رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April
  • سه شنبه 12 مرداد 1400 - 17:47
  • کد خبر : 73370
  • تئاتر
  • چاپ خبر : وقتی «جهنم» حاصل نگاه یک غریبه است

حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «جهنم» درباره چگونگی شکل‌گیری این اثر نمایشی توضیح داد. حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «جهنم» که از ۶ مرداد ماه اجرای خود را در خانه نمایش مهرگان آغاز کرده است در این باره گفت: خوشبختانه علی رغم اینکه سایت فروش بلیت با ما همکاری نکرده و امکان خرید اینترنتی […]

حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «جهنم» درباره چگونگی شکل‌گیری این اثر نمایشی توضیح داد.

حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «جهنم» که از ۶ مرداد ماه اجرای خود را در خانه نمایش مهرگان آغاز کرده است در این باره گفت: خوشبختانه علی رغم اینکه سایت فروش بلیت با ما همکاری نکرده و امکان خرید اینترنتی برای نمایش وجود ندارد و فعلاً تنها از طریق گیشه می‌توان اقدام به خرید بلیت کرد اما در چند روز اول اجرا استقبال از کار خیلی خوب بوده است.

وی درباره شکل‌گیری این نمایش توضیح داد: «جهنم» براساس ۲ نمایشنامه «مرگ در می‌زند» وودی آلن و «دوزخ» ژان پل سارتر نوشته شده است. در واقع نمایش، فردای اتفاقات نمایشنامه «مرگ در می‌زند» را در فضای «دوزخ» به نمایش می‌گذارد. ایده اولیه شکل‌گیری نمایش از اثر سارتر و مفهوم «درِ بسته» در اتاقی به مثابه جهنم گرفته شده است.

شیخی درباره فضاسازی نمایش بیان کرد: نمایش از فضایی سوررئال برخوردار است اما جهنمی که در اینجا به نمایش می‌گذاریم چیزی نیست که همیشه درباره جهنم شنیده‌ایم و قرار نیست حضور در آن با عذاب و درد و رنج و شعله‌های آتش همراه باشد بلکه جهنم در این نمایش حاصل نگاه یک غریبه است که شخصیت نمایش را به یاد فردی آشنا می‌اندازد و این نگاه است که او را عذاب می‌دهد. در این نمایش برخلاف کارهای قبلی‌ام که بیشتر به سمت تئاتر بی چیز می‌رفتم، از عنصر رنگ و نور استفاده زیادی کرده‌ام که این مساله در طراحی لباس و گریم و دکور نمایش مشهود و اجرا از یک وحدت رنگ برخوردار است.

این کارگردان و بازیگر تئاتر در پایان عنوان کرد: این نمایش قرار بود ۲۷ تیر ماه به صحنه برود اما تعطیلی‌های پی در پی و از طرف دیگر استاندارد نبودن سامانه جامع صدور مجوز هنرهای نمایشی برای تایید متن و بازبینی که مدام قطع و وصل می‌شد، اجرای کار را عقب انداخت. امیدوارم نمایش تا پایان اجرا با مشکلی روبرو نشود و بدون توقف بتواند به اجرای خود ادامه دهد.

نمایشنامه «مرگ در می‌زند» وودی آلن بازآفرینی طنز اثر «مهر هفتم» از مشهورترین فیلم‌های اینگمار برگمان است که در آن تلاش دارد روایتی از دور زدن مرگ را به تصویر بکشد. در این نمایشنامه مرگ به سراغ نات آکرمن میانسال می‌رود و نات تلاش می‌کند تا با ترفندهایی بر مرگ پیروز شود و زندگی‌اش را پس بگیرد.

در نمایشنامه «دوزخ» سارتر نیز جهنم به شیوه‌ای متفاوت تصویرسازی می‌شود؛ سه نفر به نام‌های گارسِن، اینس و استل بعد از مرگشان وارد اتاقی می‌شوند که گویا دوزخ آنهاست. اینجا اتاقی با یک دریچه است که از طریق آن می‌توان تمام اتفاقات روی زمین را تماشا کرد. درب این اتاق برای همیشه بسته است و چراغ نیز هیچ وقت خاموش نمی‌شود. برعکس تصور عموم از جهنم که باید جایی تاریک باشد، اینجا روشنِ روشن است. خواب نیز در اینجا بی‌معنی است و آنها حتی از توانایی پلک زدن و روی هم گذاشتن چشمانشان برای یک لحظه کوتاه هم ناتوانند.

بازیگران نمایش «جهنم» که تا ۲۲ مرداد ماه ساعت ۲۰ در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه است به ترتیب ورود عبارتند از حامد شیخی، امیررضا باباولیان، یگانه سروری، تداعی سعیدی فر.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار