از میزان استقبال در سه روز گذشته گفت: استقبال از کارگاه‌ها در حد انتظارمان، نسبت به دیده شدن در پلتفرم‌ها و فضای مجازی بود اما نسبت به انتظاری که شاید از روال مرسوم کارگاه‌ها در فضای حضوری وجود دارد، باید بگویم که تجربه‌ای متفاوت را پشت سر می‌گذاریم.

راستین با اشاره به مهم‌ترین مزیت‌های پخش فیلم کارگاه‌ها نسبت به شیوه حضوری برگزاری افزود: در این دوره با پخش فیلم کارگاه‌ها، مدرس باید به‌طور مشخص جواب‌های کاربردی و آموزشی درباره موضوع مورد بحث داشته باشد و از فضای خاطره‌گویی و اشاره صرف به تجربیات پرهیز می‌شود. شاید توزیع فیلم و مارکت به شیوه رودررو و فیزیکی بهتر برگزار شود اما بخش آموزش می‌تواند در فضای مجازی و پرسش نیز ادامه داشته باشد.

راستین درباره علت حضور نداشتن هنرجویان در فیلم کارگاه‌ها برای طرح سوالات احتمالی‌شان گفت: به دلیل مشکلات اینترنت در ایران، این امکان فراهم نشد که چند دانشجوی منتخب را برای طرح سوالاتشان به‌اصطلاح روی خط بیاوریم. ضمن اینکه چند مدرس خارجی ترجیح دادند که فقط خودشان در کارگاه گوینده باشند. به نظرم این شیوه نیز جای خود را به تدریج در جشنواره باز می کند و ادامه‌دار خواهد بود.

او ادامه داد: همچنین بسیاری از سینماگران ایرانی حاضر در کارگاه، شاید در شرایطی غیر از ضبط فیلم حاضر نمی‌شدند در کارگاه حضور یابند اما در اینجا حرف‌های جالب توجهی زدند که برای مخاطبان کارگاه‌ها جذاب است. همچنین گاهی به دلیل برخی از سوالات مطرح‌شده در کارگاه‌های حضوری، مسیر آموزش منحرف می‌شد که در ضبط کارگاه‌ها، این اتفاق حذف می‌شود.

این نویسنده در پاسخ به این‌که آیا موضوعات کارگاه‌ها براساس یک نیازسنجی صورت گرفته است یا به انتخاب مدرسان بوده، توضیح داد: در اینجا با دو گروه مواجه بودیم. گروه اول مسترکلاس‌هایی با سینماگران ایرانی که بهانه‌ای برای گپ و گفت با آن‌ها وجود داشت، مثل کارگاه کیانوش عیاری با نگاه به «آن سوی آتش» و «بدوک» با حضور مجید مجیدی و نگاه به «سفر سنگ» مسعود کیمیایی با حضور جواد طوسی و سروش صحت که در دوره سی‌وهفتم منتخب جشنواره شد. گروه دوم نیز، کارگاه‌هایی بود که در نظر گرفتیم یک هنرجو برای شناخت سینما باید چه مباحثی از فیلم‌نامه تا کارگردانی، موسیقی، شرایط تولید و… را بداند و دوره کارگاهی جامعی، با حداقل یک موضوع در روز تجربه ‌کند. بر این اساس به برخی از مدرسان بین‌المللی پیشنهادات موضوعی دادیم که برخی از آن‌ها مورد موافقت قرار گرفت و آن‌ها را پیش بردیم.

او در پاسخ به این‌که، چرا کارگاه آخر هر روز از جشنواره در سانس نمایش در پردیس چارسو قرار ندارد، بیان کرد: طبق برنامه قرار نبود فیلم کارگاه‌ها در کاخ جشنواره نمایش داشته باشد، اما من به دبیر جشنواره پیشنهاد دادم که به این ‌واسطه بازخورد هنرجویان را به‌صورت حضوری دریافت کنیم و از میزان نتیجه‌بخش بودن این طرح جدید باخبر شویم اما بنیان و اساس کار بر دسترسی رایگان مخاطبان و سینمادوستان به این کارگاه‌ها قرار دارد و بسیار کمک شد تا ما این شیوه آموزش را برای اولین‌بار تجربه کنیم و باید از همه کسانی که مقابل دوربین ما حاضر شدند و تجربه‌های ارزشمند خود را به اهالی سینما منتقل کردند، تشکر کنم.

راستین در پایان به توزیع محتوای کارگاه‌ها، بعد از جشنواره همراه با تدوین دوباره و اضافه و کم شدن امکان‌های تصویری نظیر سکانس فیلم‌های مورد بحث در گفت‌وگوها و … اشاره کرد.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار