به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی چهلمین جشنواره فیلم فجر، حامد جعفری تهیه‌کننده سینما گفت: چهل سالگی نشان از  پختگی و تکامل دارد و امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی در چهلمین جشنواره فیلم فجر باشیم.

برنده لوح تقدیر ویژه سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: جشنواره فیلم فجر، بهار سینمای کشور است و در این رویداد آثار جدید سینمایی که در طول یک سال تولید شده‌اند به نمایش گذاشته می‌شوند. از نظر من جشنواره فیلم فجر، یک اتفاق بی‌بدیل برای سینمای ایران است و در این جشنواره افراد با سلایق مختلف حاضر می‌شوند و با هم به رقابت می‌پردازند.

او با اشاره به کم‌داشت‌های جشنواره در آستانه فصلی نو ادامه داد: شاید مدیران جشنواره فیلم فجر طی چهل دوره گذشته نتوانسته باشند آن‌طور که باید، نقشه مدونی را طراحی کنند. بااین‌وصف، به نظر می‌رسد رویکرد مدیران جشنواره فجر این است که هرسال نقص‌ها و کاستی‌های موجود را برطرف کنند، چرا که جشنواره فیلم فجر یک درخت به بار نشسته و تنومند است که از آفت‌ها دور خواهد بود.

جعفری تصریح کرد: چهل‌سالگی نشان از پختگی و تکامل دارد و امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی در چهلمین جشنواره فیلم فجر باشیم.

او در ادامه اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر در عنوان خود، یک تعریف انقلابی دارد. من در جشنواره فیلم کودک سابقه قضاوت و داوری دارم که در این جشنواره جوایزی در چارچوب انقلاب اسلامی وجود دارد اما ما در جشنواره فیلم فجر شاهد چنین جوایزی نیستیم. شاید هدفمان توجه به آثار انقلاب اسلامی باشد اما تاکنون برای این سبک آثار جوایز خاصی در نظر نگرفته‌ایم. خوب است که سیمرغ خاصی برای آثار انقلابی در نظر گرفته شود تا به طور واضح‌تر بتوان نسبت به هم‌سویی سینما با اهداف انقلاب ارزش‌گذاری کرد.

جعفری با اشاره به این که سینما و جشنواره باید چتری باشد که همه سینماگران را در برگیرد، عنوان کرد: زمانی که فیلم‌سازان جوان ایرانی در دوره جمهوری اسلامی ایران طبق چارچوب‌های موجود فیلم می‌سازند، نباید دایره محدودی برای افراد ایجاد کرد. در این دایره نباید به افراد برچسب انقلابی و غیرانقلابی زده شود. از این دیدگاه، همه فیلم‌سازان می‌خواهند برای اعتلای انقلاب اسلامی تلاش کنند چرا که آثار خود را به جشنواره فجر ارائه می‌دهند. باید به این نکته توجه کرد که جشنواره فیلم فجر به‌قدری باید دستاورد داشته باشد که طراز سایر جشنواره‌ها باشد و هدف از برگزاری جشنواره فیلم فجر، ارتقای آثار سینمایی در کشور است.

رئیس هیئت‌مدیره گروه هنر پویا، درباره بی‌توجهی به جوانان مستعد فیلمساز و علاقه‌مند به هنر در مناطق محروم اظهار کرد: کل کشور درگیر بحث لزوم تمرکززدایی است و این فقط شامل سینما نمی‌شود. تمرکز روی پایتخت باعث شده است که افراد توانمندی که در شهرستان‌ها هستند، نتوانند آن‌طور که باید، استعداد خود را به نمایش بگذارند. اتفاقی که باید بیفتد این است که توجه ویژه‌ای به استعدادهای خارج از شهر تهران داشته باشیم و بخشی از بودجه‌ای را که به فیلم‌سازی اختصاص داده می‌شود، به فیلم‌سازان خارج از تهران اختصاص بدهیم. باید در تخصیص منابع فیلم اولی‌ها اولویت را به شهرستانی اختصاص دهیم تا با سیاست‌گذاری درست، آدم‌های مستعد را شناسایی کنیم. افرادی که خارج از تهران زندگی می‌کنند، نگاه بازتری نسبت به اتفاقات دارند چرا که با سختی‌های بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از موانع بزرگ‌تری عبور کرده‌اند. ضمن آن که توجه به فیلمسازان از مهاجرت آنها به تهران نیز جلوگیری می‌کند. این وظیفه بر عهده انجمن سینمای جوان است که افراد بااستعداد و توانمند را شناسایی و به بنیاد سینمایی فارابی معرفی کند.

او گفت: هدف از فیلم‌سازی در تمام جهان انتقال فرهنگ و سبک زندگی است و ما در کشورمان بر اساس فرهنگ خودمان باید دنبال تربیت انسان‌ها باشیم. اگر شاخص ما این باشد، می‌توانیم تمام آثار و فیلمسازان را دور هم جمع کنیم که این به سینمای انقلاب اسلامی کمک شایانی خواهد کرد.

تهیه‌کننده انیمیشن‌های پرمخاطب «شاهزاده روم» و «فیلشاه» در پایان عنوان کرد: مخاطب آثار سینمایی را بر اساس بی‌نقص بودن و استاندارد بودن دنبال می‌کند. طی سال‌های گذشته شاهد آثار ضعیف در چارچوب موضوعات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بودیم. اگر کیفیت آثار را در بخش فرم و محتوا ارتقا بدهیم، می‌توانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم.

منبع: سوره سینما