وی افزود: توقع ما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی با هنرمندان است نه اینکه در جایگاه حاکم و ناظر بر فعالیت‌ها غالب شده و منجر به دل‌زدگی هنرمندان شود. من معتقدم تعامل دوستانه در توسعه فضای سینمایی تأثیرگذار است و تقاضا داریم که مسئولان در کنار ما باشند.

مصباح بهره‌مندی از فیلمسازان جوان را یکی دیگر از وظایف مدیران دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه نگاه جناحی و سیاسی به فیلمسازان بسیاری از فعالیت‌ها را با چالش روبرو کرده و توانایی‌های افراد نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که هنرمندانی داریم که فارغ از هر جناحی توانایی خلق آثاری انقلابی و مطابق بر اصول جمهوری اسلامی ایران داشته و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: صرفاً تلاش برای عرضه و اکران به‌تنهایی بی‌فایده بوده و نیاز به استقلال فیلم‌ها و تولیدات ارزان را بیش از گذشته الزامی کرده است. نیروهای جوان، ایده و تفکرات خوبی برای ارائه دارند و چه‌بسا قادر به تولید اثر با کمترین بودجه و امکانات متناسب با شرایط سینماها هستند که قطعاً به احیای سینما و کمک بسیاری می‌کنند و منجر به ایجاد نهضت فیلمسازی ارزان خواهند شد.

این تهیه‌کننده سینما، شکاف میان سینماگران و حاکمیت را از دیگر مشکلات موجود معرفی کرد و اظهار داشت: فاصله بین هنرمندان و جریان غالب حاکمیت نتیجه عملکرد مدیران است که ادامه آن بحران‌ساز بوده و باید حل شود. استفاده از مدیران و نیروهای شناخته شده و باتجربه این فاصله را کم کرده و ظرفیت سینما را آزاد می‌کند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سینما در مسیر ورشکستگی قرار داشته و فیلمسازان را نیز با بیش از ۳۰۰ فیلم در انتظار اکران به این وادی کشانده است. در این شرایط تصمیمات حمایتگرانه می‌تواند انگیزه فعالیت مضاعفی را در هنرمندان ایجاد کند که با توسعه سالن‌های سینما، حمایت از ظرفیت سینماگران جوان و بهره‌مندی از سالن‌های دولتی امکان‌پذیر می‌شود.

مصباح تاکید کرد: سرانه صندلی‌های سالن‌های سینماهای ما کمتر از کشورهای دیگر است این در حالی است که می‌توان از ظرفیت دستگاه‌های دیگر استفاده کرده و با تجهیز فضاهای بلااستفاده آنها سینما را رونق دهیم.

وی با اشاره به افزایش فعالیت نمایش آنلاین در دوران محدودیت سینماها ناشی از  بحران ویروس کرونا، اظهار داشت: نمایش آنلاین دستگیری مختصری از سینما است اما به‌هرحال در این شرایط بحرانی سینما نیز باید دین خود را ادا کرده و قدمی در جهت احیای روحیه مردم و تلطیف وضعیت موجود بردارد؛ بنابراین با وجود برخی محدودیت‌های نمایش آنلاین برای اکران فیلم‌ها، اما گزینه مناسبی برای جبران کاستی‌ها است ولی تاکید صرف بر آن مشکل‌ساز هم خواهد شد.

این تهیه‌کننده سینما، عادت مردم به نمایش آنلاین و حذف سینما را عاملی خطرناک برای سینمای ایران معرفی کرد و گفت: اگر مردم به نمایش خانگی فیلم‌ها عادت کنند دیگر به سالن‌های سینما نرفته و رغبتی برای نمایش پرده‌ای ندارند. این در حالی است که سالن‌های استاندار برای کنترل شرایط در وضعیت انتشار ویروس کرونا کم نداریم و استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌ها نیز بر همین علت تاکید دارد. باید قبول کنیم که سینما رزق فرهنگی مردم و از واجبات است چرا که از لحاظ روحی و معنوی، بر زندگی مردم تأثیر داشته و علاوه بر سرگرمی روحیه مردم در شرایط سخت را ترمیم می‌کند.

منبع: سوره سینما