رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

مسعود سخاوت‌دوست با تاکید بر این مطلب که جشنواره‌هایی همچون «سینما حقیقت» پلتفرم معرفی بسیار مناسب به شمار می‌آید که در طول دوران برگزاری، آثار در آن به صورت متمرکز ارائه می‌شود، گفت: معرفی اثر و استعدادهای جدید در این رویداد خیلی مرتبط با هیات انتخاب آثار و داورهایی بوده که آثار ارائه شده به […]

مسعود سخاوت‌دوست با تاکید بر این مطلب که جشنواره‌هایی همچون «سینما حقیقت» پلتفرم معرفی بسیار مناسب به شمار می‌آید که در طول دوران برگزاری، آثار در آن به صورت متمرکز ارائه می‌شود، گفت: معرفی اثر و استعدادهای جدید در این رویداد خیلی مرتبط با هیات انتخاب آثار و داورهایی بوده که آثار ارائه شده به جشنواره را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

مسعود سخاوت‌دوست، آهنگساز سینمای ایران درباره اهمیت جشنواره سینما حقیقت و در پاسخ به این پرسش که آیا این رویداد توانسته در این سال‌ها با معرفی استعدادهای تازه در حوزه‌های مختلف از جمله آهنگسازی موجب پیشرفت روزافزون سینمای مستند شود؟ گفت: به طور قطع جشنواره‌ها در هر سطحی و با نقاط ضعف مختلف یک پلتفرم معرفی بسیار مناسب هستند. چراکه یک تجمیع و تمرکزی روی حوزه خاصی از هنر صورت می‌گیرد که ما در آن ارائه اثر داریم. همچنین با مخاطبانی مواجهیم که این آثار را دنبال می‌کنند.

وی افزود: اینکه ما جشنواره‌ها را در حوزه معرفی جدی بگیریم، موضوع خیلی مهمی است. اما در پاسخ به اینکه جشنواره سینما حقیقت و رویدادهای دیگر چقدر در معرفی آثار و استعدادهای جدید می‌توانند موفق باشند، باید بگویم به نظرم این موضوع خیلی مرتبط با هیات انتخاب آثار و داورهایی بوده که آثار ارائه شده به جشنواره را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

این مستندساز در ادامه بیان کرد: به صورتی که اگر هیات انتخاب و داورها محافظه کار یا افرادی با چهارچوب‌های بسته کلاسیک باشند، شاید معرفی شخصیت‌ها و آرتیست‌های نوع‌گرا و یا حتی آرتیست‌هایی که به نوعی کارشان را خوب ارائه می‌دهند، ولی مقداری ساختارشکنانه انتخاب می‌کنند، حتی دشوارتر بشود و جواب معکوس بدهد.

آهنگساز مستند «فرزندان شب» در ادامه گفت: یعنی ممکن است یک فیلمساز یا مستندساز آوانگاردی که قصه خود را با هزار سختی ساخته و ارائه داده، باتوجه به تشکل داورها که همگی محافظه‌کار هستند، به جشنواره ورود پیدا نکند؛ به هر حال خیلی کم پیش می‌آید کسی نسبت به این موضوع ری‌اکشنی نشان ندهد و فیلمسازی ناراحت و افسرده نشود. به این خاطر خیلی مهم است که هیات انتخاب گونه‌های مختلفی از سلایق را داشته باشند.

وی ادامه داد: یعنی هم فیلمسازهای آوانگارد در آن حضور داشته باشند، هم جوان‌هایی که تجربه‌گرا هستند باشند و هم کسانی که تجربیات کلاسیکی دارند و سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند. این کانکشن متفاوت سبب می‌شود که اتفاقی که در انتخاب آثار رخ می‌دهد، تنوع و کثرت نظرها را در بر بگیرد و آثار آوانگارد هم به این صورت بتوانند به این عرصه راه پیدا کنند.

سخاوت‌دوست در ادامه عنوان کرد: در مرحله بعد، بحث داوری‌ها می‌تواند در این زمینه خیلی موثر باشد ولی به طور کل بستر این جشنواره‌ها بسیار ارزشمند است، حتی اگر یک بارقه نوری هم باشد باید این بارقه نور وجود داشته باشد و به آن پرداخته شود. چون شاید تنها چیزی که ما در حال حاضر داریم و می‌شود روی آن حساب کرد، همین وضعیت ارائه متمرکز آثار در جشنواره‌هاست.

آهنگساز فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» همچنین درباره برگزاری آنلاین یا فیزیکی جشنواره سینما حقیقت نیز بیان کرد: برگزاری آنلاین جشنواره یک امر اجتناب ناپذیر در برخی از شرایط است که ما باید خودمان را با وضعیت موجود وفق دهیم. اینکه ما بین برگزار نشدن یک جشنواره با آنلاین برگزار شدن آن دو دل باشیم، معقول‌تر این است که ما آن جشنواره را آنلاین برگزار کنیم.

وی در ادامه گفت: چراکه به هر حال عقب افتادن این وضعیت اصلا نه برای فیلمساز به صرفه بوده و به صلاح آن است، نه برای مخاطبانی که سال‌ها این جشنواره‌ها را دنبال کرده‌اند. به خاطر شرایط کرونا خیلی از مسائل در تمام دنیا آنلاین برگزار شد. به هر حال این شکل کم‌وکاستی‌هایی دارد، چون زیرساخت‌های آن وجود نداشته است و دنیا تا به حال با چنین موردی مواجه نبوده است و این می‌تواند تجربه‌ای باشد.

این فعال حوزه مستند با تاکید بر اینکه برگزاری آنلاین قطعا نقاط ضعفی دارد و ممکن است بحث کپی‌رایت‌ها در آن دردسرساز بشود، عنوان کرد: باتوجه به اینکه ما هنوز زیرساخت‌های امنیتی درستی در رابطه با بحث اینترنت نداریم و ممکن است بحث دانلودهای غیرمجاز پیش بیاید، این موضوع اجتناب‌ناپذیر است اما اینکه به طور کل به خاطر این مسائل جشنواره‌ای برگزار نشود، شخصا مخالف این قضیه هستم، چون به نظرم باید برگزار شود.

آهنگساز مستند «همایون» در پایان گفت: اگر قرار باشد بین برگزاری آنلاین و حضوری انتخاب کنیم، قطعا بنده شکل حضوری را ترجیح می‌دهم. چون یک امر واضحی است که در گذشته هم همین‌طور بوده و بسترهای آن مهیا شده و ما ظهور یک اثر هنری را با هنرمند را به صورت عینی می‌بینیم. بنابراین این موضوع خیلی تاثیرگذارتر خواهد بود همانطور که گفتم ممکن است در شکل آنلاین نقص‌هایی هم وجود داشته باشد، اما در صورت برگزار نشدن جشنواره، این تاخیر می‌تواند باعث سردشدن جریان‌های تولیدی در سینمای مستند شود.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار