رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

کارگاه هلنا ترستینکوا با عنوان «مستند به شیوه تایم‌لپس» عصر امروز سه‌شنبه ۲۳ آذر ماه در ششمین روز از پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برگزار شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و رسانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هلنا ترشتینکوا عضو آکادمی فیلم اروپا و زمانی وزیر فرهنگ جمهوری چک بوده […]

کارگاه هلنا ترستینکوا با عنوان «مستند به شیوه تایم‌لپس» عصر امروز سه‌شنبه ۲۳ آذر ماه در ششمین روز از پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برگزار شد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و رسانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هلنا ترشتینکوا عضو آکادمی فیلم اروپا و زمانی وزیر فرهنگ جمهوری چک بوده است. او بیش از پنجاه مستند با موضوعات مختلف ساخته که عمدتا درباره روابط انسانی و مشکلات اجتماعی مختلف است.

ترشتینکوا در ابتدای این نشست گفت: فیلمسازی به معنای حل چالش‌های مدام است و هدف آن ثبت کردن زمان و مضامین مختلف و به تصویر کشیدن تنوع استراتژی‌های زندگی است. تلاش برای دادن شکلی جذاب به داستان‌ها و ثبت وقایع در زمانی خاص و انگیزه دادن به مخاطب برای تفکر در مورد اشکال زمانه و به پرده آوردن فیلم با موضوع افرادی که معمولا مورد بحث قرار نمی‌گیرند و پرداختن به آن‌ها است.

او ادامه داد: من برای ساختن فیلمی سوژه‌ام را به صورت اتفاقی از میان افرادی انتخاب کردم که به اداره ثبت احوال رفته بودند. این موضوع با استقبال زیادی از جانب مخاطبان رو به رو شد جوری که من بیست سال بعد دوباره مستندی درباره قهرمانان اثر قبلی ساختم و بعد از این که همین اثر نیز مورد استقبال واقع شد بر آن شدم که با قهرمانان داستان ادامه دهم و داستان زندگی آن‌ها ۳۵ سال بعد را هم روایت کردم.

ترشتینکوا گفت: بعد از این موضوع هم تصمیم گرفتم درباره جوانان بزهکار فیلم بسازم و سوالم هم این بود که این افراد چگونه به زندگی ادامه می‌دهند. برای همین شروع به جست‌و‌جو کردم و مصمم بودم با تمام بلاتکلیفی‌های موجود این اثر را به ثمر برسانم. درنهایت جوانی را ترسیم کردم که بسیار گشاده‌رو بود و تصمیم گرفتم درباره او فیلم بسازم.

او گفت: نکته مهم این است که هرگز نمی‌توان انتظار برآورده شدن همه خواسته‌هایمان را از اثری مستند داشت. نوعی از مستندسازی هم هست که به آن مستند به شیوه تایم لپس می‌گوییم که اصلی‌ترین نکته آن دوام آوردن دوربین فیلمبرداری روی یک سوژه خاص و منحصر به فرد است. برای همین لازم است که با سوژه ارتباطی نزدیک برقرار سازید.
سپس اثر مستندی در این گونه اکران شد و به ارائه مستندهایی در این خصوص پرداخت و درباره چگونگی ساخت هرکدام نکاتی را روشن ساخت.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ آذرماه شروع شده و تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار