رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

کارگردان مستند «زیر این چتر می‌بارد» معتقد است تلاش کرده جوانب مختلف موضوعی حساس را بررسی کند. به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کتایون جهانگیری مستندساز گفت: «زیر این چتر باران می‌بارد» درباره سازمان تامین اجتماعی است و مباحث مختلفی در مورد این سازمان را مطرح می‌کند. جامعه کارگری، […]

کارگردان مستند «زیر این چتر می‌بارد» معتقد است تلاش کرده جوانب مختلف موضوعی حساس را بررسی کند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کتایون جهانگیری مستندساز گفت: «زیر این چتر باران می‌بارد» درباره سازمان تامین اجتماعی است و مباحث مختلفی در مورد این سازمان را مطرح می‌کند. جامعه کارگری، بازنشستگان، بخش درمان و کارفرمایان تحت تاثیر سیاست‌هایی هستند که سازمان تامین اجتماعی تعریف می‌کند. اینکه این سیاست‌ها چه هستند و چگونه وضع شده‌اند  از مواردی هستند که ما سعی کردیم به بخش‌هایی از آن در فیلم بپردازیم. خط اصلی فیلم اما بحث تولید و تاثیر این سازمان با فشار بر این بخش و در نهایت تاثیرش بر کلیت اقتصاد کشور است.
او افزود: «زیر این چتر…» یک اثر چالشی و ‌ژورنالیستی است و در آن سعی شده جسورانه وارد حوزه‌ای شویم که مساله پنجاه درصد مردم ایران است. بنابراین نیاز بود که فیلم لحنی صریح و جسورانه داشته باشد. همچنین این موضوع به شدت حساسیت‌برانگیز است و مدیران این سازمان در مقابل طرح سوال و نقد به شدت گارد دارند.
جهانگیری اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی برای این تاسیس شد که از رفاه و تولید حمایت کند. اما شیوه عملکردش به دلیل روش‌هایی که دولت‌ها بخصوص در چهار دهه اخیر در پیش گرفتند کاملا تغییر کرده است و بیشتر شبیه صندوقی شده است که مردم در آن پول می‌ریزند تا دولت هر زمان خواست از آن استقراض کند و به هر شیوه که دلش خواست آنرا پس بدهد و یا حتی پس ندهد! و این معضلی بسیار بزرگ است. در فیلم به این نکته اشاره می‌شود که این سازمان تا چه حد با رویه اشتباهی که در پیش گرفته تاثیر منفی بر بخش تولید در کشور داشته است.
جهانگیری با بیان اینکه وقتی موضوعی به این مهمی در کشور وجود دارد باید در مورد آن فیلم ساخته شود گفت: من سعی کردم صادقانه این وظیفه را انجام دهم و این فیلم را برای مردم و بخاطر مردم ساختم.
این کارگردان با اشاره به اینکه روند پژوهشی فیلم تقریبا شش ماه به طول انجامید گفت: منابع مختلفی مانند کتاب‌ها و مقاله‌ها را در اختیار داشتم همچنین تحقیقات میدانی نیز داشتیم و من با جامعه کارگری و اکثر مدیران سابق سازمان گفتگو داشتم. همچنین مرکز گسترش سینمای مستند تجربی نیز مشاورانی را برای همراهی معرفی کرد. هیات مدیره و مدیران سازمان تامین اجتماعی نیز در بخش پژوهش بی‌دریغ در کنارمان بودند.
جهانگیری از عدم حمایت برخی نسبت به فیلم اشاره کرد و گفت: از جامعه کارگری و کارفرمایان ناراضی هستم. فیلمی ساخته شد برای این دو قشر و سکوت آنها در مقابل فیلم برایم ناراحت کننده بود. مثل این است که شما به خط مقدم جنگ بروید اما خط پشتیبانی وجود نداشته باشد. بسیاری از کارفرمایان در صحبت‌های اولیه حرف‌هایی را عنوان می‌کردند اما به من می‌گفتند این حرف‌ها را جلوی دوربین نخواهیم گفت.
او گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به صورت حرفه‌ای به تولید آثار مستند مشغول است. من با  این مرکز چندین همکاری داشتم و می‌توانم بگویم همواره در روند تولید حساسیت بسیاری در مورد کیفیت فیلم وجود داشته است. در مورد فیلم «زیر این چتر…» حساسیت‌ها حتی بیشتر بود و دو مشاوربا دقت و وسواس به من کمک کردند.
کارگردان مستند «قطار مسیر ۶۰» در پایان گفت: در بحث تبلیغات و آشنا سازی ذهن مردم برای تماشای یک فیلم بسیار ضعیف هستیم. شما ببینید در جهان حتی آثار داستانی که بازیگران مشهوری در آن ایفای نقش می‌کنند چه تبلیغات گسترده‌ای دارند و از چه ترفندهایی برای جذب مخاطب بهره برده می‌شود. متاسفانه در کشور ما اما اوضاع چنینن نیست. بنابراین اگر فیلمی فوق‌العاده نیز ساخته شود تا زمانی که تبلیغات مناسبی نداشته باشد مردم هم به سمت آن نخواهند رفت چراکه اصلا اطلاعی از تولید و ساخت و محتوای آن ندارند.
مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در طرح اکران حقیقت به صورت آنلاین در سامانه هاشور نمایش داده می‌شود.

منبع: اعتمادآنلاین

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار