وی افزود: منظور از فیلم‌های خاص، فیلم‌های مطرح و مخاطب پسندی است که به‌واسطه کارگردانان باتجربه نظیر اصغر فرهادی ساخته و در سطح بین‌المللی نیز زبانزد می‌شوند. نمایش و حمایت از این فیلم‌ها و درعین‌حال استقبال از آن منجر به انگیزه کارگردانان و سامان بخشیدن به چرخه تولید می‌شود.

ربیعی ضمن اشاره به جایگاه نمایش آنلاین در سبد خانوار عنوان کرد: انتشار ویروس کرونا و ایجاد محدودیت در فعالیت سینما به بستری برای فعالیت هر چه بیشتر نمایش آنلاین تبدیل شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است این در حالی است که این‌گونه از اکران مستلزم فیلم‌های خاص و سریال‌ها بوده و شرایط مناسبی برای اکران فیلم‌های سینمایی تلقی نمی‌شود. عدم وجود مدیریت و قانون حق کپی‌رایت نیز منجر به قاچاق آثار شده و به ضرر فیلمسازان و امنیت آثار خواهد بود.

وی ادامه داد: نمایش آنلاین مدیومی از سینما است و در تبلیغ جایگاه نمایش پرده‌ای مؤثر است اما سینما تجربه زیست جمعی و فرهنگی است و نباید جایگاه آن را با نمایش آنلاین در یک حد معرفی کرده و به اشتباه گرفته شود. در حال حاضر بهبود وضعیت سالن‌ها و بازگشت مخاطب آن مستلزم برنامه‌ریزی و اختصاص سرمایه است و امیدواریم مسئولان به آن توجه کنند.

این کارگردان درباره انتظار اهالی فرهنگ و هنر از مدیران فرهنگی تاکید کرد: مدیریت درست با شناخت فرهنگ و هنر و ظرفیت‌های این عرصه امکان‌پذیر می‌شود. نگاه فرهنگی و تخصص در این زمینه کمترین توقع ما از مسئولان است تا بدین واسطه مقتضیات و بسترهای رشد را شناسایی کرده و فارغ از بهانه‌های سیاسی و حزبی، در مسیر رشد حرکت کنند.

وی یادآور شد: تا زمانی که مدیران فرهنگی با برنامه‌های کوچک خود به دنبال اهداف بزرگ هستند هیچ دردی از ما دوا نمی‌شود. ما نیاز به مدیران باتجربه و متخصصی داریم که کمبودها را شناسایی و درک کنند این در حالی است که انتخاب مدیران و مشاورین جدید و بی‌تجربه ثمره‌ای برای ما ندارد چرا که در طی ۴ سال خدمت خود تازه با کمبودها روبرو شده و به‌محض شناخت آن زمان را ازدست‌داده و مدیر دیگری جایگزین می‌شود.

کارگردان «لباس شخصی» در خصوص جایگاه سینمای ایران در عرصه بین‌المللی گفت: در حوزه جشنواره‌های خارجی سینمای ایران شناخته شده و قابل‌اعتنا است اما کافی نیست. حضور فیلمسازان در جشنواره‌های فیلم خارجی و کسب جوایز متعدد بین‌المللی نیز صحه‌ای بر این امر است.

امروز خلأ اصلی ما، اکران بین‌المللی فیلم‌های ایرانی است این در حالی است که بسترهای آن فراهم بوده و از اشتراکات فرهنگی با سایر کشورهای منطقه برخورداریم. برنامه‌ریزی در زمینه اکران بین‌المللی و ساخت فیلم به‌منظور تعاملات منطقه‌ای از جمله اقداماتی است که می‌تواند جایگاه سینمای ایران در عرصه بین‌المللی پررنگ‌تر کرده و انگیزه‌ای برای فعالیت مؤثرتر فیلمسازان باشد.

منبع: سوره سینما