رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
یادداشتی از مجید اسلامی؛

یک «تعادل» تکان‌دهنده

مجید اسلامی در یادداشتی ضمن مرور ویژگی‌های فیلم سینمایی «تعادل» آن را یکی از بهترین محصولات سینمای ژاپن در سال‌های اخیر توصیف کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم «تعادل» ساخته یوجیرو هاروموتو در بخش جشنواره جشنواره‌های سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر […]

مجید اسلامی در یادداشتی ضمن مرور ویژگی‌های فیلم سینمایی «تعادل» آن را یکی از بهترین محصولات سینمای ژاپن در سال‌های اخیر توصیف کرد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم «تعادل» ساخته یوجیرو هاروموتو در بخش جشنواره جشنواره‌های سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید.

مجید اسلامی منتقد سینما در یادداشتی ضمن اشاره به ویژگی‌های «تعادل» بر تکان‌دهنده بودن آن تاکید کرده است.

در این یادداشت با عنوان «دروغ‌ها و رازها» آمده است:

«تعادل» ساخته یوجیرو هاروموتو ماجرای ساخت مستندی تلویزیونی درباره‌ تراژدی رابطه‌ یک معلم و شاگرد است که سه سال قبل ‌به خودکشی هر دو منجر شده، دغدغه‌ دختری به نام یوکوست که کشمکش‌های او برای راضی‌ کردن افراد مطلع برای آمدن جلوی دوربین و جلب رضایت مسئولان شبکه تلویزیونی برای پرداخت درست به این موضوع جنجالی فقط یکی از خطوط قصه‌ فیلم است. یوکو همزمان در موسسه‌ آموزشی پدرش هم کار می‌کند و درگیر مشکل سلامتی یکی از شاگردها می‌شود که با پدر خودش رابطه‌ دشواری دارد. این دو موضوع به‌مرور به هم پیوند می‌خورند و یوکو از یک ناظر بیرونی بدل می‌شود به کسی که در متن تناقض‌های اخلاقی و آسیب‌های حاصل از آن قرار دارد. شکل کلی داستان آدم را به یاد فیلم‌های اجتماعی کن لوچ و برخی فیلم‌های مایک لی می‌اندازد، اما چشم‌انداز جامعه‌ امروز ژاپن که عملا از هیچ نظر ربطی به ژاپن دهه‌های پنجاه و شصت و البته انگلستان لوچ و لی ندارد به آن بعدی جذاب و البته تکان‌دهنده می‌بخشد. سبک کارگردان بسیار گزارشی و سرد و بدون تاکیدهای احساساتی‌ (مثلا از طریق موسیقی پرتاکید) است و همین، تاثیرگذاری فیلم را (دست‌کم برای من) دوچندان می‌کند. این فیلم برای من شاید یکی از بهترین محصولات ژاپنی این سال‌هاست.

«تعادل» دومین ساخته‌ هاروموتوست که فیلم اولش با عنوان «Going the Distance» را در سال ۲۰۱۶ ساخته و فیلمسازان مورد علاقه‌اش کیشلوفسکی‌ و برادران داردن و یاسوزو ماسومورا (فیلمساز کلاسیک ژاپنی) است.»

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار