رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

«یک لیستی» عنوان نمایشگاه ویژه‌ای از گزیده پوسترهای بین‌المللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی کوبایی است که همزمان با سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس چارسو میزبان علاقه‌مندان است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نمایشگاه پوسترهای دهه ۶۰ و ۷۰ با عنوان «یک لیستی» شامل […]

«یک لیستی» عنوان نمایشگاه ویژه‌ای از گزیده پوسترهای بین‌المللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی کوبایی است که همزمان با سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس چارسو میزبان علاقه‌مندان است.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نمایشگاه پوسترهای دهه ۶۰ و ۷۰ با عنوان «یک لیستی» شامل برگزیده پوسترهای بین‌المللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی کوبایی است. این بخش با حضور ابراهیم حقیقی گرافیست باسابقه افتتاح شد و در ادامه مسئولان و مدیران از جمله پیروز حناچی شهردار تهران، سعید رجبی فروتن معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دیگر مدیران سینمایی و هنرمندان … از آن بازدید به عمل آوردند و استقبال کردند.

پوسترهای این نمایشگاه را مونا زندی حقیقی کارگردان سینما جمع‌آوری کرده است، خودش هم در آیین افتتاحیه این نمایشگاه در این زمینه توضیح داد: «پیشنهاد برگزاری نمایشگاه پوسترهای دهه ۶۰ و ۷۰ توسط ایرج تقی‌پور داده شد که به نظرم پیشنهادی درخشان بود. تعداد پوسترها زیاد بود، اما ما محدودیت داشتیم. برخی از این پوسترها کیفیت چاپ نداشتند، برخی پیدا نمی‌شدند؛ اما در نهایت با کمک دوست و همسایه توانستیم این مجموعه را جمع‌آوری کنیم. البته این نمایشگاه گزیده‌ای است از آنچه که در دهه ۶۰ و ۷۰ رخ داده و گزیده خوبی است. به نظرم آن دوران، دوران درخشانی در سینما و طراحی پوستر بوده است. بعد از آن، پیشنهاد اضافه کردن پوسترهای کوبایی هم توسط یکی از عزیزان مطرح شد.»

نمایشگاهی که شامل ۳۲ پوستر از مهمترین فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰  ایران و ۲۰ پوستر کوبایی است که در طبقه هفتم پردیس چارسو خودنمایی می‌کنند، نمایشگاهی که پوسترهای آثاری همچون «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی با طراحی مرتضی ممیز، «من ترانه ۱۵ سال دارم» ساخته رسول صدرعاملی با طراحی ابراهیم حقیقی، «سارا» ساخته داریوش مهرجویی با طراحی رضا عابدینی، «جاده‌های سرد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی با طراحی مسعود دشتبان و… را از ایران در دل خود جای داده است.

ابراهیم حقیقی که یکی از پرکارترین طراحان گرافیک آن سال‌ها بود و البته از مطرح‌ترین هنرمندان این عرصه در حال حاضر است، در افتتاحیه این نمایشگاه ضمن مرور خاطرات برخی از این پوسترها بیان کرد: «وقتی در سال ۶۲ بنیاد سینمایی فارابی تاسیس شد، بسیاری از عزیزان تصمیم گرفتند که پوستر فیلم‌ها، دارای شاخصه‌های بین‌المللی باشند. آن زمان پخش‌کننده‌ها می‌گفتند این پوسترها به فروش نمی‌رود، اما طراحان ما نشان دادند که ما هم می‌توانیم پوسترهای شاخصی داشته باشیم.»

بخشی دیگر از این نمایشگاه را پوسترهای کوبایی دربرمی‌گیرند که به گفته ابراهیم حقیقی کوبایی‌ها در طراحی پوسترهای انقلابی شهره هستند.

وجه تمایز پوسترهای کوبایی اما این است که کوبایی‌ها برای همه فیلم‌هایی که از کشورهای دیگر به آنجا می‌رفتد، پوستر طراحی می‌کردند تا حالا گنجینه‌ای عظیم از این هنر داشته باشند و به قیمتی بالا به فروش برسانند.

بهرام جلالی مسئول همین بخش هم در یادداشتی در کاتالوگ جشنواره نوشته است: «همه این پوسترها ضمن اینکه اثر را معرفی می‌کنند در اجرا به آن رنگ و بوی آمریکای لاتین را داده‌اند یعنی پوستر در عین حال که ژاپنی است رنگ‌های آمریکای لاتین را دارد.»

در این نمایشگاه می‌شود پوستر آثاری چون «در لندن» محصول مجارستان، «متوفی» محصول برزیل، «سرقت قطار سانتری نیان» محصول انگلستان، «لوسیا» محصول کوبا و…‌ را دید.

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار