رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

«به قول تاریخ» جدیدترین برنامه مستند شبکه رادیویی جوان است که در مناسبت‌های ملی و تاریخی، روایت‌گر تاریخ پرفراز نشیب ایران خواهد بود. به نقل از روابط عمومی رادیو جوان،«به قول تاریخ» جدیدترین برنامه مستند شبکه رادیویی جوان است که در مناسبت‌های ملی و تاریخی، روایت‌گر تاریخ پرفراز نشیب ایران خواهد بود. قسمت اول این […]

«به قول تاریخ» جدیدترین برنامه مستند شبکه رادیویی جوان است که در مناسبت‌های ملی و تاریخی، روایت‌گر تاریخ پرفراز نشیب ایران خواهد بود.

به نقل از روابط عمومی رادیو جوان،«به قول تاریخ» جدیدترین برنامه مستند شبکه رادیویی جوان است که در مناسبت‌های ملی و تاریخی، روایت‌گر تاریخ پرفراز نشیب ایران خواهد بود.

قسمت اول این مستند در روز ۱۳ آبان روی آنتن می رود که در سه بخش به بررسی و تحلیل وقایع این روز تاریخی در سالهای مختلف می‌پردازد.

تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در ۱۳ ابان سال ۱۳۴۳، واقعه کشتار جمعی دانش آموزان ایرانی در سال ۱۳۵۷ که بعدها روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۳۵۸، که امام خمینی آن را انقلاب دوم دانستند به عنوان سه حادثه مهم تاریخی سوژه اصلی این مستند است.

بخش اول مستند «به قول تاریخ» مربوط به تصویب قانون کاپیتولاسیون و سپس اعتراض و افشاگری امام خمینی (ره) در مورد این قانون است.

در این بخش با روایتی مستند گونه به علل تصویب این لایحه توسط محمدرضا پهلوی، اقدامات منفعت جویانه دربار پس از تصویب این قانون و همچنین دلایل مخالفت های امام خمینی با کاپیتولاسیون پرداخته می‌شود. به قول تاریخ از حوادثی که منجر به دستگیری امام خمینی در ۱۳ آبان سال ۴۳ و تبعید ایشان به ترکیه و سپس عراق روایتی کامل به مخاطب ارائه می‌دهد.

موضوع بخش دوم «به قول تاریخ» واقعه تلخ کشتار جمعی دانش‌آموزان در سیزدهم آبان سال ۱۳۵۷ است که حوادث آن دوره از زبان جوانان و دانشجویان امروز نقل می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

و در بخش پایانی این مستند حادثه تسخیر لانه جاسوسی توسط دانش‌جویان مسلمان پیرو خط امام توسط مصعومه ابتکار روایت می‌شود.

ابتکار در آن زمان به دلیل تسلط به زبان انگلیسی به عنوان سخنگو و رابط بین جاسوسان دستگیر شده از سفارت آمریکا و دانشجویان پیرو خط امام بود. وی در این مستند به جزییات مهمی از زندگی خودش، از دوران کودکی و مهاجرت خانوادگی به آمریکا، رد پیشنهاد بورسیه در ناسا توسط پدرش تا آشنایی با گروه دانش‌جویان پیرو خط امام و اتفاقات روز ۱۳ آبان اشاره می‌کند.

این مستند به تهیه کنندگی غزاله یراقی و روایت مصطفی خواجه حسینی و زهرا محسن زاده، ۱۳ آبان از شبکه رادیویی جوان روی آنتن خواهد رفت.

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار