رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April
  • سه شنبه 25 آبان 1400 - 08:00
  • کد خبر : 81686
  • تئاتر
  • چاپ خبر : دردسرهای «وصیت پرماجرا»

بهناز مهدی خواه که با نمایش «وصیت پر ماجرا» در این دوره از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور دارد بر لزوم تقویت زیرساخت‌ها برای برگزاری آنلاین جشنواره تاکید کرد. بهناز مهدی خواه کارگردان نمایش «وصیت پر ماجرا» که در این دوره از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور دارد درباره این اثر […]

بهناز مهدی خواه که با نمایش «وصیت پر ماجرا» در این دوره از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور دارد بر لزوم تقویت زیرساخت‌ها برای برگزاری آنلاین جشنواره تاکید کرد.

بهناز مهدی خواه کارگردان نمایش «وصیت پر ماجرا» که در این دوره از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور دارد درباره این اثر نمایشی گفت: «وصیت پر ماجرا» یک نمایش خیمه شب بازی است که برای گروه سنی بزرگسال آماده شده است. من سال‌ها در عرصه نمایش کودک کار کردم اما این بار تصمیم گرفتم که با استفاده از قصه‌های کهن ایرانی و پژوهش‌هایی که داشتم، کاری را در حوزه بزرگسال ارائه کنم در نتیجه پس از مطالعه و پژوهش، ایده این کار به ذهنم رسید.

این هنرمند درباره محتوای نمایش بیان کرد: این نمایش درباره تاجر ثروتمندی است که پس از مرگ خود، اموالش و غلام سیاه خود مبارک را به پسر خود می‌بخشد. در روند این داستان، تاجر نصایحی را برای فرزند خود به جا می گذارد که متاسفانه پسر به آنها پایبند نیست و عموما به دردسر دچار می‌شود. در واقع هر بار که پسر حاج میرزا قلی خان، به وصیت پدر عمل نمی‌کند و دچار مخمصه می‌شود مبارک تنها یار و همراه اوست تا آنجا که مشکلات پسر به حدی گسترش پیدا می‌کند که تصمیم به فروش غلام سیاه خود می‌گیرد …

وی برگزاری جشنواره نمایش آیینی و سنتی را فرصتی در راستای اجرای آثار اینچنینی خواند و ادامه داد: این جشنواره برای من و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند مجالی است که بتوانیم کارهایمان را به مخاطبان و علاقه مندان نشان دهیم و خود نیز از کارهای همکارانمان بهره مند شویم. نمایش‌های آیینی و سنتی هنوز هم نزد مخاطبان عام و خاص، علاقه مندان زیادی دارد تا جایی که بسیار دیده‌ایم که حتی در نمایش‌های خیابانی نیز استقبال از کارها تا چه حد گسترده است ضمن اینکه همه فعالان عرصه نمایش آیینی و همکاران من نیز، چنین آثاری را به شکل تخصصی دنبال می‌کنند بنابراین ما نیاز داریم که حداقل هر ۲ سال یکبار، فضایی برای نمایش آثار این عرصه که ریشه در فرهنگ و اندیشه ملی ما دارد، داشته باشیم.

مهدی خواه یادآور شد: به دلیل وضعیت کرونا برخی از جشنواره‌ها مانند یونیما مبارک به صورت مجازی برگزار شد و همه ما نمایش‌ها را به صورت آنلاین دیدیم. بدیهی است که این یک تجربه تازه به شمار می‌رود و موافقان و مخالفان خاص خود را دارد اما معتقدم که تحت هر شرایطی نمایش و جشنواره نباید تعطیل شود کما اینکه در مورد این جشنواره نیز سختی‌ها و مشقت‌های بسیاری در پشت پرده، تحمل شده است تا بتوانیم شاهد برگزاری آن باشیم البته امیدوارم که مخاطبان ما به دیدن نمایش و تئاتر به صورت آنلاین عادت نکنند زیرا این امر، تئاتر را دچار تغییراتی جدی خواهد کرد.

این کارگردان تئاتر بر لزوم حمایت از هنرمندان تاکید کرد و گفت: هنرمندان تئاتر، کم توقع‌ترین افراد هستند و شاید به همین دلیل است که دولت حداقل‌ها را برای این قشر در نظر می‌گیرد. من بالغ بر ۲۰ سال است که در عرصه خیمه شب بازی فعالیت می‌کنم از این رو ابزارهای مورد نیاز کار خود را دارم و معمولا آثارم را بر مبنای امکانات طراحی می‌کنم اما هنرمندان جوان‌تر و افرادی که در ابتدای راه هستند و قصد تجربه دارند، عموما با مشکلات بیشتری روبرو می شوند و نیاز به حمایت مالی و امکاناتی برای دیده شدن دارند که باید در سیستم فرهنگی و هنری کشور برای آن راهکاری اندیشیده شود.

مهدی‌خواه در پایان برگزاری جشنواره به صورت آنلاین را نیازمند توجه به زیرساخت‌های موجود دانست و گفت: برای برگزاری آنلاین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی لازم است که به ساعت پخش نمایش‌ها توجه شود تا ما نیز بتوانیم کارهای همکارانمان را ببینیم. برای بخش مجازی نیز، نیازمند تصویربرداری با کیفیت هستیم چون در جشنواره عروسکی شاهد کیفیت پایین کارها بودیم و این مسئله به بدنه کارها آسیب وارد کرد بنابراین تقویت زیرساخت ها یک ضرورت جدی است.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۱۴ آذر سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار