رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April

مستند «تفنگ برادرم» ساخته کامران جاهدی درباره یک بانوی رزمنده در سال‌های دفاع مقدس است که رشادت‌ها و دلیری‌هایش از یاد رفته است. به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کامران جاهدی معتقد است؛ بسیاری از تصاویر به کار رفته در «تفنگ برادرم» برای […]

مستند «تفنگ برادرم» ساخته کامران جاهدی درباره یک بانوی رزمنده در سال‌های دفاع مقدس است که رشادت‌ها و دلیری‌هایش از یاد رفته است.

به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کامران جاهدی معتقد است؛ بسیاری از تصاویر به کار رفته در «تفنگ برادرم» برای اولین بار منتشر می‌شوند.

کامران جاهدی درباره مستند «تفنگ برادرم» که در بخش «شهید آوینی» پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد گفت: داستان این مستند زندگی شخصی به نام خواهر بسیطی را روایت می‌کند. این بانو از قهرمانان تاریخ دفاع مقدس ایران به شمار می‌آید اما متاسفانه نامش در تاریخ حذف شده است.

این مستندساز گفت: او در روز حمله بعثی‌ها بعد از سقوط قصرشیرین که باعث شده بود مردم آن‌جا را تخلیه کنند همراه با بیست نفر دیگر در شهر ماند و موفق شد که لشکر دوازده عراق  که جمعیت آن حدود ده هزار نفر بود را شکست دهد. خواهر بسیطی در واقع قلب و هسته اصلی این نبرد بود و دوشادوش مردان می‌جنگید.

او گفت: از ایشان تنها یک ویدیوی هشت دقیقه در آرشیو وجود داشت که در آن هم تنها سه دقیقه خودشان صحبت می‌کردند و پنج دقیقه بعدی را برادرشان حرف می‌زنند. باید بگویم که با نامه‌نگاری‌هایی که انجام شد توانستیم به آرشیو صدا و سیما دسترسی داشته باشیم. بسیاری از این تصاویر برای اولین بار منتشر می‌شوند و خودم آن‌ها را اسکن کردم. نکته مهمی که درباره این اثر وجود دارد این است که برای اولین بار در تاریخ روایت دفاع مقدس، دوربین به سمت غرب کشور نشانه می‌رود.

این کارگردان بیان کرد: اولین مواجهه من با این موضوع زمانی بود که مشغول تدوین فیلم‌هایی بودم که از جنگ با داعش می‌رسید. از آن زمان توجه من به بحث دختران کوبانی جلب شد که می‌جنگیدند و از خود پرسیدم که آیا در تاریخ دفاع مقدس ما نیز زنانی بودند که اسلحه به دست بگیرند؟ درنهایت طی تحقیقاتی که در این زمینه داشتم به خواهر بسیطی رسیدم.

او گفت: فیلمبرداری این فیلم در کرمانشاه و لوکیشن‎‌هایی بود که ایشان خدمت کرده بودند. جالب است بدانید که خواهر بسیطی شخصیتی چند وجهی داشت و همانند یک خواهر برای رزمنده‌ها به حساب می‌آمد. اما متاسفانه پس از جنگ از جانب عده‌ای که تاب تحمل دلیری و رشادت‌های او را نداشتند مورد بی‌مهری قرار گرفت.

این کارگردان درباره توجه به حقوق زنان در این فیلم گفت: یکی از پرسوناژهای فیلم در جریان روایت مستند می‌گوید که  خواهر بسیطی خانم بود و هر خانمی که خانم نیست. من فکر می‌کنم در این مستند بسیار تلاش شده که جایگاه خانم‌ها به درستی ترسیم شود و امیدوارم روزی برسد که این بانو بتواند مزد معنوی خود را دریافت کند. به نظر من حق ایشان است که نامش در کتاب‌های درسی نوشته شود و میدانی به نام ایشان وجود داشته باشد.

او درپایان گفت: سینمای مستند در حوزه تولید بسیار مهجور است و ما هنگام تولید با چالش‌های بسیاری دست و پنجه نرم کردیم. برای همین امیدوارم که فیلم‌ها بر اساس ذات، ساختار یا آن چیزی که هستند مورد قضاوت قرار بگیرند. در برخورد با یک اثر صرفا خود فیلم را ملاک قضاوت قرار دهیم نه عناصری که ممکن است در فرامتن ماجرا به چشم بیاید.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم امروز پنجشنبه ۲۵ آذرماه به کار خود پایان می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار