رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

مراسم رونمایی از مستند «سحر» با حضور عوامل این پروژه در حوزه هنری برگزار شد. شب گذشته یکشنبه ۲۵ مهرماه، مراسم رونمایی از مستند «سحر» به کارگردانی حسین پارک در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم مستند «سحر» روی پرده رفت و بعد از پایان نمایش، عباس خامه یار رایزن فرهنگی […]

مراسم رونمایی از مستند «سحر» با حضور عوامل این پروژه در حوزه هنری برگزار شد.

شب گذشته یکشنبه ۲۵ مهرماه، مراسم رونمایی از مستند «سحر» به کارگردانی حسین پارک در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مستند «سحر» روی پرده رفت و بعد از پایان نمایش، عباس خامه یار رایزن فرهنگی ایران در لبنان روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم که در این جمع مستند «سحر» را دیدم من تمام این صحنه‌هایی که در این مستند به نمایش درآمده را از نزدیک دیده‌ام و با توجه به مشاهداتم این را می‌دانم که عمق چنین فاجعه‌ای را نمی‌توان با قلم و دوربین نشان داد. در واقع ما عادت کرده‌ایم تا صحنه‌ها را زمینی دیده و صحنه‌های هوایی را نادیده بگیریم؛ مطالعه نکنیم، تاریخ را ندانیم و یا اگر تاریخ می‌خوانیم بعد از مدتی آن را فراموش کنیم.

وی ادامه داد: از این فرصت استفاده می‌کنم و می‌خواهم تصویر هوایی از لبنان را برای شما ترسیم کنم. پیش از صد سال پیش، توافقنامه‌ای بین فرانسه و انگلیس امضا شد تا براساس آن منطقه «شامات» تقسیم شد. محصول این توافق نامه یک سال بعد وعده جیمز بالفور وزیر امور خارجه انگلستان بود تا فلسطین در اختیار صهیونیست‌ها قرار گیرد.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان ادامه داد: بعد از گذشت یکصد سال و خیزش کشورهای اسلامی، آمریکایی‌ها هم به دنبال سهم خواهی برآمدند و فعالیت ماشین تجزیه کشورهای مسلمان شروع شد، در این میان لبنان یکی از مهمترین کشورهای مسلمان بود چرا که این کشور پایگاه مقاومت همه جانبه مردم بود به همین دلیل همه به دنبال تکه پاره شدن آن بودند.

لبنان امروز در شرایط استثنایی قرار دارد

وی با اشاره به اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر در لبنان رخ داده است، بیان کرد: آن زمان لبنان آماده تحول نبود و اگر هم همچنان انتخاباتی صورت گیرد باز هم مافیاهای قدرت روی کار می‌آیند. در واقع می‌توان گفت لبنان امروز در شرایط استثنایی قرار دارد و کل کشور در آستانه فروپاشی است، در گذشته می‌گفتند سر افعی را در لبنان باید بزنند که منظورشان جمهوری اسلامی بود اما بعد دیدند سر شکست‌ناپذیر است و باید دوباره به سمت کمر یعنی «مقاومت» بروند.

خامه یار با اشاره به اینکه مردم لبنان در طول تاریخ این کشور، چنین رنجی را تجربه نکرده‌اند و همه این رنج برای این است که فشار روی حزب‌الله و سیستم مقاومت از سوی مردم افزایش پیدا کند، توضیح داد: مردم لبنان با هوشیاری که دارند اجازه چنین کاری را نداده‌اند و اتفاقاتی که به تازگی در لبنان رخ داده، به این دلیل بود تا مردم لبنان را ترسانده و نسبت به حزب الله بشورانند. تاکید می‌کنم اگر هدایت و هوشمندی و مدیریت والای مقاومت نبود، از لبنان نامی باقی نمی‌ماند.

یک کار مشترک بین بسیجی‌های ایران و لبنان

حسین پارک کارگردان این مستند هم در ادامه این مراسم گفت: پیش از هر چیز این مستند را به شهدای ۱۴ اکتبر بیروت تقدیم می‌کنم، همچنین از هادی قاسمی مدیرعامل خبرگزاری دانشجو برای حمایتش برای ساخت این مستند تشکر می‌کنم، این را باید بگویم که مستند «سحر» کار مشترکی بین بچه‌های بسیجی ایران و لبنان است.

وی ادامه داد: چند هفته بعد از اعتراضات در تاریخ ۱۷ اکتبر گفتند این اعتراضات علیه حزب‌الله است. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا مستندی را در این رابطه جلوی دوربین ببریم و براساس تحقیقاتی که انجام دادیم، با خانم سحر غدار یکی از چهره‌های فضای مجازی لبنان آشنا شدیم و در نهایت تصمیم گرفتیم آنچه را که می‌خواهیم به گونه‌ای روایتی از این خانم باشد، در واقع تمام تلاش خود را کردیم تا با ساخت این مستند و نمایش آن به مردم ایران و غیرایران، چنین فضایی که علیه حزب‌الله به‌وجود آمده را تغییر دهیم. برای ساخت این مستند یک روز بعد از انفجار بیروت به لبنان سفر کردیم و تقریباً برای تکمیل آن سه سفر به این کشور داشتیم.

توئیتر یک موشک هدایت‌شده به سمت دشمن است

سحر غدار که به عنوان راوی در این مستند حضور داشت هم در این مراسم گفت: در چنین روزهایی بود که جنبش مردمی و انتفاضه آغاز شد جنبشی که از دل مردم لبنان به وجود آمد، طی ماه‌های گذشته قدرت بر ملت لبنان فشارهایی را وارد کرده است.

این فعال فضای مجازی در لبنان بیان کرد: بانوان لبنانی حضور موثری در فعالیت‌های اجتماعی و مجازی دارند و باید دانست امروز توییتر یک موشک هدایت شده به سمت دشمن است، به همین دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است در همین راستا ما به عنوان فرزندان مقاومت باید بدانیم چگونه از شبکه‌های اجتماعی به نفع مقاومت استفاده کنیم.

غدار در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با اخذ تصمیم دریافت سوخت از سوی ایران، خبرهای منفی بسیاری در این باره و با هشتگ «اشغالگری ایران را از لبنان بردارید» در فضای مجازی منتشر شد، در حالی که ما چنین حسی را از ایران دریافت نکرده‌ایم.

در پایان این مراسم از عوامل و دست‌اندرکاران این مستند تقدیر شد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار