رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
  • الإثنين ۱۲ صفر ۱۴۴۳
  • 2021 Monday 20 September

ساخت آثاری مرتبط با جنگ جهانی دوم و دوران حضور و یا به عبارتی اشغال ایران توسط متفقین و پیامدهای آن موضوعی مسبوق به سابقه است و پیش تر در آثاری همچون مدارصفر درجه و در چشم باد نیز شاهد روایت گوشه هایی از تاریخ این دوران بوده ایم اما آنچه خاتون را از آثار […]

ساخت آثاری مرتبط با جنگ جهانی دوم و دوران حضور و یا به عبارتی اشغال ایران توسط متفقین و پیامدهای آن موضوعی مسبوق به سابقه است و پیش تر در آثاری همچون مدارصفر درجه و در چشم باد نیز شاهد روایت گوشه هایی از تاریخ این دوران بوده ایم اما آنچه خاتون را از آثار پیشین متمایز می کند آن است که اینجا تینا پاکروان در قامت کارگردان داستانش را درست در بحبوحه کشیده شدن جنگ و تبعات آن در خاک ایران بنا می نهد و بر خلاف آثار ذکر شده بطن درام را در چنین بستر تاریخی شکل می دهد. در خاتون نیز، خانواده محور است و علی رغم فضای مردانه هر جنگی این زنان هستند که بار اصلی داستان را بر مبنای کنش های خود به جلو می رانند و در این میان شخصیت خاتون، نقشی کلیدی را ایفا می کند.
خاتون اگرچه در آغاز راه قرار دارد اما در همین قسمت های محدود نیز واجد نکات قابل تأملی جهت بحث و بررسی است که از آن جمله می توان به گروه بازیگران، کارگردانی و دکوپاژ، فیلمبرداری و در نگاه کلی سوژه و فیلمنامه را فهرست وار اشاره کرد که پرداختن به تک تک آن ها مجال و فرصتی مضاعف را پس از پخش قسمت های بیشتر طلب می کند اما در یک نگاه اجمالی ساخته شدن سریالی با این میزان از پروداکشن و دستمایه قراردادن چنین موضوعی آن هم توسط یک فیلمساز زن به خودی خود منحصر به فرد و ویژه می نماید به ویژه در موقعیت شبکه نمایش خانگی و بستر فضای مجازی و با سرمایه ای برآمده از بخش خصوصی که می تواند یک اتفاق تازه و پیشران را برای سایر تولیدات این چنینی مهیا سازد.

سینماخانه / حمید عبدالحسینی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار