رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

زهره سربازی تهیه‌کننده برنامه رادیویی «کافه هنر» درباره اهداف این برنامه و افق پیش روی آن توضیح داد. زهره سربازی تهیه‌کننده برنامه «کافه هنر» از هدف تولید این برنامه و افق پیش روی آن گفت: کافه هنر در جایگاه یک مجله‌ روزانه‌ فرهنگی و هنری و نخستین برنامه‌ فرهنگی چندرسانه‌ای رادیو در این حوزه، با نگاه […]

زهره سربازی تهیه‌کننده برنامه رادیویی «کافه هنر» درباره اهداف این برنامه و افق پیش روی آن توضیح داد.

زهره سربازی تهیه‌کننده برنامه «کافه هنر» از هدف تولید این برنامه و افق پیش روی آن گفت: کافه هنر در جایگاه یک مجله‌ روزانه‌ فرهنگی و هنری و نخستین برنامه‌ فرهنگی چندرسانه‌ای رادیو در این حوزه، با نگاه کاونده و منتقد، رخدادهای فرهنگی را در سراسر کشور بررسی و پیگیری می‌کند. هدف اصلی، در نگاهِ برنامه‌سازی، این است که به جای پخته‌خواری و تقلید و برداشت از رسانه‌های دیگر، خود ما به تولید خبر بپردازیم. بنابراین، دست‌ اول بودن موضوع و یا زاویه‌ طرح آن، اولویت مهم ماست. در عین حال، تلاش برنامه «کافه هنر» در این سال‌ها، دستیابی به جایگاهِ رسانه‌ فرهنگی جریان‌ساز بوده است. یعنی رسانه‌ای که بتواند اثرگذار و پیش‌رونده باشد نه صرفا خبررسان و گزارشگر.

او افزود: «کافه‌ هنر» ده‌ها موضوع و ضرورت فرهنگی را برای اولین بار در رسانه مطرح کرده که پیگیری حتی یکی از این اهداف، برای یک برنامه‌ رادیویی، دستاوردی چشمگیر است، از طرح پیشنهاد نذر فرهنگی و ضرورت نظارت زبانی در تولیدات فرهنگی تا برنامه‌ریزی برای محصولات فرهنگی ویژه دختران خردسال و نوجوان، برگزاری آیین سخن برای نگهبانی از زبان مادری، ضرورت اختصاص اماکن ثابت و ویژه برای اجرا و آموزش تعزیه و ده‌ها طرح دیگر برای نخستین بار در این برنامه مطرح شده است. یعنی شاید بیش از فعالیت‌هایی که در نهادهای بزرگ فرهنگی می‌بینیم، به طرح ایده‌ها و پیگیری اجرای آن پرداختیم. مثل طرح چهل کتابخانه چهل روستا که ما را یک قدم به آرمان کافه هنر نزدیک تر کرد؛ یعنی دستیابی به عدالت فرهنگی.

«کافه هنر»؛ آسیب‌شناسانه و انتقادی

این تهیه‌کننده درباره اینکه این برنامه رادیویی که به شاخه‌های متفاوت هنر می‌پردازد و همچنین از دغدغه‌ها و سختی‌های تولید هر برنامه توضیح داد: «کافه هنر» یک برنامه‌ آسیب‌شناسانه و انتقادی است. پس در عین حال که در بیان حال و دردهای هنرمندان می‌کوشد، نقدهای صریح خود را هم مطرح می‌کند. از این‌جاست که برخی با شنیدن نقدها چهره در هم می‌کشند. هدف اصلی برنامه تمرین نقد آثار و پدیده‌های فرهنگی و هنری‌ست اما چون نقد، دردناک و تلخ به نظر می‌رسد، همه افراد جویای آن نیستند، گاهی پیش آمده که کارشناس برنامه بعد از نقد یک آهنگ، با حجم عظیمی از ناسزاها از طرفداران خواننده در صفحه‌اش روبه رو شده و حتی تهدید شده است، در عین حال بسیاری از اهالی هنر، برای نقد آثار همکارانشان از این کار سر باز می‌زنند و آشکارا می‌گویند دوستی ما با همکاران با طرح نقد به هم می‌ریزد.

او ادامه داد: ما با چنین مشکلاتی نیز در حوزه نقد هم مواجهیم و در عین حال باید ضوابط جاری در تولید برنامه را رعایت کنیم، کاملا به‌روز باشیم، در برابر جامعه‌ فرهنگی آینه باشیم، به نقد صریح آثار هنری و حتی نقد گفتار و نوشتار مسئولان بپردازیم و در نهایت دلسرد نشویم و کاملا هم مستقل بمانیم. این، یک مبارزه‌ فرهنگی طولانی‌ست.

تعهد کانون برای تولید و دسته‌بندی محصولات فرهنگی و هنری برای دختران خردسال

یکی از برنامه‌های «کافه هنر» به جای خالی اسباب‌بازی‌های نمایشی در پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان می‌پرداخت، سربازی تهیه‌کننده برنامه درباره اینکه این برنامه تا چه اندازه درباره موضوعات پرورش خلاقیت کودکان دغدغه دارد، توضیح داد: ما برای اولین بار ضرورت تولید محصولات فرهنگی و هنری و سرگرم‌ساز برای گروه‌های مختلف سنی کودکان را مطرح کردیم، در حالی که این موضوع سال هاست در جهان رایج است. با نهادهای مختلف از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تماس گرفتیم که متاسفانه آن‌ها چنین تفکیکی نداشتند. ما نیز در برنامه موضوع را تا جایی پیگیری کردیم که کانون تعهد داد برای دختران خردسال به تفکیک محصولاتی را تولید و دسته‌بندی کند و در وبگاه کانون برای اولین بار این تفکیک را قایل شدند.

او افزود: بچه‌ها و هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان و تولید آثار مناسب چه در موسیقی چه در سینما و… یکی از موضوعات مهم ماست. بارها به ضرورت آموزش هنری به کودکان در مدارس پرداختیم؛ موضوعی که هنوز هم در «کافه هنر» با جدیت پیگیری می‌کنیم.

این تهیه‌کننده درباره نظر خود در بحث نقش هنر در رشد کودکان و نوجوانان و اهمیت تولید محتوا در این حوزه به ویژه در این روزهای کرونایی گفت: امروز، هنر در نظام‌های آموزشی دنیا نقش پایه‌ای دارد. کودکان با ابزارهای هنری و با بازی، آموزش می‌بینند. گروه‌های نمایشی ایجاد می‌کنند و آثار بزرگ نمایشی را در قالب‌های ساده اجرا می‌کنند و به نقد آن می‌نشینند. امروز موسیقی، سینما، و به طور کلی هنر در مدارس ما غایب اصلی است و حتی ادبیات فارسی را هم دستکاری شده و سلیقه‌ای می‌آموزند. این، همان نسلی است که استعداد شیفتگی به جلوه‌های هنر و موسیقی بیگانه را پیدا می‌کند و کم کم از ریشه‌هایش فاصله می‌گیرد. با آموزش های اصیل هنری و بهره‌گیری مناسب و مدیریت شده از رسانه‌ها و امکانات مجازی در مدارس و حتی با آموزش‌های از راه دور، باید ریشه‌های بچه‌ها را در خاک فرهنگی‌شان محکم‌تر کنیم.

نگاه «کافه هنر» فرهنگی است

سربازی درباره اینکه «کافه هنر» در آینده قرار است چه شاخه‌هایی از هنر را بررسی کند، بیان کرد: «کافه هنر» نه فقط به تمام شاخه‌های هنری که حتی به موضوعات به ظاهر غیرفرهنگی و حتی به طور مثال وقایع سیاسی هم با نگاه فرهنگی و منتقدانه می‌پردازد، یعنی بیش از آن که موضوع برنامه فرهنگی و هنری باشد، نگاه برنامه، فرهنگی‌ست. امیدواریم به شاخه‌های هنری گمنام و استادان فراموش‌شده و هنرهای اصیل رو به فراموشی در سراسر کشور هم بیش از گذشته بپردازیم.

او ادامه داد: شهاب شهرزاد کارشناس مجری برنامه «کافه هنر» است. او باتوجه به سوابقی که در حوزه نشر، ترجمه، موسیقی، ترانه، سینما و همچنین مطالعاتی که در حوزه‌های مختلف فرهنگ دارد، در امر محتوایی برنامه بسیار کمک می‌کند و به قولی سکان‌دار این برنامه است. «کافه هنر» با شهاب شهرزاد و اتاق فکری که در پشت صحنه آن اتفاق می‌افتد معنا پیدا می‌کند. همچنین محمد جعفر محمدزاده، مدیر شبکه رادیو ایران و یدالله گودرزی، مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران از پشتیبانان ما هستند. این برنامه تلاش کارشناسان و متخصصان حوزه فرهنگ و هنر است که خالصانه به ما در این راه کمک می‌کنند که از تمامی آن‌ها سپاسگزارم.
تهیه‌کننده «کافه هنر» در پایان درباره شیوه دسترسی به این برنامه گفت: برنامه «کافه هنر» تنها برنامه رادیو ایران است که شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۱۶:۳۰ به صورت تصویری پخش می‌شود و مخاطبان می‌توانند این برنامه را از طریق سایت رادیو ایران به نشانی Www.radioiran.ir و کارافزار ایران صدا و همچنین پخش زنده(لایو) اینستاگرامی برنامه به آدرس Cafehonar۹۰ دنبال کنند.

عوامل «کافه هنر» عبارتند از کارشناس مجری: شهاب شهرزاد، تهیه کننده: زهره سربازی، گزارشگران: گیتی محمدی، تینا میرکریمی، فضای مجازی: مرضیه صدقی، هماهنگی: محبوبه احمدی زاده و همچنین علی یداللهی، علی ترابی، مهدی کریمی آناقیزی، مرتضی لطفی، اسماعیل امینی، شورا کریمی، مهدی خیرخواهی، علی رکاب از کارشناسان این برنامه هستند.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار