رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

رضا فهیمی کارگردان فیلم کوتاه «سفیدپوش» می‌گوید: قصه «نعلبکی پنیر» اثر محمد صالح‌علا در ذهن شخصیت اصلی روایت می‌شد و بخش زیادی از قصه در خانه و به ارتباط پسربچه و پنیر می‌پرداخت قطعا نمی‌شد به آن وفادار بود و من برای اقتباس فقط از ایده مرکزی قصه استفاده کردم. به گزارش سینماخانه و به […]

رضا فهیمی کارگردان فیلم کوتاه «سفیدپوش» می‌گوید: قصه «نعلبکی پنیر» اثر محمد صالح‌علا در ذهن شخصیت اصلی روایت می‌شد و بخش زیادی از قصه در خانه و به ارتباط پسربچه و پنیر می‌پرداخت قطعا نمی‌شد به آن وفادار بود و من برای اقتباس فقط از ایده مرکزی قصه استفاده کردم.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، رضا فهیمی کارگردان فیلم کوتاه «سفیدپوش» که در بسته فیلم «پنج‌گانِ کوتاه» روی پرده سینماهای «هنروتجربه» است می‌گوید با توجه به اینکه قصه «نعلبکی پنیر» اثر محمد صالح‌علا در ذهن شخصیت اصلی روایت میشد و بخش زیادی از قصه در خانه و به ارتباط پسربچه و پنیر می‌پرداخت قطعا نمی‌شد به آن وفادار بود و من برای اقتباس فقط از ایده مرکزی قصه استفاده کردم. فضاهای بصری خلق شده و شخصیت‌های فرعی همه در مرحله‌ اقتباس به قصه اضافه شده است.

* داستان «نعلبکی پنیر» محمد صالح‌علا حاوی چه نکاتی بود که شما را برای ساخت فیلمی بر اساس آن ترغیب کرد؟
داستان «نعلبکی پنیر» هنوز چاپ نشده و زمانی که من فایل صوتی آن را با صدای گرم محمد صالح‌علا گوش دادم، شیفته ارتباط درونی پسربچه و پنیرمحلی و ترس از خوردن آن شدم. پسر در یک روایت ذهنی از زاویه اول شخص چنان پدرش را توصیف می‌کرد که من هم اگر خود را جای او می‌گذاشتم قطعا لب به پنیری که بویش تمام خانه را مست کرده، نمی‌زدم. بله پنیر، شاید برای کسی که فیلم را ندیده کمی غیرقابل باور باشد به تصویر کشیده شدنِ چنین داستانی که پنیر یک عنصر دراماتیک است اما برای من پنیر، پنیر نبود بلکه دنیای عاطفه و مادرانگی پیرزن بود که پسربچه آن را خورده بود.

*فیلمنامه «سفیدپوش» تا چه حد به داستان اصلی وفادار است و آیا نویسنده اثر در نوشتن فیلمنامه مشورت داده است؟ مابه‌ازای بصری فیلم در قصه اولیه بود یا برگرفته از تجربیات و حاصل همفکری با فیلمبردار و … است؟
با توجه به اینکه قصه «نعلبکی پنیر» در ذهن شخصیت اصلی روایت می‌شد و بخش زیادی از قصه در خانه و به ارتباط پسربچه و پنیر می‌پرداخت قطعا نمی‌شد به آن وفادار بود و من برای اقتباس فقط از ایده مرکزی قصه استفاده کردم. فضاهای بصری خلق شده و شخصیت‌های فرعی همه در مرحله‌ اقتباس به قصه اضافه شده است.

*«سفید پوش» در جشنواره‌های زیادی حضور داشته و موفقیت‌هایی کسب کرده و به عنوان تنها نماینده فیلم کوتاه در اسکار معرفی شده است. این فیلم در حال حاضر در باکس «پنج‌گانِ کوتاه» در حال اکران است. این موفقیت‌ها تا چه اندازه در دیده شدن فیلم تاثیر داشته و چه بازخوردهایی از مخاطبین عام گرفته‌اید؟

قطعا برای مخاطب و آن هم مخاطب فیلم کوتاه جذاب و کنجکاو برانگیز است دیدن این فیلم و یا فیلم‌هایی که در فستیوال‌های معتبر حضور داشته‌اند و یا جوایزی دریافت کرده‌اند. «سفیدپوش» هم با توجه به حضور‌های معتبر بین‌المللی و اینکه نماینده‌ ایران در اسکار ۲۰۲۲ است توانسته در اکران مخاطب خود را پیدا کند و با توجه به جلسات نقدوبررسی که حضور داشته‌ام بازخوردهای متفاوت و مثبتی دریافت کرده‌ام.

*انتخاب دو بازیگر اصلی «سفیدپوش» چقدر زمان برد و شیوه کار شما با او چگونه بود؟
انتخاب بازیگر دو نقش اصلی «سفیدپوش» حدودا بیست روز طول کشید. ابتدا فراخوانی در رسانه‌ها داده شد سپس طی چند روز و از بین ۱۲۰ نوجوان، دوبازیگر را انتخاب کردم. البته این انتخاب در سه مرحله تست اتفاق افتاد.
در پروسه‌ تولید این دو بازیگر از قصه هیچ اطلاعی نداشتند و سکانس به سکانس با آن‌ها فقط دیالوگ‌ها را تمرین می‌کردم سپس در یک میزانسن از آن‌ها می‌خواستم که اجرا کنند. برای هر کدام از این دونفر شیوه‌ی بازیگیری متفاوتی داشتم چرا که هر دو آن‌ها از نظر شخصیتی متفاوت بودند و باید با توجه به خلق و خو و کاراکتر هر کدامشان، و حال لحظه‌ای‌شان به یک تکنیک می‌رسیدم.

*درباره پروسه تولید و پس تولید فیلم توضیح دهید.
پروسه‌ تولید بسیار شیرین اما سخت بود چرا که در یک شرایط سخت جغرافیایی و کوهستانی فیلمبرداری می‌کردیم و از همه بدتر اینکه بخش زیادی از کار ما شب‌کاری بود که کمی برای دو پسربچه سخت می‌شد اما بسیار همراهی کردند و با دشواری‌ها و شب بیداری‌ها کنار آمدند.
من برای ساخت فیلم «سفیدپوش» مجبور به فروختن ماشینم شدم و این مسئله هم بسیار برایم نگران کننده بود. امید داشتم که بازگشت سرمایه دارد و دوباره همان ماشین (۲۰۶) را می‌خرم اما پس از اینکه جوایز نقدی‌ای دریافت کردم و پول ماشینم برگشت دلار بالا رفته بود و قیمت ماشین چندبرابر. پس با این وجود نتوانستم حتی یک پراید بخرم.

*اکران سراسری بسته «پنج‌گانِ کوتاه» در سینماهای «هنروتجربه» که از اول مردادماه آغاز شده تا امروز برای شما راضی‌کننده بوده است؟ اکران «سفیدپوش» در کنار چهار اثر کوتاه چگونه تجربه‌ای است و وجه مشترک و افتراق این فیلم‌ها از نگاه شما چیست؟
بله بسته‌ی «پنج‌گانِ کوتاه» که شامل فیلم‌های «,داغی»، «ذبح»، «ناطق»، «سفیدپوش» و «ماهکان» است تا امروز با استقبال خیلی خوبی مواجه شده و بارخوردهای خیلی خوبی دریافت کرده‌ایم.

وجه مشترک دغدغه و نگاه بومی موجود در تمام فیلم‌های باکس است. همه‌ی فیلم‌ها شامل دغدغه‌های به روز و انسانی هستند.
* در حال حاضر مشغول چه فعالیتی هستید و آیا ژانر کودک همچنان دغدغه اصلی شما برای ساخت فیلم است؟
درحال حاضر مشغول بازنویسی نهایی فیلمنامه سینمایی هستم و اگر بتوانم سرمایه‌اش را تامین کنم به زودی وارد مرحله پیش تولید خواهم شد و در مورد ژانر کودک هم باید بگویم که همیشه دغدغه‌ی من بوده و خواهد بود. چرا که خود یک کودکم و این کودکانه‌ام را تا مرگ با خود به همراه خواهم داشت.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار