حیدر مرادی مدیر امور سینمایی «بهمن سبز» حوزه هنری در استان کردستان گفت: تجربه من در پردیس «بهمن» سنندج نشان می‌دهد مخاطب از آثار متفاوت و نمایش مستندها در سینما استقبال می‌کند. اما این استقبال نیازمند فضاسازی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات است. این که خبررسانی یا تبلیغات را به فضای مجازی یا رسانه‌های رسمی محدود کنیم، همه بضاعتی که سینمای مستند می تواند در بخش جذب مخاطب استانی داشته باشد، فعال نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: تبلیغات محیطی، اکران‌های ویژه و برگزاری جلسات نقد و بررسی در کنار اکران هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند علاقه‌مندان سینمای مستند را جذب کند. سینمای مستند در استان‌ها ظرفیت جذب مخاطب بالایی دارد، اما این پتانسیل مغفول مانده و اغلب در پخش، توزیع و نمایش آثار مستند به تهران و مخاطب تهرانی فکر می‌شود.

مدیر پیشین پردیس «هویزه» مشهد گفت: تجربه موفق اکران مستندهای اجتماعی در پردیس هویزه ثابت می‌کند که هرگونه مستند می‌تواند طیفی از علاقه‌مندان را به سینما بیاورد. مستندهای اجتماعی، مستندهایی که موضوع محیط‌زیست دارند، مثل «اسرار دریاچه» یا مستندی مثل «مهین» که مخاطب عام و خاص دارد. در سال‌های اخیر مستندهای سیاسی درباره شخصیت‌های تاریخ معاصر مثل رزم‌آرا و مصدق ساخته شده که برای بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ جذاب است و در صورتی که با برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی اکران شود، مخاطب بالایی خواهد داشت.

مدیر امور سینمایی «بهمن سبز» حوزه هنری در استان کردستان ادامه داد: ماهیت سینمای مستند، آگاهی‌بخشی است. سینمای مستند می‌تواند روی مدیران و مسئولان تأثیر بگذارد یا افرادی را که با حوزه‌های مختلف اجتماعی در ارتباط هستند نسبت به مسائلی که در آن حوزه در جریان است، حساس و مطلع کند.

مرادی با اشاره به اهمیت اکران آنلاین در روزهایی که ویروس کرونا سینماداری را به خطر انداخته گفت: اگرچه سینما رفتن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، یک رفتار کم‌خطر است اما به‌هرحال شرایط اجتماعی، در دو سالی که پشت سر گذاشتیم به رکود سینماداری انجامیده است. اکران آنلاین فیلم‌های مستند در این فضا، ارزش افزوده است. به‌ویژه برای مخاطبی که در استان‌های موفق تمایل بالایی برای دیدن فیلم‌های مستند ایرانی و خارجی دارد، اما همیشه از دسترسی ساده و باکیفیت محروم بوده است.

وی ادامه داد: در سینمای ایران، طرح‌های مختلفی برای نمایش آثار مستند اجرا شده که اغلب دوام نداشته است. امیدوارم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که متولی اصلی تولید و اکران آثار مستند است، مصمم و باتوجه‌به تمایل و درخواستی که در دوستداران سینمای مستند وجود دارد برای دیده‌شدن مستندها برنامه‌ریزی کند. سینمای مستند ایران، مخاطب فراوانی دارد که در سازوکار تجاری سینما نادیده گرفته می‌شوند.

منبع: سوره سینما