رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
برای دومین سال متوالی؛

جشنواره فیلم روتردام مجازی شد

به دنبال افزایش نگرانی‌ها درباره موج جدید کرونا در اروپا، «جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام» که میزبان دو نماینده از سینمای ایران است برای دومین سال متوالی مجازی شد. به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی، جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام (IFFR) به دلیل افزایش نگرانی‌ها نسبت به شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا در اروپا، برای دومین سال […]

به دنبال افزایش نگرانی‌ها درباره موج جدید کرونا در اروپا، «جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام» که میزبان دو نماینده از سینمای ایران است برای دومین سال متوالی مجازی شد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی، جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام (IFFR) به دلیل افزایش نگرانی‌ها نسبت به شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا در اروپا، برای دومین سال متوالی به صورت برخط برگزار می‌شود. این نخستین جشنواره فیلم اروپایی است که در سال ۲۰۲۲ مسیر برگزاری رویداد مجازی را در پیش می‌گیرد.

تصمیم مجازی شدن جشنواره روتردام چهار روز پس از آن گرفته شد که دولت هلند اعلام کرد از ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) قرنطینه سفت و سخت سراسری اعمال خواهد کرد و همه فروشگاه‌های غیرضروری، سینماها، موزه‌ها، رستوران‌ها و بیرون‌برها دستکم تا اواسط ژانویه (دی- بهمن) تعطیل خواهند بود.

رسانه‌های خبری پیش‌تر گزارش داده بودند که این رویداد سینمایی با وجود تداوم شیوع کرونا با مجوز دولت هلند حضوری برگزار خواهد شد.

متولیان جشنواره با انتشار بیانیه‌ای در این باره عنوان کردند: نظر به نگرانی‌های موجود و وضعیت غیرقابل پیش‌بینی بحران بهداشتی در جهان، جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام تصمیم گرفته است نسخه محدودی از برنامه این جشنواره را به صورت آنلاین (برخط) برگزار کند. اعلامیه‌های قبلی جشنواره از برنامه‌ها برای برگزاری یک رویداد حضوری بلندپروازانه خبر داده بودند که دیگر ممکن نیست.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: حتی اگر محدودیت‌های موجود پس از ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) هم برداشته شوند مقیاس جشنواره اجازه انتقال دوباره آن به یک رویداد حضوری در روتردام را نمی‌دهد.

جشنواره فیلم روتردام یک رویداد سالانه سینمایی است که از سال ۱۹۷۲ هرساله با تمرکز بر فیلمسازی مستقل و تجربی برگزار می‌شود. در پنجاه‌ویکمین دوره از این جشنواره که از ۲۶ ژانویه تا  ۶ فوریه  (۱۷-۶ بهمن) برگزار می‌شود، دو فیلم جاده خاکی و زالاوا به نمایندگی از سینمای ایران به نمایش درآیند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر بیش از ۲۷۶ میلیون و ۶۵۵ نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان پنج میلیون و ۳۸۷ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

حالا سویه جدیدی از این ویروس در جهان شایع شده که مسری‌تر از سویه‌های قبلی است. سازمان بهداشت جهانی ۵ آذر واژه یونانی اومیکرون را برای اشاره به این سویه جدید شناسایی شده در آفریقای جنوبی شناسایی، برگزید. کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران سرایت بالای اومیکرون هستند؛ زیرا دارای مجموعه‌ای غیرعادی از جهش‌هاست و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه‌ها دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار