رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

مستند کوتاه «امیر، اسماعیل، تقی، جواد» به کارگردانی اردلان عاشوری پرتره‌ای از یک چهره پرافتخار ایرانی است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمداحسان مفیدی:  پیرمرد، یک سره سفید پوشیده و با صدایی که باید عادت کنی تا کلماتش را خوب متوجه شوی، داستان […]

مستند کوتاه «امیر، اسماعیل، تقی، جواد» به کارگردانی اردلان عاشوری پرتره‌ای از یک چهره پرافتخار ایرانی است.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمداحسان مفیدی:  پیرمرد، یک سره سفید پوشیده و با صدایی که باید عادت کنی تا کلماتش را خوب متوجه شوی، داستان زندگی ش را می‌گوید، از مادرش و جلفا، از پدرش و تهران، از اینکه دندانپزشک می شود و یکی یکی پله‌های ترقی را بالا می‌رود تا اینکه یکی از بنیانگذران دندانپزشکی نوین در ایران شود.
همراهی دکتر امیر اسماعیل سندوزی در دبیرستان با بزرگانی چون نادر نادرپور و فریدون مشیری باعث شد تا در نهاد او گوهر هنر بارور شود و پس از مراجعت از آمریکا، دست به کار هنر ببرد. مجسمه‌های دست ساخته‌  او و تابلوهایی که نقش خیال او را به تصویر کشیده‌اند، گواه از یک دندانپزشک هنرمند دارد.
اردلان عاشوری در ساختن پرتره‌ دکتر سندوزی سعی بر نشان دادن نسبت‌های دراماتیک سوژه‌ی خود با دیگر مولفه‌های زندگی‌ش داشته، خواه یک قالب دندان، خواه یک مجسمه و یا خواهری که به سختی او را به یاد می‌اورد.
مصاحبه‌های متعدد با بزرگان دندانپزشکی ایران که بیشتر از شاگردان سندوزی هستند و هنرمندان و بزرگانی که هرکدام درباره‌ی یکی از ابعاد این انسان چندساحتی سخنی می‌گویند، مخاطب را متوجه قدر و منزلت سوژه‌ مستند می‌کند.
مستند کوتاه «امیر اسماعیل تقی جواد» مستند پیچیده‌ای نیست، حرف پیچیده‌ای هم نمی‌زند، اما در اینکه پای حرف یکی از مفاخر ایران زمین بنشیند و در قریب به چهل دقیقه او را به ما معرفی کند، ساده، روان و بی تکلف رفتار کرده است. به سادگی همین جمله از دکتر امیر اسماعیل سندوزی که می گوید: «اول دیدم، بعد خواندم، دوباره دیدم تا لبریز شوم»

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار