رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April
  • جمعه 3 دی 1400 - 11:33
  • کد خبر : 85197
  • تئاتر
  • چاپ خبر : روایت مینیمالیستی «قصه ظهر جمعه»

راحله شمس آبادی کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» با اشاره به ویژگی های نمایش درباره رویکرد جدیدی که برای اجرای اثر انتخاب کرده است، توضیحاتی ارائه داد. راحله شمس آبادی کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» که از ۳۰ آذر ماه اجرای خود را در تماشاخانه سپند آغاز کرده است درباره رویکردی که به متن نمایش […]

راحله شمس آبادی کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» با اشاره به ویژگی های نمایش درباره رویکرد جدیدی که برای اجرای اثر انتخاب کرده است، توضیحاتی ارائه داد.

راحله شمس آبادی کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» که از ۳۰ آذر ماه اجرای خود را در تماشاخانه سپند آغاز کرده است درباره رویکردی که به متن نمایش داشته است گفت: «قصه ظهر جمعه» نوشته محمد مساوات است که پیش از این هم توسط خود نویسنده و هم نسیم ادبی روی صحنه رفته است. ویژگی هر ۲ این اجراها استفاده ار فضاسازی به شدت رئالیستی بود اما تفاوت نمایش ما با ۲ اجرای قبلی این است که با وجود اجرای رئالیستی بازیگران اما طراحی صحنه به صورت مینمیالیستی انجام شده است و حتی لحظات کوتاهی بازی‌ها و فضاهای سوررئال هم در نمایش داریم.

وی درباره انتخاب این شیوه برای اجرا توضیح داد: دلیل انتخاب طراحی صحنه مینیمال برای نمایش این بود که قصد داشتیم زیرمتن اثر را بیشتر برای مخاطبان نمایان کنیم. همچنین آکسسواری که برای صحنه نمایش انتخاب شده‌اند همگی کاربردی بوده و در روند نمایش دخیل هستند. در واقع تلاش شده مفهوم کلی کار که به از هم پاشیده شدن یک خانواده به دلیل مسائل اقتصادی و طمع آدم‌ها می‌پردازد در طراحی صحنه نیز نمود داشته باشد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: البته در طراحی لباس و گریم نمایش جزئیات رعایت شده و نشان دهنده فضای دهه ۶۰ است. یکی دیگر از دلائلی که این نوع فضاسازی برای اجرا انتخاب شده این است که اگر ما نمایش را رئالیستی کار می‌کردیم مخاطب تنها درگیر فضای نوستالژیک اثر می‌شد و نمی‌توانستیم مفاهیم مستتر در متن را به درستی انتقال دهیم.

شمس آبادی ادامه داد: درست است که ۲ اجرای قبلی در فضاسازی بسیار موفق بودند اما تلاش من این بوده که تماشاگر صرفاً غرق خاطره بازی با فضای دهه ۶۰ نشود و به اتفاقی که برای این خانواده می‌افتد توجه بیشتری داشته باشد؛ اتفاقی که همین الان و با شرایط پیش آمده برای مردم بر اثر درگیری با کرونا نیز در جامعه رخ می‌دهد. در واقع برایمان خیلی بهتر بود که نمایش رئالیستی اجرا کنیم چون هم در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شد و هم اینکه دست من به عنوان کارگردان برای اینکه به بازیگران میزانسن بدهم بازتر بود در حالی که در این شیوه کار ما سخت‌تر شده چون با حذف هایی که صورت گرفته انتقال مفاهیم به مخاطبان مشکل تر است.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره اجراخوانی که پیشتر از این نمایشنامه داشته است، بیان کرد: من پیش از این «قصه ظهر جمعه» را با گروهی دیگر از بازیگران در تماشاخانه مهرگان اجراخوانی کرده بودم و به دلیل استقبالی که از کار شد تصمیم گرفتم نمایش را برای اجرای عمومی نیز آماده کنم. دلیل انتخاب تماشاخانه سپند برای اجرا نیز این بود که این سالن زمانی را که برای اجرا مد نظر ما بود، خالی داشت و توانستیم با مدیریت تماشاخانه به توافق برسیم. در نهایت امیدوارم مخاطبان از دیدن این نمایش که با رویکرد جدیدی به صحنه می‌رود، لذت ببرند.

نمایش «قصه ظهر جمعه» به نویسندگی محمد مساوات داستان زندگی خانواده‌ای در دهه ۶۰ است که به دلیل مشکلات اقتصادی بین اعضای خانواده اختلافاتی پیش می‌آید و درست در شب عروسی دختر کوچک، دعوای بین آنان اوج می‌گیرد و سرانجام عروسی به هم می‌خورد.

هادی عامل، عرفان جوادی، حمید ایزدپناه، مریم علی نیا، رزمریم کاظمی، معصومه احمدزاده، مهسا محمدکاظم، مجتبی بتوندی، بهاره خالقی و حمیدرضا عرفانیان بازیگران این اثر هستند.

نمایش «قصه ظهر جمعه» از ۳۰ آذر تا ۱۷ دی ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شماره ۲ تماشاخانه سپند اجرا می‌شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار