رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

در آخرین کارگاه انتقال تجربه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، میشل نول تهیه‌کننده فرانسوی درباره توزیع فیلم و شرکت در جشنواره‌ها صحبت کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کارگاه میشل نول، باعنوان «راهبردهای پخش جشنواره‌ای» امروز چهارشنبه ۲۴ آذرماه برگزار شد. نول کارگردان و تهیه‌کننده […]

در آخرین کارگاه انتقال تجربه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، میشل نول تهیه‌کننده فرانسوی درباره توزیع فیلم و شرکت در جشنواره‌ها صحبت کرد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کارگاه میشل نول، باعنوان «راهبردهای پخش جشنواره‌ای» امروز چهارشنبه ۲۴ آذرماه برگزار شد. نول کارگردان و تهیه‌کننده تلویزیونی فرانسوی است. این تهیه‌کننده و کارگردان برنامه‌های تلویزیونی شبکه تلویزیونی مستقلی نیز دارد. اجرای این کارگاه را سونیا سرلک برعهده داشت.
نول در ابتدا گفت: وقتی راجع به ابزار صحبت می‌کنیم باید بین چند نکته تمایز قائل شویم. مساله اول عناصر محتوایی است. دوم عنصر تصویری است و درنهایت تریلر یا نسخه کوتاه فیلم است که باید علاقه مخاطب نسبت به فیلم شما را برانگیزد. در بخش محتوایی به یک سیناپس کوتاه نیاز دارید. این کار خیلی ضروری است چون هیچ کس متن‌های بلند را نمی‌خواند.
او ادامه داد: افرادی که راجع به فیلم‌ها تصمیم می‌گیرند صدها فیلم دارند که باید بررسی کنند. بنابراین مطمئن شوید که یک سیناپس کوتاه یک پاراگرافی تهیه‌ کنید. می‌توانید یک سیناپس طولانی بین ۳ تا پنج پاراگراف هم داشته باشید و باید در یک خط توضیح دهید که فیلم شما درباره چیست و پیدا کردن چنین محتوایی می‌تواند بسیار سخت باشد. آن هم وقتی شما در قامت کارگردان اثر ایستاده باشید.
نول بیان کرد: باید یک یادداشت در فایلی مجزا داشته باشید که نشان دهد هدف شما از ساخت فیلم چه بوده است. آخرین توصیه هم این است که اطلاعاتی درباره فیلمبرداری، بودجه آن و مواردی که نشان دهد فیلم یک پیشنهاد خاص است بسیار کمک خواهد کرد

او ادامه داد: ابزار دیگر برای جشنواره‌ها این است که مجموعه‌ای از عکس داشته باشید. منظورم فقط پوستر نیست که البته آن هم مهم است. یک مجموعه پنج تایی از عکس‌های عالی انتخاب کنید که عکس‌هایی جذاب و متقاعدکننده باشد. . حتی اگر قهرمان اصلی شما الزاما در عکس‌ها نیست، هر عکس باید یک داستان کوتاه داشته باشد. بنابراین این عکس‌ها ابزاری برای جشنواره هستند.
نول گفت: بعد از آن نوبت به تریلر می‌رسد. تریلر ابزاری است که به وسیله آن برنامه‌ریزان احتمالی فستیوال شما را کشف خواهند کرد. آن‌ها بر اساس تریلر تصمیم نخواهند گرفت اما بعد از این که تریلر را دیدند تصمیم خواهند گرفت که آیا قصد تماشای فیلم شما را دارند و یا خیر.
او در بخش دیگری از نشست گفت: از آن‌جایی که صدها فیلم وجود دارد که باید ببینند تریلر را به عنوان ابزاری برای انتخاب فیلم‌هایی که قرار است ببینند، استفاده می‌کنند، ممکن است بخواهید اطلاعات بیشتری در آن بگنجانید اما این کار به شما کمکی نخواهد کرد. در این تریلر مهم است که سکانس‌های دیدنی، تاثیرگذار، تحریک‌کننده و یا متقاعدکننده را تا آن‌جایی که ممکن است کوتاه انتخاب کنید. باید بدانیم تریلر یک فیلم کوتاه مجزا است.

 این کارگردان بیان کرد: یک رزومه از فیلم شما نیست، بلکه یک فیلم کوتاه مجزا است که لازم است شروع، ادامه و پایان داشته باشد. ممکن است نیاز به موسیقی خاصی داشته باشد که با تریلر و ریتم آن همخوانی داشته باشد. هرچه‌قدر به اهمیت تریلر و یک تریلر خوب تاکید کنم باز هم کم است. برای انجام این مهم از تدویتگرتان نیز می‌توانید کمک بگیرید.

در چه جشنواره‌هایی ثبت‌نام کنیم؟

نول در این بخش از کارگاهش گفت: ما معمولا این ایده‌آل را در سر داریم که جشنواره‌ها را به سه درجه یک و و و سه طبقه‌بندی می‌کنیم. در مورد جشنواره‌های درجه یک منظورمان جشنواره‌های بزرگ است که در راس قرار دارند. مثل جشنواره‌های برلین، کن، ونیز و تورنتو. بزرگترین جشنواره‌ها که افراد حرفه‌ای بسیار زیادی را جذب می‌کنند، البته مخاطبان بسیاری را نیز جذب می‌کنند.

او گفت: اما از آن‌جایی که شما می‌خواهید وارد بازار بین‌المللی شوید به بخش صنعت جشنواره‌ها علاقه دارید. اینجا جایی است که برنامه‌ریزان، خریداران و توزیع‌کنندگان برای نمایش‌ها حضور دارند. اگر بار اول است که فیلم می‌سازید یا اگر سابقه محدودی دارید، به یک جشنواره درجه یک فیلم نفرستید. زیرا شانس این که پذیرفته شوید یک در میلیون است. در جشنواره‌های درجه بالا به سابقه شما نگاه خواهند کرد. سعی کنید در جشنواره‌های درجه دو و سه شرکت کنید.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم پنجشنبه ۲۵ آذرماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار