رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

سینما به عنوان پدیده ای نو توانسته علاوه بر جنبه ی هنری دیگر پتانسیل های قدرتمند خود در عرصه های مهم و مرتبط با اجتماع را به نمایش بگذارد. اما همین پدیده قدرتمند در سال های اخیر با فرازو فرودهایی رو به رو بوده است. متاسفانه به لحاظ بهبود کیفیت محتوا فیلم ، ساختار ، […]

سینما به عنوان پدیده ای نو توانسته علاوه بر جنبه ی هنری دیگر پتانسیل های قدرتمند خود در عرصه های مهم و مرتبط با اجتماع را به نمایش بگذارد. اما همین پدیده قدرتمند در سال های اخیر با فرازو فرودهایی رو به رو بوده است. متاسفانه به لحاظ بهبود کیفیت محتوا فیلم ، ساختار ، تکنیک  واستقبال عموم مردم از این پدیده به طور جدی شاهد افت شدید ایم وپدیده ویروس کوید ۱۹ هم مزید بر این علت شد. اهمیت سینما از این بابت که می تواند به عنوان یک ابزار کارا برای نشر و گسترش فرهنگ نقشی کلیدی ایفا کند در کشور ما -با سابقه بسیار غنی هنرهای نمایشی- متاسفانه نتوانسته است آن طور که باید نقش خود را برعهده گیرد. یکی از اقداماتی که در جشنواره فیلم فجر  امسال پدید امده است بخش فرهنگی است که جای ان در سالهای گذشته خالی بوده و هنر سینما بدون استفاده از نظریه ودیدگاه های فرهنگی در هر جامعه ای بی تاثیر وتهی خواهد بود .

برای قضاوت درباره یک فیلم نباید فقط به زمان حال محدود بود، چراکه مخاطبان در سال های آینده هم همین فیلم را خواهند دید و قضاوت خواهند کرد و در نهایت از آن تاثیر می پذیرند و این تاثیر به تدریج در جامعه تسری می یابد. همچنین فضای اجرایی جشنواره ها وحضور دست اندرکاران فیلم وفضای رقابتی وبحث وگفتگوهایی که پیش می اید اگر با رویکرد فرهنگی برنامه ریزی شود ما شاهد تولید ادبیات ورفتاری در کلیه نهادهای اجتماعی خواهیم بود واین روخداد فرهنگی در چهلمین جشنواره فیلم فجر کلیدخواهد خورد. نور ،صدا،پیوست فرهنگی

تاثیر انکارناپذیر هنر سینما ، برگزاری رخدادهای فرهنگی مرتبط به سینما  مثل جشنواره ها  بر شکل‌گیری فرهنگ در هر جامعه‌ای، زوایای مختلفی دارد، تا جایی که بسیاری از قدرت‌های جهانی سال‌ها با راه اندازی اندیشکده ها و یا موسسه های فرهنگی برای تاثیرات فرهنگی برنامه ریزی وطراحی می کنند . واقعیت این است که سینما یکی از بزرگترین ابرقدرت‌های فرهنگسازی در دنیا محسوب می‌شود که تاثیر کوچکترین نمای ظاهر شده بر آن را به سرعت می‌توان در میان مردم کوچه و بازار دید. به همین خاطر استفاده از این دنیای مدرن و در عین حال لذتبخش، وسیله‌ای تازه برای نشان دادن فرهنگ‌ها و اندیشه‌هایی است که شاید به سختی بتوان با زبان روزمره بیان کرد. بدین ترتیب این سینما وحواشی ان مثل برگزاری جشنواره ها  باید تاثیر بر جامعه و فرهنگ ایرانی داشته باشد و حداکثر بتواند برخی از تحولات  ونیازهای فرهنگی را  درآن را منعکس کند. سیاستگذاری ها  فرهنگی طبیعتاً باید در جهت تسهیل این امر باشد. بیشتر مباحث منتقدان و جامعه شناسان متوجه به تاثیر سینما و جشنواره ها  بر جامعه است. در بحث از سینمای جوامع و کشورها می توان رنگ و بو و مضامین فیلمها را بر اساس ویژگیها و ساختهای فرهنگی اجتماعی آنان دنبال کرد. بدین ترتیب سینما را نمی توان منفک از وضعیت ادبیات، و فرهنگ جامعه و نیز فلسفه علوم انسانی آن  را تبیین کرد.

دست اندرکاران برگزاری جشنواره چهلمین جای خالی حوزه فرهنگ وتاثیرات ان را درک کرده وبرای ان  چهل نشست در یک فضای فرهنگی طراحی کرده اند به امید اینکه بتوان نشاط ووجاهت تاثیر گزاری سینما را در لایه های جامعه شاهد باشند وبر مبنای ان گفتگو سازنده درتوسعه وپایداری فرهنگی در کشور پدید بیاورند ، خیلی از جوامع رو به توسعه برای رسیدن اهداف فرهنگی از صنعت سینمای خود استفاده کرده اند چرا که سینما دیالوگ انسانهایی هست که مسئله شان فرهنگ رفتار وگفتاردر رویدادهای دراماتیک شکل می گیرد وبدنبال مسئله انسان است در پرده سینمای  چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران گفتمان فرهنگی اکران خواهد شد وقطع به یقین صاحبان نظر واندیشمندان ودانشگاهیان در کنار دیدن فیلمها به گفتگو وتولید ادبیات سازنده فرهنگی خواهند پرداخت . انشا الله.

کاظم نظری رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار