رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

تیر ۱۴۰۰ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

درخشش «تنها نخواهم ماند» در جشنواره‌ پارنو

بیست‌و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند و مردم‌شناسی «پارنو» در کشور استونی به مستند کوتاه «تنها نخواهم ماند» جایزه داد. در این دوره از جشنواره تنها نخواهم ماند ساخته یاسر طالبی به نمایندگی از ایران حضور داشت و جایزه بهترین مستند در بخش «بقا مردمان بومی» (The best doc on survival of indigenous peoples) را از آن خود […]


فاطمه مسعودی فر بازیگر نقش سارای گرجی در «جیران» شد

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، نخستین تصویر از فاطمه مسعودی‌فر در سریال «جیران» منتشر شد. سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی جدیدترین تجربه کار این کارگردان بعد از سریال «شهرزاد» است که قرار است از فیلیمو پخش شود. بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی‌ور، ستاره […]


«تنها نخواهم ماند» برنده جایزه بهترین مستند جشنواره پارنو شد

بیست‌و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند و مردم‌شناسی «پارنو» در کشور استونی به مستند کوتاه «تنها نخواهم ماند» جایزه داد. در بیست‌و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند و مردم‌شناسی «پارنو» در کشور استونی «تنها نخواهم ماند» ساخته یاسر طالبی به نمایندگی از ایران حضور داشت و جایزه بهترین مستند در بخش «بقا مردمان بومی» (The best doc on survival […]


«زالاوا» در راه ونیز

فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در اولین حضور جهانی خود، در هفتاد و هشتمین فستیوال بین‌المللی فیلم ونیز به عنوان یکی از هفت فیلم بخش رقابتی هفته منتقدین این فستیوال به نمایش در‌می‌آید. این فیلم که به تهیه‌کنندگی‌ سمیرا برادری و روح‌الله برادری در کردستان فیلمبرداری شده است، از تاریخ یک تا ۱۱ سپتامبر با سه نمایش، برای جوایز سی و […]


تمدید زمان ثبت‌نام و ارسال فیلم به پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند

زمان ثبت‌نام و ارسال اثر در بخش فیلم پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند تمدید شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، با اعلام دبیرخانه این جشنواره، با توجه به شرایط کرونایی، تعطیلات پیش آمده و بنا به درخواست مستندسازان زمان ثبت نام و ارسال اثر در بخش فیلم پنجمین […]


جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کیمرا به انیمیشن «حبسی» رسید

انیمیشن «حبسی» به کارگردانی احمد خوش نیت جایزه ویژه هیات داوران برای طراحی صدا و موسیقی از جشنواره فیلم کیمرا ایتالیا دریافت کرد. انیمیشن «حبسی» (LOCKED) به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی احمد خوش نیت از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برنده جایزه ویژه هیات داوران در طراحی صدا و موسیقی از نوزدهمین […]


نویسنده «زندگی زیباست»:

از حذفیات سریال حیرت می کنم

«زندگی زیباست» از ساخته های جدید قاسم جعفری پس از ۱۳ سال دوری از تلویزیون است. سازنده سریال هایی چون «خط قرمز»، «مسافری از هند»، «غریبانه» و «کمک کن» در نیمه اول دهه ۸۰ کارگردان نسبتا پرکاری برای تلویزیون محسوب می شد و پس از آن سراغ سینما رفت که البته نتوانست اتفاق متفاوتی را […]


شهرام مکری داور بخش افق‌های جشنواره «ونیز» شد

شهرام مکری به عنوان یکی از داوران بخش افق‌های هفتاد و هشتمین دوره جشنواره ونیز معرفی شد. به نقل از ورایتی، کلوئی ژائو کارگردان برنده چندین جایزه مهم دنیا از جمله اسکار به عنوان یکی از داوران بخش اصلی جشنواره ونیز انتخاب شد. ژائو سال گذشته با فیلم «سرزمین آواره ها» در جشنواره ونیز حضور […]


«خورشید» مجیدی به اکران آنلاین پیوست

فیلم «خورشید» از ۳۱ تیر ماه ساعت ۲۰ در نماوا به صورت آنلاین پخش می‌شود. فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی از پنجشنبه ۳۱ تیر ماه ساعت ۲۰ به صورت آنلاین در نماوا و فیلیمو اکران می‌شود. فیلم سینمایی «خورشید» به نویسندگی مشترک مجید مجیدی و نیما جاویدی و تهیه‌کنندگی مشترک امیر بنان و مجید مجیدی در سال ۹۸ تولید شده است. «خورشید» برنده سیمرغ بلورین جشنواره ملی […]


«ایران، جنوب غربی» و روایت خشکاندن تالاب هورالعظیم

مستند ۵۲ دقیقه‌ای «ایران، جنوب غربی» ساخته محمدرضا فرطوسی درباره خشکی تالاب هورالعظیم در سایت هاشور در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. نام این مستند «ایران، جنوب غربی» به کارگردانی محمدرضا فرطوسی است که ۱۱ سال پیش و با زبان عربی تولید شد و این روزها در سایت هاشور به صورت آنلاین در دسترس علاقه‌مندان است. این مستند دگرگونی زندگی ساکنان […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

نکته ها و ملاحظاتی درباره چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

نکته ها و ملاحظاتی درباره چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ۱. جشنواره امسال نیز در ادامه سیاست گذارهای مسئولین فرهنگی و سینمایی با حجم بالایی از تولیدات ارگان ها و سازمان های مرتبط و غیرمرتبط سینمایی همراه بود. این موضوع از جهتی مثبت است که زمینه را برای رونق تولید و ورود سرمایه های بیشتر باز می کند و امکان حمایت به خصوص از فیلمسازان جوان را فراهم می آورد اما از طرف دیگر با مخاطراتی همراه است که ماحصل اش تولید فیلم های ضعیف و شعار گونه است که متاسفانه چند نمونه متعددش را در این دوره شاهد بودیم. لزوم نظارت دقیق و استفاده از مشاوران و ناظران کیفی خبره از جمله ضروریات این شکل از تولید در سینمای ایران است. ۲. حضور چندین فیلمساز اول که برخی از آن ها سازنده چند فیلم شاخص این دوره بودند و اضافه شدن بخش نگاه نو پس از چند سال تعطیلی، نوید بخش این موضوع است که سینمای ایران علی رغم تمام مسائل و مشکلات ریز و درشت اما همچنان پویا و خوشبختانه در حال زایش است و نسل های جدید درحال ورود به عرصه اند. ۳. با مشاهده فیلم های این دوره می توان گفت فیلمنامه همچنان چشم اسفندیار سینمای ایران به مثابه سال های قبل است. مقدمه و شروع هایی که یا بسیار کوتاه اند و یا از فرط افراط طولانی و حوصله سربر، دیالوگ هایی که کارکرد نمایشی نمی یابند، دراماتیزه نشدن مضامین، عدم پرداخت درست شخصیت ها، تحول ناگهانی کاراکتر، پایان بندی های شعاری و بسیاری معضلات دیگر از جمله نواقص فیلمنامه های این دوره بود هر چند که نمونه های موفقی همچون باغ کیانوش، پرویزخان و صبحانه بازرافه ها را هم شاهد بودیم. ۴. برنامه ریزی جشنواره از یک فشردگی نامتناسبی رنج می برد. روز اول و به دلیل ناهماهنگی های تثبیت محل برگزاری خانه جشنواره، عملاً تمام سانس ها با بیش از یک ساعت تاخیر همراه بود. این موضوع هر چند در روزهای دیگر حل شد و سانس ها راس ساعت آغاز گردید اما مسئله ای دیگر پدیدار گشت و آن فشرده سازی زمان نشست ها بود که علی رغم تلاش مجری بازهم بسیاری سوالات خبرنگاران مجالی جهت طرح شدن نمی یافت که دلیل آن کاهش تعداد روزهای نمایش فیلم ها به ۹ روز بود که علت آن مبهم است! ۵ .با اعلام نام کاندیداها طبق سنوات قبلی باز هم تعجب حضور برخی نام ها در فهرست و نیز غیبت تعدادی دیگر شگفتی ساز شد کما اینکه این موضوع در زمینه اعلام اسامی فیلم ها نیز وجود داشت و حتی تا میانه های جشنواره نیز باکشمش بر سر حضور و عدم حضور یک فیلم در بخش سودای سیمرغ امتداد داشت. اگرچه داوری امری سلیقه ای است و تغییر یک یا چند نام هیئت داوران می تواند باعث تفاوت در آرا گردد اما نباید از نظر دور داشت که به همان نسبت نیز می بایست سنجه های فنی و هنری را نیز از خروجی هر ترکیب ...