رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
«پری» و «ملاقات» بهترین فیلم‌های فستیوال

جوایز هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ اهدا شد

جوایز هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ در دو بخش فیلم‌های بلند و کوتاه به برگزیدگان اهدا شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ (IFFZ) شامگاه یک ژوئن برگزیدگان خود را معرفی کرد. در این دوره از فستیوال در بخش فیلم‌های بلند داستانی، فیلم «پری» […]

جوایز هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ در دو بخش فیلم‌های بلند و کوتاه به برگزیدگان اهدا شد.
به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ (IFFZ) شامگاه یک ژوئن برگزیدگان خود را معرفی کرد.
در این دوره از فستیوال در بخش فیلم‌های بلند داستانی، فیلم «پری» ساخته سیامک اعتمادی جایزه اول جشنواره را دریافت کرد. سیامک اعتمادی که به دعوت جشنواره در زوریخ و اختتامیه حضور یافته بود جایزه استوانه یا منشور طلایی کوروش و جایزه نقدی جشنواره را دریافت کرد. این فیلم در سال ۲۰۲۰ در بخش پانورامای فستیوال بین المللی فیلم برلین نیز حضور داشت.
بیانیه هیات داوران درباره فیلم‌های اول و دوم بخش فیلم‌های بلند
باربارا میلر رییس هیات داوران بخش فیلم‌های بلند این دوره از جشنواره، درباره انتخاب فیلم «پری» ساخته سیامک اعتمادی عنوان کرد: در فیلم «پری» دو جهان با هم در کشمکش هستند که هر دو این جهان‌ها در یک وضعیت اضطراری در افراطی‌ترین و شدیدترین حالت خود قرار دارند. در این فیلم زنی وجود دارد که در لبه مرگ و زندگی با شیاطین و فرشته‌های درونی و بیرونی می‌جنگد؛ یک رهایی دردناک از همه زنجیرها و در پایان همه چیز رها و آزاد می‌شود.
جوئل ینت دیگر داور جشنواره، فیلم «پری» را چنین تشریح کرد: «پری» تنها داستان جستجوی یک مادر برای فرزندش نیست، بلکه درباره جستجوی هویت از طریق مکان‌های تاریک است؛ جایی که در آن برخوردهای گرم و عشق مادرانه از طریق داستانی قدرتمند یک راه درست را روشن و مشخص می‌کند.
ورونیک گری دیگر داور جشنواره، فیلم را چنین توصیف کرد: ملیکا فروتن در «پری» کار برجسته‌ای را انجام می‌دهد. تحول او در فیلم فوق‌العاده است. فیلم از همان لحظه اول شما را به صندلی می‌چسباند.
گرترود پینکاس دیگر داور جشنواره نیز درباره فیلم گفت: تحول شخصیت اصلی فیلم با عملکرد عالی بازیگران نقش‌های مقابل و کناری او افزون شده است.
آنینا فورِر به عنوان آخرین داور این بخش درباره اهدای این جایزه به فیلم «پری» گفت: فیلم یک داستان هیجان‌انگیز، یک بازیگر نقش اصلی عالی، کاراکترهای کناری قدرتمند، تغییرات قصه فوق‌العاده، تصاویر شگفت‌انگیز و پایانی را که خواستار ساخت یک دنباله است، دارد.
در ادامه مراسم، فیلم «غریبه ای در پاریس» به کارگردانی مهدیه ولی‌زاده به عنوان رتبه دوم جشنواره در این بخش اعلام شد.
باربارا میلر درباره این فیلم که جایگاه دوم را بدست آورد چنین توضیح داد: کل جهان فیلمِ «غریبه ای در پاریس» در یک مکان واحد، متمرکز شده است. فیلم اثری بامزه، سرگرم‌کننده و در عین حال عمیق است.
گرترود پینکاس نیز با تمجید از فیلمبرداری فیلم «غریبه‌ای در پاریس» گفت: در این فیلم بسیار هوشمندانه از دوربین استفاده می‌شود.
جوئل ینت فیلم «غریبه‌ای در پاریس» را این چنین تشریح کرد: فیلم درباره احمد یحیی زاده موسیقیدان ایرانی است و زمانی که او تلاش می‌کند ملیت فرانسوی را بدون کسب هیچگونه موفقیتی به دست آورد، شهرِ عشق (پاریس) به یک دام و تله تبدیل می‌شود.
آنینا فورِر نیز فیلم را این گونه توصیف کرد: نحوه ای که فیلمساز و احمد یحیی زاده، در این فیلم ما را به رویاهایشان نزدیک می‌کنند، چشمگیر است.
ورونیک گری هم درباره این فیلم گفت: «غریبه ای در پاریس» یک فیلم امیدوارکننده است که نشان می دهد در زندگی یک شروع تازه، امری شدنی و امکان پذیر است. شما خیلی راحت می‌توانید به فیلمساز و هنرمند شگفت انگیزش وابسته شوید. این فیلم احساسی در آینده به یادگار خواهد ماند.
جوایز بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره
در این دوره از جشنواره در بخش فیلم‌های کوتاه، آزاده موسوی با فیلم «ملاقات» جایزه اصلی جشنواره شامل استوانه یا منشور طلایی کوروش و جایزه نقدی را دریافت کرد. البته موسوی نتوانست برای دریافت جایزه در شهر زوریخ حاضر شود.
در بیانیه هیات داوران برای اهدای جایزه به فیلم آزاده موسوی چنین آمده است: فیلم کوتاه «ملاقات» ساخته آزاده موسوی که به اتفاق آرا موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره شد، اثری باورنکردنی با دستاوردی منحصر به فرد است. فیلم که براساس تجربیات خود فیلمساز ساخته شده کاملا انسانی و در عین حال هم شخصی و هم جهانی است.
جایزه دوم فیلم های کوتاه جشنواره نیز به فیلم «سفید پوش» ساخته رضا فهیمی رسید.
در بیانیه هیات داوران از «سفید پوش» به عنوان فیلمی یاد شده است که انسان‌شناسی را در یک دنیای خیلی خاص و متراکم، در روستایی در حومه یک شهر در ایران فعلی ارائه می دهد.
به گفته هیات داوران، فیلم یک پرتره زیبا و شاعرانه از یک جامعه است.
کارین هبرلین، حمیرا سلی‌یر، فیروز ای.پیلت و مورتیز اشنایدر، داورهای بخش فیلم‌های کوتاه این دوره از جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ بودند.

نمایش آنلاین فیلم‌های جشنواره تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار