رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

مستند نیمه بلند «ماجرای سال آخر» به کارگردانی مهدی جبین‌شناس روایتی از تلاش کارگردان برای ثبت دغدغه‌های مادرش در روزهای کروناست. به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سانس نخست رویداد «فیلم خبر» امروز سه‌شنبه ۲۳ آذرماه و با اجرای امین قدمی برگزار شد. […]

مستند نیمه بلند «ماجرای سال آخر» به کارگردانی مهدی جبین‌شناس روایتی از تلاش کارگردان برای ثبت دغدغه‌های مادرش در روزهای کروناست.

به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سانس نخست رویداد «فیلم خبر» امروز سه‌شنبه ۲۳ آذرماه و با اجرای امین قدمی برگزار شد.
«ماجرای سال آخر» به کارگردانی مهدی جبین‌شناس که در بخش نیمه بلند جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، در نخستین بخش از رویداد فیلم خبر امروز معرفی شد.

این مستند ماجرای «خانم سالم» معلم دوم ابتدایی را روایت می‌کند که در روزهای نزدیک به بازنشستگی‌اش، درگیر آموزش آنلاین می‌شود اما دلش نمی‌خواهد از خودش تصویر و عکسی برای دانش‌آموزانش بفرستد.

مهدی جبین‌شناس درباره این فیلم که در واقع قصه مادر خود اوست، توضیح داد: من همیشه فکر می‌کردم باید از سال آخر خدمت مادرم یک فیلم بسازم؛ برایم جذاب بود که خانمی قرار است بعد از سی سال خدمت بازنشسته شود و فکر می‌کردم بعد از آن، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟ خوشحال است یا ناراحت؟ اما به محض اینکه وارد مرحله پیش تولید شدم، کرونا آمد و مدارس غیر حضوری و آنلاین شد و فیلم من کاملا تغییر کرد. حتی یک هفته به این فکر کردم که شاید بهتر باشد فیلم را نسازم. چون ذهنیت من از کلاس درس، پر از شلوغی و بچه و سر و صدا بود. اما ناگهان همه چیز عوض شد و به سوژه کنونی رسیدم.

او در پاسخ به این سوال که فیلم ساختن در فضای خانواده چه سختی‌هایی دارد؟ گفت: اتفاقا من خیلی در این ماجرا مشکل داشتم. چون چالش اول فیلم این بود که مادرم از عکس و فیلم فراری است برای همین، وجود دوربین در خانه چالش سختی بود.

کارگردان مستند «ماجرای سال آخر» با اشاره به اینکه ساخت مستند در خانواده، خوبی‌ها و سختی‌هایی دارد، یادآور شد: خوبی‌اش این است که سوژه را سال‌هاست می‌شناسی و در مرحله پژوهش جلو هستی. اما یکی از سختی‌هایش این است که ممکن است یکسری اخلاق کاراکترت برای تو عادی باشد اما او نخواهد دیگران و مخاطبان از آن ویژگی‌ها و نقاط ضعف‌اش مطلع شوند.

جبین‌شناس با اشاره به اینکه نقطه فوکوس این مستند درواقع ترس مادرش به عنوان یک معلمی که مجبور است به شاگردانش به صورت آنلاین تدریس کند، از «تصویر» است، خاطرنشان کرد: فیلم را هفته پیش نشان مادر دادم؛ اول جا خورد اما بعدا توانست با آن کنار بیاید.

او در پایان با اشاره به قاب‌هایی که تصویر خانم سالم تنها در یک هشتم آن است و باقی قاب خالی است، گفت: می‌خواستیم حس جای خالی بچه‌ها در کلاس و سکوت کلاس و جای خالی آدم‌هایی که قرار نیست دیگر باشند را در مستند نشان دهیم که با بخش‌های خالی قاب در تصویر سعی کردیم آن را منتقل کنیم.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ آذرماه شروع شده و تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار