رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

«چراغ مطالعه»، «برگ اول» و «بی‌چارچوب» جزو برنامه‌های در حال پخش تلویزیون هستند که به دنیای کتاب و کتابخوانی می‌پردازند. در میان این فهرست جای خالی برنامه «کتاب باز» احساس می‌شود. کتاب به عنوان یک رسانه قدیمی و صمیمی همدم لحظات تنهایی آدم‌هاست. فناوری‌های ارتباطی در روزگار جدید گاه با کتاب رفاقت کرده و گاه […]

«چراغ مطالعه»، «برگ اول» و «بی‌چارچوب» جزو برنامه‌های در حال پخش تلویزیون هستند که به دنیای کتاب و کتابخوانی می‌پردازند. در میان این فهرست جای خالی برنامه «کتاب باز» احساس می‌شود.

کتاب به عنوان یک رسانه قدیمی و صمیمی همدم لحظات تنهایی آدم‌هاست. فناوری‌های ارتباطی در روزگار جدید گاه با کتاب رفاقت کرده و گاه رقیبش شده‌اند. تلفن‌های همراه با دنیایی از عکس و فیلم و خبر گاه جای کتاب را تا اندازه‌ای تنگ کرده‌اند و گاه در معرفی و و مطرح شدن بیشتر آن به کمکش آمده‌اند و همین دستگاه‌های کوچک توانسته‌اند به بازار کتاب‌های صوتی و الکترونیک رونق دهند. تلویزیون نیز چنین رابطه‌ای با کتاب داشته است. از یک طرف با برنامه‌ای سرگرم کننده‌ جایگزین کتاب شده و از طرف دیگر با برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی تشویق کرده است. در حال حاضر چراغ مطالعه، برگ اول و بی چارچوب جزو برنامه‌های کتاب محور تلویزیون هستند. فعلا از فصل جدید کتاب باز خبری نیست؛ در حالی که در چند سال گذشته در نیمه دوم سال شاهد پخش این برنامه موفق بودیم.

چراغ مطالعه شامل گفت‌وگوهایی با نویسندگان کتاب‌های حوزه علوم انسانی است و به نقد و ارزیابی کتاب‌های این حوزه و نیز فضای کلی کتاب‌های تالیفی علوم انسانی در ایران می‌پردازد. این برنامه شنبه ها ساعت ۲۱ پخش و یکشنبه ها ۵ صبح و ۱۷ عصر بازپخش می شود.

برگ اول برنامه‌ جدید شبکه آی‌فیلم است که در هر قسمت از آن بازیگران و چهره‌های فرهنگی‌ هنری به معرفی یک کتاب و خواندن قسمت‌هایی از آن کتاب‌ می‌پردازند.

بی چارچوب عنوان مجله فرهنگی هنری شبکه چهار است که شنبه‌شب‌ها اخبار فرهنگی و هنری هفته گذشته را مرور می‌کند. این برنامه یکی از بخش‌هایش را به معرفی کتاب اختصاص داده است.

کتاب باز که به نظر می‌رسد در ایستگاه ششم متوقف شده، ویژگی متمایزکننده‌ای نسبت به همه این برنامه‌ها داشت. سروش صحت با برنامه‌اش توانست بخشی از مخاطبان عام را با دنیای کتابخوانی آشتی دهد. او به سراغ مباحث کاربردی کتاب‌ها رفت و به بینندگان یادآوری کرد خواندن یار مهربان برای همه اقشار جامعه می‌تواند مفید باشد. مهمان‌هایی که به کتاب باز دعوت می‌شدند، چهره‌هایی از حوزه‌های مختلف بودند و الزاما مختصات اندیشمندانه‌ای نداشتند.

عادل فردوسی‌پور، پژمان جمشیدی، مهران مدیری، الهام پاوه نژاد، گوهر خیراندیش و رامبد جوان از جمله افرادی بودند که روی صندلی کتاب باز نشستند و از خواندنی‌های مورد علاقه‌شان گفتند. آنها به واسطه اعتمادی که به سروش صحت داشتند، حضور در برنامه را می‌پذیرفتند. این رفاقت و اعتماد متقابل جوی دوستانه را ایجاد می‌کرد که موجب می‌شد مهمان‌ها خود واقعی‌شان را نشان دهند.

کتاب باز پنج فصل را پشت سر گذاشت و در سال جاری فقط چند ویژه برنامه برای ماه رمضان داشت.  معمولا در نیمه دوم سال سر و کله کتاب باز پیدا می‌شد و از خواندنی‌های دوست داشتنی می‌گفت. اما امسال در حالی که داریم پاییز را پشت سر می‌گذاریم خبری از کتاب باز نیست.  آن طور که پیداست فعلا گروه تولید برنامه‌ای برای ساخت فصل جدید ندارند.

این برنامه چهره‌ای جدید به نام مجتبی شکوری را به بینندگان معرفی کرد که مباحث روانشناختی‌اش دلنشین بود. بخش‌هایی از حرف‌های شکوری درباره احساسات انسان‌ها در فضای مجازی با اقبال زیاد مواجه و بارها و بارها دیده و شنیده شد.

سروش صحت مجری برنامه کتاب‌باز در سال ۱۳۹۸ با انتخاب ستاد پاسداشت زبان و ادب فارسی معاونت سیما در سازمان صداوسیما جزو مجریان منتخب این حوزه در بازه زمانی تابستان شناخته و از وی تقدیر شد.

بسیاری برنامه‌های سیما در فصل‌های بعدی دچار افت کیفی می‌شوند، اما کتاب باز هر چه  جلو رفت پخته‌تر شد و شکل و شمایل بهتری پیدا کرد. شبکه نسیم با استمرار کتاب‌باز می‌تواند بار دیگر نشاط و سرگرمی را به دوستداران کتاب هدیه دهد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار