رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 12 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April

مستند «از رنج عاشقی» به کارگردانی علی اکبر نوروزپور نگاهی تازه به مسائل شخصی و روحی جانبازان اعصاب و روان دارد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در ادامه برنامه فیلم خبر یازدهم با کارشناسی امین قدمی در مورد فیلم «از رنج عاشقی» […]

مستند «از رنج عاشقی» به کارگردانی علی اکبر نوروزپور نگاهی تازه به مسائل شخصی و روحی جانبازان اعصاب و روان دارد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در ادامه برنامه فیلم خبر یازدهم با کارشناسی امین قدمی در مورد فیلم «از رنج عاشقی» به کارگردانی علی‌اکبر نوروزپور معرفی شد که در بخش‌های بلند و جایزه شهید آوینی جشنواره حضور دارد.
این مستند درباره مشکلات سه جانباز اعصاب و روان آسایشگاهی در شیراز است که برای دغدغه‌های تنهایی و عشقی  خود تلاش می‌کنند.

علی‌اکبر نوروزپور در پاسخ به اینکه از رنج عاشقی مستند تلخی بود، چطور ساختن این فیلم را تحمل کردی؟ گفت: ایده ساخت فیلم از دوران راهنمایی‌ام شروع شد؛ وقتی که با آنها در مدرسه دیداری داشتیم.

او با اشاره به رویکردی که در این مستند داشته توضیح داد: من به این افراد از منظر انسان نگاه کردم؛ در مورد جانبازان اعصاب و روان فیلم زیاد ساخته شده اما من برای اینکه به آنها نزدیک شوم یک سال خانه‌ام را بردم آنجا و کنار آسایشگاه خانه گرفتم. نگاه کسانی که برای ملاقات‌شان می‌روند اغلب از سر ترحم است اما من گفتم باید این دلسوزی را بشکنم و از سر رفاقت وارد ارتباط با آنها شوم. از بین حدود ۵۰ نفری که ساکن آسایشگاه هستند دنبال کسانی بودم که هر کدام نماد یک تفکر باشند؛ به‌طوری‌که اکنون در مستند می‌بینید که یکی هنوز به عقاید گذشته‌اش پایبند است، یکی پشیمان است و دیگری خنثی است.

این مستندساز با تاکید بر اینکه «تلخی را من برای مستند به وجود نیاوردم، تلخی در خود این آدم‌ها بود.» یادآور شد: در طول فیلم، نگرش این سه نفر را نسبت به گذشته، امروز و آینده‌شان مرور می‌کنیم.

نوروزپور درباره این سوال که آیا پیگیری دغدغه‌های عاطفی آنها هدایت کارگردان بوده یا نه؟ گفت: من هیچ کجای مستند، بازسازی و هدایت نکردم. هیچ کس در هیچ کجای فیلم، بازی نمی‌کند. حتی خیلی از صحنه‌ها و حرف‌های شخصیت «علی» را نمی‌توانم در فیلم بگذارم؛ او دغدغه مشکل جنسی‌اش چون حل نشده، لابلای همه حرف‌هایش در مورد همه مسائل بیرون می‌زند.

او همچنین درباره موقعیت این آسایشگاه که زیر یک پل پر رفت و آمد در شیراز واقع شده و برای ساختن پل، باغ‌های مشرف به این ساختمان را تخریب کردند، گفت: رنج این پل که بالای آسایشگاه ساخته شده و تنها چشم‌انداز باغ را برای این‌ها از بین برد همواره برای ساکنان آسایشگاه باقی می‌ماند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۸ آذرماه  آغاز شده و تا ۱۵ آذرماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار