رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

در ادامه برنامه «فیلم خبر» با کارشناسی امین قدمی در مورد فیلم «در جستجوی یک سرباز» به کارگردانی میثم غلامی صحبت شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، میثم غلامی درباره موضوع این مستند گفت: فیلم اشاره به قصه سربازی به نام حجت‌الله […]

در ادامه برنامه «فیلم خبر» با کارشناسی امین قدمی در مورد فیلم «در جستجوی یک سرباز» به کارگردانی میثم غلامی صحبت شد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، میثم غلامی درباره موضوع این مستند گفت: فیلم اشاره به قصه سربازی به نام حجت‌الله محرابی دارد که به جبهه می‌رود و در عملیات مرصاد شرکت می‌کند؛ دوستانش فکر می‌کنند او شهید شده و خانواده‌اش در پی او به مناطق جنگی می‌روند ‌و دنبالش می‌گردند و در نهایت جنازه‌ای را به آنها تحویل می‌دهند که او را در روستای ظفرآباد لرستان دفن می‌کنند. اما دو سال بعد او برمی‌گردد و با قبری مواجه می‌شود که اسم خودش روی آن است و قصه تازه از اینجا شروع می‌شود؛ که دنبال هویت سربازی می‌گردد که در این قبر به جای او دفن شده است و بعد سنگ قبر را تغییر داده و می‌نویسند: «شهید گمنام».
کارگردان مستند «در جستجوی یک سرباز» ادامه داد: درست است که موضوع مستند درباره دفاع مقدس است اما قصه، به نظر من جذابیت دارد و تعلیق عمیقی را در آن می‌بینیم. خانواده‌ای را می‌بینیم که دو سال بر سر قبری گریه می‌کند که فرزندشان در آن نیست. اما بعد از دو سال ناگهان ورق برمی‌گردد و قصه کاملا تغییر می‌کند. یعنی سوای بحث مذهبی بودن موضوع مستند، قصه هم کاملا گیرایی دارد.

غلامی یادآور شد: ۳۴ سال از دفن این شهید گمنام می‌گذرد اما کسی دنبال پیدا کردن هویت او نبوده است. اما برای اینکه به آنها بگویم چقدر شناختن هویت این شهید مهم است و لازم است دنبال شناختن او باشند؛ آنها را با خانواده شهیدی آشنا می‌کنم که سال‌های سال چشم انتظار فرزند‌شان هستند و چشم‌شان در راه آمدن خبری او سفید شده است.

این مستندساز با تاکید بر اینکه «هنوز هم مادران و پدران شهدای گمنام زنده و منتظر خبری هستند» گفت: من جنگ را ندیدم، اما چون با خانواده بسیاری از این شهدای گمنام در ارتباط بودم برایم تبدیل به یک دغدغه شد.

غلامی با اشاره به پروسه پژوهش و دشواری‌هایش توضیح داد: اطلاعات آماری را در مورد مجروحان و مفقودان و سن و قد آنها بسیار سخت در اختیارمان قرار دادند و محرمانه بود. ما از دو راه می‌توانستیم به هویت این شهید برسیم که یکی از آنها اطلاعات آماری بود که جستجوی ما را از ۱۳۰۰ شهید به ۴۶ شهید عملیات مرصاد محدود کرد. آقای مسئول می‌توانست بیاید و از این ۴۶ شهید باقی مانده دی‌ان‌ای بگیرد. کار سختی هم نبود. اما متاسفانه همراهی نکردند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۸ آذر آغاز به کار کرده و تا ۱۵ آذر ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار