رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری گفت: اخلاق، خانواده و عدالت خواهی باید برند سینمای ایران در دنیا باشد و ضروری است در این زمینه برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم. محمد خزاعی شب گذشته(پنجشنبه) در یک گفت وگوی تلویزیونی با بیان این مطلب اظهار داشت: وقتی بر روی یک کالای خوراکی علامت استاندارد را می‌بینید احساس […]

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری گفت: اخلاق، خانواده و عدالت خواهی باید برند سینمای ایران در دنیا باشد و ضروری است در این زمینه برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

محمد خزاعی شب گذشته(پنجشنبه) در یک گفت وگوی تلویزیونی با بیان این مطلب اظهار داشت: وقتی بر روی یک کالای خوراکی علامت استاندارد را می‌بینید احساس می‌کنید آن کالا سالم و قابل خوردن است. در سینما هم وقتی سازمان سینمایی به یک فیلم پروانه نمایش می دهد، معنای آن این است که آن فیلم برای خانواده شما ضرری ندارد و شما می توانید با خیال راحت آن را تماشا کنید.

وی با تاکید بر این نکته که قانون شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش باید اصلاح شود، افزود: از همکارانم خواستم تمام آیین‌نامه ها بازنگری و اشکالاتشان رفع شود. در برخی زمینه‌ها خلا قانونی داریم. در حوزه نمایش آثار، باید به قوانین شفاف برگردیم. در دوره جدید اگر فیلمی را امضا کنم که پروانه نمایش بگیرد، مسئولیت توقف آن فیلم بر عهده من است. اگر فیلمی بعد از طی مراحل قانونی نمایش داده نشود باید پاسخگو باشیم.

خزاعی در پاسخ به این سوال که آیا روند ساخت فیلم و نظارت دشوارتر می‌شود، بیان کرد: در سازمان سینمایی استاندارد سازی را پیگیری می‌کنیم. وقتی از بازار شیر می خرید، اگر روغن پالم داشته باشد آن را نمی‌خرید. پالم های سینما هم باید کنار برود. ما داریم محصول فکری تولید می کنیم. در دوره های قبل فیلم هایی داشتیم که دچار مشکلات عدیده بودند. البته ساخت فیلم انتقادی اشکالی ندارد. در حوزه سینمای اجتماعی، کودک، دینی، دفاع مقدس، کمدی و غیره از آثار حمایت خواهیم کرد. مجبوریم محصولات را برای سلایق مختلف در ژانرهای متنوع تولید کنیم. ولی قرار نیست از سینما استفاده ابزاری کنیم تا فیلم صرفا فروش کند.

شکل گیری شورای عالی به معنای توجه جدی به سینما است

رئیس سازمان سینمایی ضمن تشریح مجموعه اقداماتش طی هشت روز، احیای شورای عالی سینما را یک ضرورت خواند و گفت: باید کمک می کردیم این شورا احیا شود. چون می‌خواهیم مشکلات قانون گذاری نداشته باشیم. ۱۰ سالی است که شورای عالی سینما تعطیل شده است. شکل گیری این شورا به معنای توجه جدی به سینما است. دولت سیزدهم و جناب آقای رییسی اهتمام ویژه‌ای به سینما دارند و احیای شورای عالی سینما را در دستور کار قرار دادند. امیدوارم در آذر ماه اولین جلسه را داشته باشیم. یک سری قوانین داریم که اگر بخواهیم از طریق مکانیسم اداری پیش برویم، تصویب‌شان چند ماه طول می کشد.

وی ضمن بیان این مطلب که قوانین ما در سینما مربوط به دهه شصت است توضیح داد: تجدید نظر در آیین‌نامه های شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش را در دستور کار قرار داده‌ایم. تغییر قوانین و آیین‌نامه‌ها  از طریق هیات وزیران شاید نیاز به یک پروسه دو ساله داشته باشد. ولی از طریق شورای عالی سینما سریع تر به نتیجه می رسیم. این شورا پنج نفر عضو حقوقی و ۹ نفر عضو حقیقی دارد که البته احتمال دارد این تعداد کاهش پیدا کند.

خزاعی با اشاره به مشکلات معیشتی ناشی از کرونا گفت: کرونا باعث شد خیلی از خدمات فرهنگی تعطیل شود و بیشترین ضرر را سینماداران و تهیه کنندگان دیدند. طی چند ماه کمک‌هایی به سالن های سینمایی خواهیم کرد و امیدواریم با کمک ما سالن ها فعال شوند. شرط کمک این است که در سینما باز باشد و سالن اکران فیلم داشته باشد. چشم انداز من این است که از  بهمن ماه سینماها به حالت عادی برگردند.

تعداد فیلم های اکران نشده بالغ بر ۲۵۰ اثر است

وی با اشاره به اینکه تعداد مخاطب نسبت به دو ماه قبل خیلی بهتر شده است بیان کرد: با حجم فیلم هایی زیادی مواجه هستیم که تعدادشان بالغ بر ۲۵۰ اثر است. همه این فیلم‌ها آماده اکران هستند. برنامه ریزی می‌کنیم که برخی حمایت‌ها را در حد توان مان در سال جاری انجام دهیم. این آذوغه فرهنگی جمع شده و شاید سال بعد دچار بحران فیلم سوزی شویم.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «به وقت شام» با بیان این که بسته معیشتی فقط مختص اهالی سینما نیست، توضیح داد: این بسته مختص کسانی است که هنرکارت دارند. همچنین بودجه‌ای برای کمک به اهالی سینما در نظر گرفته شده که طی یک ماه آینده این پول تخصیص پیدا خواهد کرد. این کارها یک پروسه اداری دارد و همکاران ما در صندوق اعتباری هنر به شدت پیگیر هستند. از خانه سینما خواستم مشکلات و معضلات هنرمندان را ظرف یک ماه شناسایی و جمع‌بندی کنند. امیدوارم در شورای عالی سنیما قوانینی مدون کنیم که بخشی از این مشکلات حل شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره دستمزدهای بالای برخی بازیگران گفت: در شورای عالی تهیه کنندگان مدون کردند که مبلغ غیرمتعارفی به بازیگران پرداخت نشود. ۹۰ درصد تهیه کنندگان راجع به خیلی از موضوعات دغدغه مند و بقیه ناآشنا هستند. یک یا دو درصد قانون شکن داریم که باید شناسایی شوند. تهیه کننده ای بدون پروانه ساخت فیلم ساخته که این اقدام یک قانون شکنی است. در این دوره این اتفاقات را نخواهیم داشت.

خزاعی با بیان این که احتیاج داریم در دوره جدید با هم به صورت شفاف سخن بگوییم، اظهار داشت: شفافیت و قانون گرایی یکی از برنامه های من است. یک سری آیین نامه و ضوابط داریم که باید بدون تعارف اجرا شود. در دوره ما اگر قانونی مصوب کنیم و تغییری در آیین نامه ها بدهیم، پای قانون خواهیم ایستاد. در دوره‌های گذشته می توانستند قوانین را دور بزنند؛ ولی در این دوره نمی توانند. حمایت های ما و بایدها و نبایدهای ما شفاف خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی حمایت در اکران را یکی از برنامه ها خواند و اظهار داشت: وقتی فیلم ارزشمندی مثل «تک تیرانداز» تولید می کنیم و در اکران هیچ حمایتی انجام نمی دهیم، پخش کننده یک هفته فقط نگه می دارد. فقط فیلمسازی صرف مد نظر نیست. تلاش می کنیم در اکران از فیلم های انقلابی و ملی حمایت کنیم. البته این صحبت به این معنا نیست که همه فیلم های ما فیلم های ایدئولوژی خواهد بود. ما به دنبال حمایت از فیلم های اجتماعی هستیم خانواده ها با دیدن آن در سالن سینمایی احساس امنیت کند. استاندارد سازی باید به سینمای ایران برگردد. اگر مخاطب به مضامین ما دوباره اطمینان کند به سینماها برمی گردد و خیلی اتفاقات مهم می افتد.

خزاعی افزود: پایبند یک سری مسائل هستم. برای این میز نیامده ام و هر وقت بگویند می روم. یک سری آرمان های شخصی دارم و وقتی می بینم خیلی از مردم دغدغه من را دارند پای آن خواهم ایستاد. با هیچ کسی تعارف ندارم.

رئیس سازمان سینمایی با بیان این که فیلمخانه ملی ایران ۲۰ سال است که بودجه ملی دارد ولی نتوانسته افتتاح شود، اظهار داشت: در این رابطه چندین جلسه گذاشتیم تا اعتبارات تخصیص داده شد. به مدیر فیلمخانه گفتم یک سال دیگر اینجا باید افتتاح شود. ۴۲ ماه در این سازمان وقت داریم و قرار است گام های بلندی برداریم.

آدم های ذینفع نمی توانند در هیات امناها حضور داشته باشند
خزاعی ضمن تاکید بر ضرورت شفافیت گفت: اگر هنرمندان فیلمنامه شان با چیزی که می سازند تطبیق داشته باشد قطعا دچار مشکل نخواهند شد. درباره فیلم هایی که در دولت قبل نتوانسته اند اکران شوند نیز شورا باید بررسی کند و ببیند چرا اکران نشده اند. ممکن است در دوره جدید من، مشکل فیلم را بتوانیم حل کنیم. در دوره‌های قبل که من دبیر جشنواره فیلم فجر بودم هم این اتفاق افتاده است.

وی با بیان این که آدم هایی که ذینفع هستند نمی توانند در هیات امناها حضور داشته باشند، توضیح داد:  این امر مغایر با عدالت فرهنگی و جریان مبارزه با فساد است. آن فرد می خواهد فیلم بسازد. برخی فیلمسازان در هیات امنا حضور دارند و دیگران قرار است برای فیلمسازی به آنها بودجه بدهند. عدالت فرهنگی این است که به تناسب همه آدم ها را درگیر کنیم. البته هیات‌های امنا با شوراها متفاوت هستند. قرار نیست در هیات امنا کسانی باشند که حتما کار سینما انجام می دهند. در شوراها اهالی سینما حضور خواهند داشت. بدون کمک اهالی سنیما نمی شود سینما را اداره کرد.

به گفته خزاعی، ترکیب شورای پروانه ساخت تقریبا مشخص شده که به زودی اعلام می شود.

رئیس سازمان سینمایی با اعلام این خبر که گروهی دارند جشنواره های سینمایی را بررسی می‌کنند، بیان کرد: قرار نیست صرفا هزینه بتراشیم. هر اقدامی در جهت تقویم سینمای ملی و خانواده سینما نباشد، تعطیل خواهد شد. برخی جشنواره ها شاید احیا یا ادغام شوند. برخی جشنواره‌ها هم ممکن است حذف شوند. مهم ترین هدف من تقویت سینمای ملی و گفتمان انقلاب اسلامی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار