رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

مستند «مشق امشب» ادای دینی به فیلم «مشق شب» ساخته عباس کیارستمی امروز در چارسو معرفی شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در ادامه برنامه فیلم خبر یازدهم با کارشناسی امین قدمی در مورد فیلم «مشق امشب» به کارگردانی مشترک اشکان نجاتی […]

مستند «مشق امشب» ادای دینی به فیلم «مشق شب» ساخته عباس کیارستمی امروز در چارسو معرفی شد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در ادامه برنامه فیلم خبر یازدهم با کارشناسی امین قدمی در مورد فیلم «مشق امشب» به کارگردانی مشترک اشکان نجاتی و مهران نعمت‌اللهی صحبت شد که در بخش بلند جشنواره حضور دارد.

اشکان نجاتی در مورد این مستند که با همان نگاهی که عباس کیارستمی «مشق شب» را ساخت، و تقریبا با همان سوال‌ها، اما برای بررسی آموزش و پرورش در امروز ساخته شده است، گفت: پنج سال پیش بود که فیلم «مشق شب» آقای کیارستمی را دیدیم و به شدت روی ما تاثیرگذار گذاشت به‌طوری‌که شب تا صبح نخوابیدم. فکر کردم چه می‌شود دوباره سراغ همچین موضوعی رفت تا ببینیم الان اوضاع چطور است؟

نجاتی ادامه داد: برای همین تصمیم گرفتیم مشق شب را به طور کامل بازسازی کنیم تا تفاوت‌ها را نمایش دهیم برای همین، از نظر طراحی صحنه و بک‌گراند سبز و … همان مدل بود. اما وقتی سراغ آن مدرسه در فیلم مشق شب رفتیم دیدیم دیگر وجود ندارد، برای همین وارد اولین مدرسه در همان منطقه قیطریه شدیم که آن روزها برخلاف امروز، منطقه‌ای ثروتمند نبود؛ به محض ورود به این مدرسه، اختلاف طبقاتی خودمان را با بچه‌های آنجا حس کردیم.

مهران نعمت‌اللهی هم یادآور شد: تولید مستند دو سال طول کشید و تدوین سختی هم داشت چون حجم اطلاعاتی که داشتیم و ارائه درست آن بسیار کار سختی بود؛ اول اطلاعات را دسته‌بندی کردیم و بعد وارد اتاق تدوین شدیم.

نعمت‌اللهی درباره نمایش اختلاف طبقاتی در مدارس مختلف و گفتگو با بچه‌هایی از مدارس متفاوت، گفت: آدم یک چهارچوبی برای مستند رسم می‌کند و بعد خود را به اتفاقاتی می‌سپارد که درون آن رخ می‌دهد. وقتی دیدیم آن مدرسه دیگر نیست، فهمیدیم قرار نیست آن بچه‌ها را پیدا کنیم و فهمیدیم قصه و ساختار کارمان هم تغییر کرده است.

این مستندساز ادامه داد: برای همین تصمیم گرفتیم هم دخترها هم باشند و هم مدارسی از مناطق مختلف تهران تا بتوانیم سطح طبقاتی بچه‌ها را هم مقایسه کنیم و از کل کشور، مشتی به عنوان نمونه‌ای از خروار برداریم. در چهل دقیقه‌ای که سوار بر متروی تهران از تجریش تا شوش می‌روید، کلی تفاوت می‌بینید که قطعا این تفاوت در شهرهای دیگر نسبت به تهران هم وجود خواهد داشت.

نجاتی هم در این زمینه گفت: موضوعات خیلی متنوع بود و از دل آن شاید بتوان قصه‌های متفاوت درآورد. اما یکی از جذاب‌ترین کاراکترهای ما عمادرضا است؛ او خودش اصرار کرده بود با او مصاحبه کنیم و وقتی آمد، خیلی زود فهمیدیم که جذاب‌ترین کاراکتر ماست.

نعمت‌اللهی هم خاطرنشان کرد: وقتی به مدرسه پایین شهر رسیدیم، دیدیم دیگر سوالات مدرسه بالاشهری آنجا جواب نمی‌دهد؛ چون خیلی چیزها می‌دانستند و سوالات دم دستی برایشان جواب نمی‌داد. برای همین سوالاتی نوشتیم که بفهمیم این بچه‌ها تا کجا پیش رفتند.

نجاتی هم در ادامه توضیح داد: بخش زیادی از اتفاقات و پرسش و پاسخ‌ها در لحظه شکل گرفت؛ خیلی سوال‌ها و جواب‌های جذابی گرفتیم که ساختار فیلم را بهم می‌ریخت و در این ظرف دیگر جواب نمی‌داد.

نعمت‌اللهی هم در تکمیل صحبت‌های دیگر کارگردان این مستند گفت: بچه‌ها آنقدر کاراکتر پیچیده‌ای دارند که اطلاعاتی که می‌رسانند بسیار پراکنده است.

نعمت‌اللهی در پاسخ به این سوال که «حرف فیلم شما چیست؟» گفت: خط‌کشی دقیقی نمی‌توان گذاشت که چه می‌خواهیم بگوییم؛ برای همین قضاوت را گذاشتیم به عهده مخاطب. اما انگیزه، دانش‌آموز است؛ دانش‌آموز پول‌دار فقط برای این درس می‌خواند که در قبال آن از خانواده جایزه بگیرد اما قشر پایین پرس می‌خواند تا استراحت کند. یعنی آنقدر این تفاوت و اختلاف طبقاتی پر رنگ است. اگر نسل دانش‌آموز امروز ما، درست آموزش نبینند یک نسل از بین رفته است. اگر بخواهیم افسار گسیخته با آنها برخورد کنیم همه چیز آینده از دست می‌رود.

او در پایان تصریح کرد: سی سال پیش آقای کیارستمی مشق شب را با تمام دغدغه‌هایشان ساختند و شاید خیلی‌ها به حرفی که او می‌خواست بزند، توجه نکردند اما امیدوارم بتوانیم این سنل را دریابیم.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۸ آذر آغاز به کار کرده و تا ۱۵ آذر ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار