رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

کارگردانان فیلم‌های کوتاه حاضر در بخش‌های سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در نشست خبری این آثار به چالش‌های سینمای کوتاه اشاره کردند. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نشست خبری فیلم‌های کوتاه باکس سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق با حضور مریم اسمی‌خانی […]

کارگردانان فیلم‌های کوتاه حاضر در بخش‌های سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در نشست خبری این آثار به چالش‌های سینمای کوتاه اشاره کردند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نشست خبری فیلم‌های کوتاه باکس سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق با حضور مریم اسمی‌خانی کارگردان «وضعیت اورژانسی»، سحر خوشنام کارگردان «پاندای کوچک، پاندای بزرگ»، سیاوش گرجستانی کارگردان «واداشته» و علیرضا کاویان‌ راد کارگردان «من ایرانی‌ام» امروز سه‌شنبه ۱۱ خرداد، در گذر اجتماعات پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

سیاوش گرجستانی کارگردان فیلم «واداشته» با اشاره به شکل‌گیری ایده فیلمش بیان کرد: سنت کودک‌همسری بین افغان‌ها نیز مرسوم است و من با خانوده‌ای در داستان رو‌به‌رو بودم که درکی از وضعیت این کودکانی که به همسری انتخاب می شوند، نداشتند.

او در پاسخ به این‌که فیلم کوتاه، یک اثر مستقل یا راهی برای ورود به سینمای بلند است، گفت: من علاقه‌مند به ساخت فیلم بلند هستم و دغدغه‌ام این نوع فیلم است اما قاعده‌ای برای فیلمسازی بلند وجود دارد که بعد از حداقل سه فیلم کوتاه می‌توان یک فیلم بلند ساخت و امیدوارم بتوانم به زودی ساخت اولین فیلم بلندم را تجربه کنم. در سینما نیز عمدتاً به معضلات اجتماعی توجه دارم و دغدغه‌ام این مضامین است.

علیرضا کاویان راد کارگردان انیمیشن «من ایرانی‌ام» درباره قصه این فیلم بیان کرد: کار من تولید سریال‌های انیمیشن کوتاه ایرانی است و پیش از این تجربه‌های متفاوتی از نظر محتوایی و شکلی داشتم.

او بیان کرد: به‌شخصه اهل سفر هستم و در جاهای مختلف ایران از جمله سوسنگرد که یک بار یک گروه رقص شمشیر فعالیت می‌کرد، موارد و آیین‌های جالبی را دیده بودم، در ادامه «من ایرانی‌ام» با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شد. آن‌قدر تنوع اقلیمی و فرهنگی در ایران زیاد و متعدد است که می‌توان فیلم و سریال‌های بسیاری درباره آن‌ها ساخت.

کاویان راد درباره تجربه دشوار ساخت انیمیشن عنوان کرد: من سینمای کوتاه را دوست دارم و هنوز تصمیمی بر ساخت فیلم بلند انیمیشن ندارم. ضمن اینکه تولید انیمیشن کار زمان‌بر و بسیار دشواری است. به‌نظرم تولیدات سینمای انیمیشن باید افزایش یابد.

سحر خوشنام، کارگردان «پاندای کوچک، پاندای بزرگ» درباره بهره‌گیری از اقتباس در فیلمش عنوان کرد: این فیلم سومین اثر کوتاه من است. علاوه بر فیلم کوتاه داستانی، مستندی ۱۶ دقیقه‌ای به نام «زن در قاب شب» و مستند «بخت پریشان» و «سینمای ایران از آغاز تا انقلاب» را ساخته بودم. شهرزاد شاه‌کرمی فیلم‌نامه «پاندای کوچک، پاندای بزرگ» را با اقتباس از آنتوان چخوف نوشته و داستان خواننده‌ای کرد است، البته این اقتباس به شیوه آزاد انجام شده است.

او فیلم کوتاه را یک مدیوم مستقل دانست و گفت: فیلم کوتاه هرگز پلی برای ورود به عرصه فیلم بلند نیست. زیرا اساساً فرمت و ساختار متفاوتی دارد و متأسفانه معمولاً می‌بینیم که فیلم‌های کوتاه، یک یا دو سکانس از یک فیلم بلند هستند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: به نظرم هنوز سینمای ایران و فیلم کوتاه جای کار زیادی برای تبدیل شدن به صنعت دارد.

سمانه زندی‌نژاد، مجری و کارشناس نشست نیز درباره طرح مسائل و دغدغه زنان در فیلم‌های خوشنام سؤال کرد و او در جواب بیان کرد: آثار من تاکنون عمدتاً زنانه بوده‌اند. «پاندای کوچک، پاندای بزرگ» نیز دو شخصیت اصلی زن و یک شخصیت مرد دارد.

مریم اسمی‌خانی کارگردان فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» که در سی‌و‌نهمین جشنواره ملی فیلم فجر، سیمرغ بهترین کارگردانی را گرفته است، درباره دیده‌شدن فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌های داخلی و در مرحله بعد و بین‌المللی گفت: فیلم‌نامه این اثر توسط من و وحید حسن‌زاده همسرم نوشته شده است. «وضعیت اورژانسی» کاملاً بر پایه یک تعامل نوشته و ساخته شد. جوایز فیلم کوتاه، در باز شدن مسیر آن‌ها به جشنواره‌ها و به دیده شدن فیلم کمک می‌کنند. «وضعیت اورژانسی» در جشنواره فیلم کوتاه تهران اقبال چندانی نداشت و فیلم ما بعد از دریافت سیمرغ بیشتر دیده شد.

او درباره اهمیت سینمای کوتاه، مستقل از فیلم بلند بیان کرد: به ارزش‌گذاری بین فیلم کوتاه و بلند قائل نیستم. جهان به سمتی می‌رود که فیلم‌های کوتاه می‌توانند اقبال بیشتری برای دیده‌شدن داشته باشند. هم‌زمان با «وضعیت اورژانسی» فیلم‌نامه بلندی داشتیم که ترجیح دادیم تا ابتدا فیلم کوتاه‌مان را بسازیم که دست‌مان برای ساخت آن بازتر بود، زیرا فیلم بلند مناسبات خاص خودش را دارد و ممکن بود خروجی آن به دلیل تأثیرات بیرونی، دیگر فیلم ما نباشد.

اسمی‌خانی عنوان کرد: به‌نظرم سینمای کوتاه را می‌توان با خود سینمای کوتاه و پیشینه‌اش مقایسه کرد. انجمن سینمای جوانان ایران با اختیاراتی که دارد، مسئولیت خود را در حد توانش در کنار بحث آموزش به‌خوبی انجام می‌دهد و همین که بقای خود را حفظ می‌کند، یک موفقیت محسوب می‌شود و به‌طور‌کلی چشم‌انداز فیلم کوتاه را روشن می‌بینم.

سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار