رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

رئیس اسبق دانشگاه جندی‌شاپور به بهانه تماشای مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، دیدگاه خود درباره زاویه نگاه این مستند به پدیده مهاجرت را تشریح کرد. دکتر کرمی، رئیس اسبق دانشگاه جندی‌شاپور ضمن حضور در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، پس از تماشای مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» به کارگردانی […]

رئیس اسبق دانشگاه جندی‌شاپور به بهانه تماشای مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، دیدگاه خود درباره زاویه نگاه این مستند به پدیده مهاجرت را تشریح کرد.

دکتر کرمی، رئیس اسبق دانشگاه جندی‌شاپور ضمن حضور در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، پس از تماشای مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» به کارگردانی منصور فروزش درباره این مستند، گفت: مسئله مهاجرت، مسئله‌ای است که سال‌های سال است با آن مواجه هستیم. طبق برخی آمارهای رسمی، تا همین چند سال پیش سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارنفر از جوانان نخبه ما دست به مهاجرت می‌زدند. نخبگان از کشور می‌رفتند و تعداد زیاد آن‌ها، سال‌های قبل ذهنم را به خود مشغول کرده بود. تا به امروز از زاویه نگاهی که مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» به این موضوع پرداخته بود، به سوژه مهاجرت فکر نکرده بودم. کار این مستندساز، در این زمینه را تحسین می‌کنم.

او ادامه داد: تصورم این بود، بیشتر؛ کسانی دست به مهاجرت می‌زنند که می‌توانند در آن سوی مرزها خودشان را مطرح کنند و پشتوانه‌ای داشته باشند، اما متأسفانه، گویا وضعیت بدتر از آن است که ما تصور می‌کردیم. این افراد، باوجود آنکه نمی‌توانند به‌صورت رسمی مهاجرت کنند، دست به چنین کاری می‌زدند و این‌چنین خطر می‌کردند. مهم‌ترین نکته این مستند، پرداختن به موضوعی است که تا به امروز کمتر دیده شده است.

کرمی ادامه داد: شما اگر در سایت‌ها و مطبوعات هم بگردید،‌ با چنین سوژه‌هایی کمتر مواجه می‌شوید. اینکه صدای نشنیده‌ای را کارگردان در معرض دید قرار دهد، نقطه‌قوت یک فیلم است و از این نظر این مستند برایم تازگی داشت.

رئیس اسبق دانشگاه جندی‌شاپور افزود: متأسفانه عدم شناخت کلی در کلیت جامعه نسبت به شرایط زندگی در آن‌سوی مرزها وجود دارد. واقعیت این است که من از هم‌نوعان افغانی نمی‌توانم خرده بگیرم. همین امروز، پدر استاد دانشگاهی را دیدم که بالای قبر پسرش خوابیده بود، چراکه پسرش را در دانشگاه کشته بودند. شاید در چنین شرایطی نتوان کسی را مورد سوال قرار داد که چرا از کشورت مهاجرت می‌کنی، اما در کشوری مانند ایران که به هر حال قضیه به این صورت نیست، تصویر نادرست داشتن از خارج از مرزها، منجر به تصمیمات نادرست می‌شود. جا دارد، این تصویر در ذهن جامعه اصلاح شود تا مردم تصور واقعی‌تر از زندگی در آن سوی مرزها داشته باشند. این مستند از این زاویه، اثر مثبتی بر مخاطب خود دارد.

سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار