رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

مستند «تکیه دولت» به کارگردانی علیرضا قاسم‌خان نگاهی تاریخی به این ساختمان مهم دوران قاجار دارد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در ادامه برنامه فیلم خبر یازدهم با کارشناسی امین قدمی در مورد فیلم «تکیه دولت» به کارگردانی علیرضا قاسمخان و به […]

مستند «تکیه دولت» به کارگردانی علیرضا قاسم‌خان نگاهی تاریخی به این ساختمان مهم دوران قاجار دارد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در ادامه برنامه فیلم خبر یازدهم با کارشناسی امین قدمی در مورد فیلم «تکیه دولت» به کارگردانی علیرضا قاسمخان و به صورت آنلاین صحبت شد. این فیلم  در بخش نیمه بلند جشنواره حضور دارد.

علیرضا قاسمخان درباره این مستند که به موضوع تکیه دولت و تخریب آن و همچنین روایت اتفاقات تاریخی که در این بنا رخ داده می‌پردازد، گفت: سال‌ها بود که فیلم می‌ساختم و همیشه درگیر پژوهش متن بودم؛ اما چند سال گذشته بر اثر آشنایی با دوست عزیزی و مطالعه در خصوص تاریخ و نگاه‌های متفاوتی که به تاریخ شده به این نتیجه رسیدم که شما هرچقدر هم اطلاعات را به عنوان داده‌های تاریخی در اختیار مردم بگذارید، هیچ علاقه‌مندی‌ای در آنها به وجود نمی‌آورید. اما اگر بتوانیم نوعی روایت را بر آن حاکم کنیم یعنی تاریخ جزیی بگوییم می‌تواند حوصله مخاطب را نگه دارد.

این مستندساز ادامه داد: در فیلم تکیه دولت ما تاریخ را قلب نکردیم یا در مورد سیر تاریخی آن دروغی نگفته‌ایم. اما فکر کردم چطور می‌توانستیم آن را برای مردم تعریف کنیم تا علاقه‌مند باشند؟ چون ما هر چقدر درباره تاریخ حرف بزنیم و نتوانیم این علاقه‌مندی را ایجاد کنیم، کارمان پیش نخواهد رفت. من در فیلم قبلی‌ام «درخت سخنگو» اطلاعات زیادی داده بودم که خیلی‌ها در موردش به من نقد وارد کردند؛ بعد از چند سال این شیوه روایت را تغییر دادم تا بتوانم جذابیت ایجاد کنم. سعی کردم از وقایعی که زیر متن تکیه دولت است هم استفاده کنم.

قاسمخان با بیان اینکه سعی کرده روایت تاریخی را به میان تصاویر ببرد، گفت: فیلم مستند مرتب باید برای بیننده سوال ایجاد کند و به این سوالات، به نوعی پاسخ دهد. اگر این اتفاق در روند فیلم افتاد، موفق بوده است.

او در ادامه تاکید کرد: فیلم تکیه دولت، به نوعی به اجتماع ما برمی‌گردد؛ اجتماعی که قادر نیست آثارش را حفظ کند، قادر نیست شرایط تاریخی را طوری سامان دهد که همین بنا به عنوان بخشی از تاریخ حفظ شود.

کارگردان مستند «تکیه دولت» با اشاره به اینکه در بخشی از مستند اشاره می‌شود که وقتی این بنا خراب شد، مردم آجرهایش را می‌بردند تا خانه‌های خودشان را بسازند، گفت: بیش از آنکه خودمان را شروع به تعریف کردن کنیم، باید از نواقص و ضعف‌هایمان بگوییم و اجتماع خودمان را بر اساس یک حقیقت متعالی که همیشه ملت ایران دنبالش بوده، بسازیم.

قاسمخان ادامه داد: وقتی می‌خواهیم از اجتماع ایرانی در دوره ناصری، مظفری و پهلوی اول صحبت کنیم کاملا با یک بنا مواجهیم که بخشی از تاریخ و اجتماع در آن شکل می‌گرفته است. هیچ چیز اساسا از اجتماع و زندگی مردم مردم جدا نیست. اگر ما درباره تکیه دولت حرف می‌زنیم، داریم از تاریخ اجتماعی مردم ایران در بخشی که مربوط به یک ساختمان است که بسیاری از مسایل اجتماعی ایران در آن شکل گرفته صحبت می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه تکیه دولت تنها یک بنا نبود و بخشی از تاریخ اجتماعی ایران در آن شکل گرفت، گفت: به صور مثال در اینجا اولین نظام سربازگیری و اولین مجلس موسسان شکل می‌گیرد. من خیلی نگران بودم که نکند فیلم طولانی شود؛ اما در نهایت حس کردم زمان فیلم طوری است که می‌شود فیلم را تحمل کرد.

این مستندساز با اشاره به اینکه تلاش کرده فیلمی خسته کننده نسازد، گفت: اگر چند پایه اساسی برای سینمای مستند قائل شویم یکی از آنها دادن اطلاعات دقیق و درست و پایه دوم، سرگرمی است. نمی‌توانیم بگوییم که مردم بیایند مثل کلاس درس دانشگاه بنشینند و هرچه ما می‌گوییم گوش دهند.  من می‌خواستم به دوستان خودم بگویم که فقط فیلمبرداری کردن موجب نجات فیلم نمی‌شود؛ اولین نجات دهنده، ایده و داده‌هاست. می‌خواستم بگویم فیلم آرشیوی فیلم ارزشمندی می‌تواند باشد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۸ آذر آغاز به کار کرده و تا ۱۵ آذر ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار