نانجیانی در واکنش به مقاله ای که علت اصلی فروش ضعیف فیلم «جاودانگان» (Eternals) را حضور المان های همجنس‌بازانه برشمرده بود، در توئیتی که در حال حاضر پاک کرده است، گفت: گویا ما افراد درستی را عصبانی کرده ایم. در واقع وی اشاره به کسانی دارد که دارای افکار های تراجنسیت هراسانه هستند.

بر اساس تجربه، این‌گونه بهانه‌ها که توسط کارگردانان و بازیگران آثار هنری بیان می‌شود، دیگر نخ‌نما شده است.

الیزابت بنکس نیز از همین بهانه هنگام اکران فیلم بسیار ضعیف خود، «فرشته‌های چارلی» (Charlie’s Angels) استفاده کرده بود. وی که خود کارگردان و بازیگر فیلم است، مردها را مقصر فروش کم فیلم معرفی کرد و در مصاحبه‌ای با نشریه هرالد سان گفت: مردم باید بلیط این فیلم را بخرند، تا به سود برسد. اگر این فیلم ضرر کند، کلیشه هالیوودی مبنی بر اینکه «مردها از دیدن فیلم‌های اکشن زنانه خوششان نمی‌آید» پررنگ‌تر خواهد شد.

الیزابت بنکس در ادامه از سلیقه مردان در فیلم دیدن انتقاد کرد و افزود: مردها فیلم‌های ابر قهرمانی «زن شگفت‌انگیز» و «کاپیتان مارول» را می‌بینند، چرا که این‌گونه فیلم‌ها زیر چتر «ژانرهای مردانه» قرار می‌گیرند. اگرچه قهرمانان این‌گونه فیلم‌ها زن‌ها هستند اما این نوع آثار، خوراک بینندگان فیلم‌های ابر قهرمانی است و در نهایت جزو چند مجموعه فیلم قرار گرفته تا به فیلم‌های اصلی تیم ابر قهرمانان برسیم.

گفتنی است فیلم ضعیف الیزابت بنکس تنها ۷۳ میلیون دلار در گیشه‌های جهانی فروخته است درحالی‌که باتوجه‌به بودجه ۴۸ میلیون دلاری، فروش این فیلم ۱۲۰ میلیون دلار تخمین زده شد تا منجر به ضرر نشود.

شایان‌ذکر است بنکس تنها کسی نیست که از این بهانه بهره برده است و تیم میلر کارگردان فیلم «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» (Terminator: Dark Fate) منتقدان فیلم را «زن‌ستیز نهان» خواند. او در جواب به سؤال انتقادی درباره کاراکتر مکنزی دیویس در مصاحبه با ورایتی گفت: اگر شما تماشاگران ذره‌ای توجیه شده باشید می‌دانستید که مکنزی دیویس استعاره از پلیسی است که اراذل را جمع می‌کند اما اگر شما تماشاگران «زن‌ستیز نهان» باشید، مکنزی دیویس ترس بر جان شما خواهد انداخت، چرا که او علی‌رغم تنومند بودن، از ظرافت‌های خانم‌ها برخوردار است.

وی در ادامه افزود: ما بسیاری از صفت‌های مردانه را به کاراکتر مکنزی اضافه نکرده‌ایم، اما برخی مردها با دیدن زنان تنومند، ترس گریبانشان را می‌گیرد.

تیم میلر پس از فروش ضعیف فیلم خود در مصاحبه‌ای گفت: اقداماتِ افراطیِ فمینیستی کمکی به فروش فیلم ما نکرد. مسئله حضور سه زن در نقش‌های اصلی نیز منجر به موج نفرتِ آنلاین علیه فیلم شده بود.

در این میان «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» نیز سرنوشت تاریکی در فروش جهانی داشت چرا که این فیلم با بودجه ۱۸۵ میلیون دلاری، تنها ۲۵۰ میلیون دلار فروخته است درحالی‌که دست‌کم ۴۶۲ میلیون دلارفروش می‌توانست مانع از ضرر شود.

تجربه نشان می‌دهد که احتمالاً این تاکتیک‌ها هنگام پخش فیلم «شکارچیان روح» (Ghostbusters) به شهرت رسید. پال فیگ کارگردان این فیلم در گردهمایی ای اعلام کرد: من مورد حمله‌های «زن‌ستیزانه» بسیاری قرار گرفته‌ام و مدام با خود فکر می‌کردم که چگونه بعضی افراد تا این حد از زنان متنفر هستند؟

پال فیگ نه‌تنها منتقدان فیلم خود را «زن‌ستیز» خواند بلکه دیگران را مقصر فروش بسیار پایین فیلم خود دانست. وی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را مقصر اصلی برشمرد و گفت: ما نیز همانند هیلاری کلینتون، مظلومانه گرفتار این موج «زن‌ستیزی» شده‌ایم.

همچنین «شکارچیان روح» که تنها ۲۲۹ میلیون دلار در گیشه به فروش رفت، باتوجه‌به بودجه ۱۴۴ میلیون‌دلاری‌اش ضرر بسیاری متحمل شد.

شواهد گواه آن است که کمیل نانجیانی و دیگر عوامل فیلم «جاودانگان» درصدد پیاده‌سازی این قبیل تاکتیک‌ها هستند. این فیلم پس از ۱۰ روز اکران در آمریکا تنها ۱۱۸ میلیون دلار فروخته است که نشانگر عدم استقبال تماشاگران از «افکار های افراطی لیبرالی» است.

اگر بخواهیم عمق فاجعه را در فروش ناامیدکننده «جاودانگان» متوجه شویم، بد نیست آن را با گیشه «انتقام‌جویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) مقایسه کنیم؛ اثری که موفق شد فقط در سه روز ۳۵۰ میلیون دلارفروش داشته باشد و در نهایت توانست یک میلیارد و دویست میلیون دلار به‌حساب کمپانی دیزنی واریز کند.

منبع: سوره سینما