رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • سه شنبه 28 دی 1400 - 14:49
  • کد خبر : 87324
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «همه چیز می گذرد تو نمی گذری» از انسانی می گوید که با درون و بیرون خود درگیر است

نمایش «همه چیز می گذرد تو نمی گذری» از انسانی می گوید که با درون و بیرون خود درگیر است. حسن طبیب زاده کارگردان و بازیگر نمایش «همه چیز می گذرد تو نمی گذری» در مصاحبه ای با پایگاه خبری سینماخانه به شرح مختصر این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان نمایش‌نامه، گوشه‌ای از زندگی […]

نمایش «همه چیز می گذرد تو نمی گذری» از انسانی می گوید که با درون و بیرون خود درگیر است.

حسن طبیب زاده کارگردان و بازیگر نمایش «همه چیز می گذرد تو نمی گذری» در مصاحبه ای با پایگاه خبری سینماخانه به شرح مختصر این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان نمایش‌نامه، گوشه‌ای از زندگی انسان امروز است که با درون و بیرون خود درگیر است. درگیر با دو دنیایی که در عین تفاوت‌های بنیادین، یک فصل مشترک دارند: «شلوغی و تنهایی».

وی در ادامه افزود: این جمع اضداد یکی از ویژگی‌های این اثر است که آن را جذاب می‌کند. مخاطب این نمایش‌نامه همزمان، هم درگیر شلوغی و هیاهو و هرج‌ومرج در دنیای بیرونی و درونی خود می‌شود و هم متوجه خلوت و تنهایی آن. یکی از پیام‌های اصلی این اثر این است که ما به عنوان انسان، یک موجود اجتماعی و در نهایت با تنهایی و فردیت دست‌به‌گریبان هستیم و ما را از این‌ها گریز و گذری نیست. هنر انسان‌بودن در این است که بتواند میان دنیای بیرون و درون و این همهمه و خلوت تعامل و تعادل برقرار کند.

طیب زاده از مشکلات نمایش سخن به میان آورد و گفت: از سختی‌های اجرای این کار می‌توان به تعدد شخصیت‌های آن اشاره کرد و شیوه‌ اجرای مونولوگ. تک‌بازیگر کار می‌بایست برای باورپذیری و ارتقای کیفی کار، برای هر یک از شخصیت‌ها تیپ، لحن و صدای منحصر به فرد انتخاب کند و در طول اجرا، مراقب حفظ این ویژگی‌ها باشد. این امر مستلزم داشتن مهارت فنی و خلاقیت فراوانی است که به شخصه کوشیده‌ام در تمام اجراها، تمام توان خود را برای آن به‌کار بگیرم.

دیگر مشکل پیش رو که همواره با ما همراه بوده، مشکلات مالی است جهت طراحی و تهیه و اجرای دکور و ابزار لازم برای اجرا تبلیغات و… که با وجود این مسئله، تلاش شده که سادگی دکور تجهیزات لطمه‌ای به اصل کار وارد نکند.

این کارگردان در ادامه گفت: شیوه‌ی روایی این متن و نکته‌بینی‌ها و کشش داستان و سیالی و خیال‌انگیز بودن آن، همگی از عوامل محرک برای انتخاب این اثر بوده‌اند. طنز موجود در این اثر از آن گونه‌ای است که به یک خنده‌ صرف ختم نمی‌شود و مخاطب را به فکر فرو می‌برد. این خود ویژگی ارزشمندی برای یک اثر به حساب می‌آید. جدای از این عامل که مربوط به کیفیت متن است، اجرای این کار دشوار است و شخصیت پردازی در آن بسیار سخت. اجرای مونولوگ که این نمایش‌نامه برای هر بازیگر یک محک به حساب می‌آید و من همیشه از انجام کارهایی که عیارسنج باشند استقبال کردم و این متن، یکی از همان متن‌هایی است که آزمون و سنگ محک بسیار خوبی است.

وی گفت : ما قرار هست در ادامه با توجه به تجارب زیستی و حال و هوای روحی خود آثار و اجراهای جدیدی را در آینده نچندان دور تجربه کنیم. آن چیزی که بیشترین اهمیت را برای ما دارد، تعامل با تماشاچی، یافتن تماشاچی با استعداد و انتقال احساس با راحت ترین شکل و هرگونه متریال است. برای همین من نمی توانم بگویم دقیقا بازیگر هستم یا خواننده اما قطعا زبان هنر را بلدم و می خواهم حرف هایم را به گوش تماشاچی هایم برسانم.

عواملی که در نمایش «همه چیز می گذرد تو نمی گذری» نقش داشتند به ترتیب: نویسنده:  محمد چرم‌شیر،کارگردان:  حسن طبیب زاده،بازیگر:  حسن طبیب زاده، مشاور هنری: بابک جمشیدی، گروه کارگردانی:  ندا مرادی، فاطمه فتحی، رضا مردی، محمدرضا کاظمی، آهنگساز، خواننده و اجرای موسیقی:  حسن طبیب زاده، تبلیغات فضای مجازی: سارا کاظمی، مدیران صحنه: شیما اسفندیاری، آرمان جمشیدیان، عکاس صحنه: پیام احمدی کاشانی،مشاور رسانه ای: پیام احمدی کاشانی، شقایق فرشته طراح گرافیک: بابک جمشیدی، طراحی ذهنی:  مبینا رستمی

نمایش « همه چیز می گذرد تو نمی گذری » از تاریخ ۲۸ آذر تا ۱۴ دی۱۴۰۰ در تماشاخانه هیلاج به روی صحنه رفت.

سینماخانه / خبرنگار و عکاس: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار