رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • یکشنبه 9 آبان 1400 - 10:22
  • کد خبر : 80456
  • تئاتر
  • چاپ خبر : پوستر بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی تهران رونمایی شد

نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی تهران برگزار شد. نشست خبری بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی تهران با حضور میثم مرادی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، حمیدرضا صفار رییس انجمن نمایش استان تهران، مهدی کیهور مدیر گروه هنری معاونت هنری و سینمایی ارشاد استان تهران و مدیران انجمن […]

نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی تهران برگزار شد.

نشست خبری بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی تهران با حضور میثم مرادی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، حمیدرضا صفار رییس انجمن نمایش استان تهران، مهدی کیهور مدیر گروه هنری معاونت هنری و سینمایی ارشاد استان تهران و مدیران انجمن هنرهای از نمایشی و کارگردانان برگزیده در جشنواره به منظور تشریح جزییات و رونمایی پوستر این رویداد روز شنبه ۸ آبان ماه در مجموعه تئاتر محراب برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید در ابتدای این نشست میثم مرادی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ضمن خوشامدگویی و ابراز خوشحالی برای برگزاری این دوره از جشنواره عنوان کرد: امیدوارم با حضور شما عزیزان جشنواره‌ای پرنشاط و پرکار داشته باشیم. از تمامی هنرمندان استان تهران، انجمن‌های هنرهای نمایش و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها تشکر می‌کنم چرا که به دلیل کرونا شاهد تعطیلی‌های زیادی بودیم ولی با این حال ۷۱ گروه نمایشی برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند و این جز با تلاش و همکاری هنرمندان عزیز صورت نمی‌گرفت.

او ادامه داد: بعد از یک هفته که به صورت شبانه روزی بازبینی آثار توسط سیروس همتی، جواد نوری و توحید معصومی انجام شد، داوران ۱۶ نمایش برای بخش رقابت و دو نمایش هم با توجه به اولویت‌های فراخوان برای بخش مهمان به ستاد جشنواره معرفی شدند.

مرادی افزود: با وجود تعهدات مالی، کمبود وقت و کمبود فضای کم به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی همرهای مدیریت مجموعه تالار محراب باعث شد تا  ۱۸ اثر را برای حضور انتخاب کنیم و قدردان کمک‌های عوامل مجموعه و مدیریت آن هستیم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: با توجه به زمان داوران و هنرمندان جدول اجرای نمایش بسته شد که ۱۶ نمایش رقابتی و دو نمایش مهمان مورد تایید قرار گرفت. دو نمایش مهمان با موضوع شخصیت سردار قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم و ۱۶ اثر دیگر علاوه بر موضوعات ذکر شده با تنوع محتوا و موضوع اجرا می‌شوند.

مرادی افزود: سه نمایش در بخش رقابتی به صورت مشروط با کمی اصلاحات به روی صحنه خواهند رفت و تا فردا لیست کامل بخش صحنه‌ای به همراه اسامی داوارن آن آماده و و رسانه ای خواهد شد.

او با اشاره به آثار دریافتی دبیرخانه جشنواره ادامه داد: در بخش نمایشنامه‌نویسی ۴۳ اثر به  دبیرخانه جشنواره ارسال شد و داوری این آثار با سعید اسدی، علیرضا دریابیگی و لیلی عاج خواهد بود.

این کارگردان نمایش اعلام کرد: روزی سه اجرا برای هر یک از سالن‌ها در نظر گرفته‌شده‌است که در طول شش روز برگزاری جشنواره از ۱۰ الی ۱۵ آبان‌ماه در سه سانس روی صحنه می‌روند و در تاریخ ۱۶ آبان ماه اختتامیه این رویداد برگزار می‌شود که برای روز اختتامیه امکان تغییر سالن برای برگزاری هرچه بهتر مراسم وجود دارد.

مرادی حضور مهمان در اجرای داوری جشنواره را بدون ایراد دانست و بیان کرد: کرونا هنوز به پایان نرسیده و وضعیت تهران شکننده است؛ خواهش می‌کنم در تعاملات اجرا، حضور مهمان و تماشاگر به ویژه در مراسم اختتامیه موارد بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنیم.

او در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره امکان معرفی سه اثر به جشنواره بین‌الملی تئاتر فجر اعلام کرد: طبق شیوه‌نامه مرکز هنرهای نمایشی ما می‌توانیم با توجه به تعداد آثار حاضر در جشنواره حاضر سه اثر را به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کنیم ولی این مورد نیازمند مذاکره با دبیرخانه و دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است و ما نهایت تلاش خود را برای حضور سه اثر در جشنواره بین‌المللی فجر می‌کنیم.

مرادی درباره برخورد یکسان با دو اثر راه یافته در بخش مهمان جشنواره تئاتر استانی افزود: برای ما فرقی ندارد که چه کاری در چه بخشی انتخاب می‌شود. آنچه مهم است قدرت و قوت نمایش‌هاست که دلیلی برای سربلندی گروه‌ها، داوران و بازبینان شود. ما با وجود شرایط سخت ۱۶ اثر برای داوری برگزیدیم و دو اثر در بخش مهمان اضافه شد در حالی که هیچ دوره‌های قبل جشنواره حضور ۱۸ اثر را نداشتیم و امیدواریم در دوره‌های بعدی آثار مهمان را در بخش رقابتی ببینیم.

این مدیر هنری با اشاره به پیگیری‌های مداوم برای تامین مالی و بودجه اجراها بیان کرد: ما دو هفته است که کار را شورع کردیم ولی هنوز مبلغی دریافت نشده‌است. برای رفاه حال هنرمندان در امر طراحی دکور و صحنه و آماده‌سازی اجرای آنها پیگیری مجدد خواهیم کرد تا کمک هزینه اجرا به زودی به آنها پرداخت شود.

میثم صفار داوری در جشنواره را با اهمیت دانست و عنوان کرد: همگی دوستان مثل برادران و خواهران من هستید و در جشنواره جز امید به تماشا و ارایه کارهای عالی و پرقدرت وجود ندارد و ما برای بهتر داوری شدن جشنواره برای اولین بار پنج داور هماهنگ کرده‌ایم که بعد از قطعیت به صورت نهایی معرفی خواهند شد.

او ضمن تشکر از هنرمندان حاضر در سالن تاکید کرد: تک تک ما تئاتری‌ها تعهد حفاظت از تئاتر را برعهده داریم تا بیهوده و با یکسری حواشی و زواید به ساحت تئاتر و خانواده این هنر ارزشمند لطمه‌ای وارد نشود. همه کارها به گزارش هیات بازبین نیاز به رعایت اصولی درباره لباس و  گریم بازیگران دارد، از شما خواهش می‌کنم مواردی که برای پیشبرد اجرا نه کمک‌کننده‌ است و نه لزومی برای وجودشان هست، رعایت کنید.

میثم مرادی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در خاتمه با اشاره به فراخوان طراحی پوستر برای این دوره از جشنواره بیان کرد: طی فراخوان برای طراحی پوستر حدود ۷۰ اثر از استان‌های متفاوت کشور به دست ما رسید که سه اثر در اختتامیه مورد تقدیر قرار می‌گیرند و از طرح  آرمین صالحی برای رونمایی استفاده شده‌ است.

در ادامه حمیدرضا صفار رییس انجمن نمایش استان تهران درباره بخش اجرایی توضیح داد: برای هر یک از سالن‌ها با توجه به رفاه هنرمندان و در دسترس بودن امکانات سالن یک مسئول در نظر گرفته شده‌ است.

صفار افزود: هنرمندان بروشور آثارشان را آماده کنند و خیلی زود به ستاد اجرایی ارایه دهند.

او با اشاره سانس‌های برگزاری اجراها اظهار کرد: ما در سالن‌های کوچک برای رعایت ایمنی و بهداشت در دو سانس اجرا خواهیم داشت چون با توجه به شرایط کرونا و گنجایش سالن‌ها اجرا در یک سانس مناسب بود.

حمیدرضا صفار در توضیح سانس‌ها گفت: سانس داوری در سالن استاد جمیله شیخی ساعت ۱۶، در سالن استاد هادی اسلامی ساعت ۱۹:۳۰ و در سالن استاد جعفر والی ساعت ۱۸ اجرا می‌شود که اکبر شجاعی در مدیریت فنی سالن‌ها همراه گروه‌های اجرایی خواهد بود.

صفار با بیان نام نمایش‌هایی که در سالن‌های مجموعه محراب اجرا دارند، ادامه داد: نمایش‌های «ابولیسم»،« ۱۴۱۷»، « لاله عباسی»، «مرگ موش»، «و اینک زن»، «معرکه در معرکه در معرکه» در سالن استاد جمیله شیخی، نمایش‌های «سرباز»، «رویای پرشکوه خالی»، «هجده سالگی»، «دیپلمات»، «وقتی ماهیچه‌ها سنگ می‌شوند» و «صورت زخمی» در سالن استاد جعفر والی زاده و نمایش‌های «پلنگ»، «زیرزمین»، «من زن‌ام»، «بیغوله»، «خوب، بد، زشت» و «مرز» در سالن استاد هادی اسلامی روی صحنه خواهند رفت.

صفار درباره تغییر مکان جشنواره افزود: پردیس تئاتر تهران خیلی دور از مرکز شهر بود و از لحاظ ستادی، فنی و امکانات پشت صحنه در مضیقه بودیم ولی در مجموعه تئاتر محراب همه چیز دست کادر اجرایی است.

او با اشاره به بعضی سوتفاهم‌ها در بخش بازبینی و داوری گفت: ما نه در این جشنواره و نه در هیچ جشنواره‌ای تحت هیچ شرایطی اجازه دخالت در کار و نظر داوران و بازبینان را نداریم، خود من متنی به کارگردانی مجید قربانی در جشنواره داشتم که بدون تعارف رد شد. در اصل صورت جلسه چیزی برای تغییر ندارد و من ضمن احترام به همه دوستان هر جایی که فعالیت می‌کنم سعی بر شفافیت دارم.

صفار گفت: داوران همیشه نظر نهایی و اعلام شده خود را چک می‌کنند و دقیقا می‌دانند که چه کارهایی انتخاب کرده‌اند و ما هیچ تغییری در آرا و نظرات انجام نمی دهیم.

این کارگردان تئاتر با تشکر از مجموعه تئاتر محراب عنوان کرد: جشنواره تئاتر استانی تهران بعد از سه سال به خانه خودش بازگشت و امیدواریم که این خانه به زودی کاخ جشنواره تئاتر تهران شود.

پس از این مهدی کیهور مدیر گروه هنری معاونت هنری و سینمایی ارشاد استان تهران ضمن آرزوی سلامتی برای حاضران عنوان کرد: من به واسطه تجربه کار در جشنواره چند نکته را به دوستان اعلام می‌کنم، اول اینکه کارگردانان مناسبات و اندازه میزانسن اجرای خود را با سالن چک کنند تا در طول اجرا دچار مشکل و سردرگمی نشوند.

کیهور افزود: از نظر بحث نور، این مجموعه چیزی از تئاتر شهر و سالن‌های دیگر کم ندارد، در بخش سیستم صوتی هم لطفا قبل از اجرا حتما با همراهی بخش فنی چک شود تا مشکلی پیش نیاید و حتما در بروشور و در اجرا به جدا بودن گریمورهای خانم و آقا توجه شود.

او در پایان با اشاره به تلاش‌های میثم مرادی و انجمن هنرهای نمایشی، با توجه به شرایط سخت در روزهای کرونایی در برگزاری جشنواره و تامین مالی و فضای جشنواره گفت: امسال اتفاق جالب در جشنواره حضور یکی از دو کار منتخب نمایشنامه‌نویسی در سال گذشته بوده‌ است که خوشبختانه امسال شاهد اجرای صحنه‌ای آن در بخش رقابتی هستیم. این نمایش که «بیغوله» نام دارد نویدبخش اتفاق خوب و کارکرد ثمربخش جشنواره بوده‌ است و خواهش می‌کنم از کارهای خیلی خوبی که نمایشنامه‌نویسان آماده می‌کنند، بیش از پیش در بخش‌های صحنه‌ای دوره‌های بعد استفاده شود.

در خاتمه این مراسم با درخواست میثم مرادی جوان‌ترین و پیشکسوت‌ترین کارگردان حاضر در نشست به همراه آرمین صالحی طراح پوستر برای رونمایی از پوستر روی صحنه رفتند.

پس از رونمایی پوستر کارگردان‌های شرکت کننده هریک به یادگار پوستر را امضا کردند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار