رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

فیلم کوتاه «زنگ تفریح» به کارگردانی نوید نیکخواه ‌آزاد، در سی و هشتمین حضور جهانی، به بخش رسمی مسابقه آثار کوتاه بین‌الملل بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی آدانا در ترکیه راه یافت و برای کسب جایزه اصلی در این بخش به رقابت می‌پردازد. شامگاه پنجشنبه، جشنواره بین‌المللی فیلم آدانا  کنفرانس مطبوعاتی بیست و هشتمین […]

فیلم کوتاه «زنگ تفریح» به کارگردانی نوید نیکخواه ‌آزاد، در سی و هشتمین حضور جهانی، به بخش رسمی مسابقه آثار کوتاه بین‌الملل بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی آدانا در ترکیه راه یافت و برای کسب جایزه اصلی در این بخش به رقابت می‌پردازد.

شامگاه پنجشنبه، جشنواره بین‌المللی فیلم آدانا  کنفرانس مطبوعاتی بیست و هشتمین دوره این رویداد را در حضور خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار کرد و رسما از بخش‌های مختلف این دوره رونمایی کرد. از بخش های مختلف جشنواره می‌توان به نمایش آثار کوتاه و بلند، مرور آثار، بزرگداشت، جلسات پرسش و پاسخ اشاره کرد و در بخش ویژه‌ای یاد اسطوره ادبیات ترکیه، یاشار کمال، زنده نگه داشته می‌شود.

فیلم کوتاه زنگ تفریح به کارگردانی نوید نیکخواه آزاد در بخش رسمی مسابقه آثار کوتاه بین‌الملل جشنواره حضور دارد و با آثار شاخصی از ترکیه، ژاپن، ایران، آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، هند، روسیه و کوزوو برای کسب جایزه حباب زرین (Golden Boll) به رقابت می‌پردازد.

جشنواره بین‌المللی فیلم آدانا (International Adana Golden Boll Film Festival) یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین رویدادهای سینمایی در ترکیه است.

این جشنواره با الهام از ییلماز گونی، کارگردان افسانه‌ای کُرد اهل ترکیه که در سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۲ میلادی) برای فیلم جاده (Yol) برنده نخل طلای جشنواره کن شد، با آغاز عصر جدیدی که نشان از واگرایی سینمای سنتی به سمت آگاهی سیاسی داشت، پا به عرصه وجود گذاشت. آدانا،  همچنین، سرزمین فیلمسازان، نویسندگان، هنرمندان و روشنفکران  شاخصی از جمله یاشار کمال، نویسنده برجسته‌ و فعال حقوق بشر اهل ترکیه، است.

اولین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم آدانا معروف به «گلدن بول» (Altın Koza International Film Festival) به همت شهرداری و باشگاه سینمایی آدانا  در سال ۱۳۴۸  (۱۹۶۹ میلادی)  پا گرفت و تا سال  ۱۳۵۳ (۱۹۷۴) ادامه یافت. بحران اقتصادی، آشفتگی سیاسی و در پی آن زلزله مرمره توقفی هفت ساله در برگزاری آن به‌وجود آورد و در سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵ میلادی) حیاتی دوباره یافت. عنوان جشنواره و جایزه آن  (گلدن بول)  از کشت گسترده پنبه در منطقه چوکورووا در جنوب باختری  ترکیه در استان آدانا وام گرفته است.

فیلم کوتاه زنگ تفریح با نام بین‌المللی «The Recess» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی نوید نیکخواه‌آزاد برگرفته از یک ماجرای واقعی است و قصه‌ یک دختر دبیرستانی را روایت می‌کند که می‌خواهد در طول زنگ تفریح و با کمکِ سه دوست خود مخفیانه از مدرسه خارج شود و برای تماشای مسابقه‌ فوتبال استقلال- العین در چارچوب مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به ورزشگاه آزادی برود. این سی و هشتمین حضور بین المللی فیلم کوتاه «زنگ تفریح» در جشنواره های جهانی است.

فیلمسازان برجسته ای چون ییلماز گونی، متین ارکسان ، عمر لطفی آکاد ، یلماز دورو ، بیلگه اولگاچ  در جشنواره بین‌المللی فیلم آدانا حضور داشته‌اند و چهره‌های مطرحی چون ییلماز گونی، نوری بیلگه جیلان، لی چانگ دونگ، آندری زویاگینتسف، رها اردم، سمیع کاپلان اوغلو  از این رویداد جایزه دریافت کرده‌اند.

از عوامل شاخص زنگ تفریح می‌توان به وحید نیکخواه‌آزاد (تدوینگر) و بهروز بادروج (مدیر فیلمبرداری) اشاره کرد.

فیلم کوتاه زنگ تفریح محصول «شمید فیلم» است و پخش جهانی آن را شرکت اسپانیایی «Feel Sales» برعهده دارد.

بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم آدانا (International Adana Golden Boll Film Festival) در این دوره با رعایت کامل اصول بهداشتی از  ۲۸-۲۲ شهریور (۱۹-۱۳ سپتامبر) به‌صورت رویداد حضوری برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار