رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

کارگردان فیلم کوتاه «هاجرو» از روند تولید این فیلم کوتاه که در بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، سخن گفت. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، افشین اخلاقی کارگردان فیلم کوتاه «هاجرو» که در بخش مسابقه فیلم کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در […]

کارگردان فیلم کوتاه «هاجرو» از روند تولید این فیلم کوتاه که در بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، سخن گفت.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، افشین اخلاقی کارگردان فیلم کوتاه «هاجرو» که در بخش مسابقه فیلم کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره این فیلم توضیح داد: «هاجرو» داستان اقتباس شده امیرمسعود سهیلی از کتاب فصل پنجم خالدنویسا نویسنده افغان است.

او افزود: فیلم کوتاه «هاجرو» روایت‌گر داستان دختری به‌همین نام است که درگیر تعصبات خانوادگی می‌شود و محوریت داستان برمبنای افراط و تبعیض جنسیتی بین زن و مرد شکل می‌گیرد.

کارگردان فیلم کوتاه «پیربانو» اظهار کرد: بحث اصلی فیلم کوتاه «هاجرو» محصور ماندن زن در کشورهای جهان سوم مثل افغانستان، پاکستان و سایر کشورها و حتی کشوری مثل روسیه است. به‌طور مثال اینکه ارثیه در کشور خود ما برای زن نصف و برای مرد به طور کامل است در حالی‌که نباید فرقی وجود داشته باشد یکی از مباحث در زمینه محصور و مهجور ماندن زن است.

کارگردان فیلم کوتاه «طعم سلفی» با اشاره به دلیل پرداختن به موضوع مشکلات زنان در فیلم خود عنوان کرد: مرد نقش بذر را در جامعه ایفا می‌کند و زن هم نقش زمین را برعهده دارد و این‌ها مکمل هم‌دیگر هستند و هرکدام که مشکلی داشته باشد جامعه و نسل آینده متضرر خواهد شد همین‌طور که اکنون هم تا حدودی شاهد این ضرر هستیم.

کارگردان فیلم کوتاه «سالمون» با اشاره به مراحل تولید این فیلم کوتاه مطرح کرد: ما این اثر را در اردیبهشت ماه فیلمبرداری کردیم. در ابتدا قرار بود تا در خود کشور افغانستان فیلمبرداری شود ولی با توجه به نبود نیروی متخصص و البته بالا بودن هزینه‌های تولید به بازسازی لوکیشن‌ها پرداختیم.

همه درگیر مدرنیته شده‌‌‌‌‌اند

اخلاقی درباره مشکلات تهیه فیلم کوتاه اظهار کرد: یکی از اتفاقهای سختی که در «هاجرو» وجود داشت بازسازی فضا بود. برای این کار من تمام اکسسوارها را از منازل افغان‌های ساکن ایران اجاره کردم و از حدود ۲۰۰ نفر برای بازی در فیلم تست گرفتم تا فضای ایجاد شده در فیلم کاملا با فضای افغانستان منطبق باشد.

او ادامه داد: برای پیدا کردن لوکیشن مناسب خیلی از مناطق را جستجو کردیم ولی الان بافت قدیمی که مشابه با خانه های افغانستان باشد خیلی کم وجود دارد به دلیل اینکه اکنون همه درگیر مدرنیته شده‌اند و تقریبا خانه‌های کاه گلی در حال ویرانی است و جغرافیای اطراف، فضایی که لازم داشتیم به ما نمی‌داد به همین دلیل در شهرک سینمایی دفاع مقدس دست به بازسازی زدیم.

کارگردان نمایش «من آنجا نیستم» بیان کرد: پیش تولید فیلم «هاجرو» تا زمانی که لوکیشن ها بازسازی شود و بازیگران را انتخاب کنیم حدود ۲ ماه زمان برد و در طول سه روز فیلمبرداری کار انجام شد و تا زمان آماده شدن نهایی کار و ارایه به سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که اولین بار در آن جشنواره اکران شد حدود ۶ ماه گذشت.

کارگردان نمایشنامه خوانی «صحنه‌هایی از زندگی پدرم» مطرح کرد: در ابتدا قرار بود تا بازیگران چهره ایرانی را برای بازی انتخاب کنیم ولی با توجه به اینکه نگاه زن افغان با نگاه زن ایرانی متفاوت است و بهتر است بگویم زن افغان در حرکت، رفتار و گفتار با زن ایرانی تفاوت‌های زیادی دارد به نظرم تنها حضور خود بازیگران افغان در فیلم می‌توانست حق فیلم را ادا کند.

فیلم کوتاه همیشه محجور مانده است

کارگردان فیلم کوتاه «به چشم خواهری» درباره حضور فیلم‌های کوتاه در جشنواره فیلم فجر به عنوان فرصتی برای بهتر دیده شدن این آثار اظهار کرد: طی سال‌های متوالی شاهد موفقیت‌های سینمای کوتاه نسبت به سینمای بلند هستیم ولی فیلم کوتاه همیشه مهجور بوده است در حالیکه می‌توان برداشت‌های متنوع و مختلفی از موضوعاتی که فیلمسازان فیلم کوتاه به آن می‌پردازند، داشت.

بازیگر سریال «سایه بان» عنوان کرد: به نظر من سینمای بلند دچار بیماری کرونا شده است در حالیکه فیلمسازان فیلم کوتاه با دانش و تحلیل‌گرانه به سمت سوژه می‌روند و حاضر هستند که از نان شب خود بگذرند و فیلم شان را با ریسک زیاد بسازند چیزی که در سینمای بلند خیلی کم است. اکنون سینمای بلند حرف زیادی برای گفتن ندارد و شاید تعداد محدودی فیلمساز با نگاهی متفاوت اثر تولید کنند.

 

کارگردان فیلم کوتاه «هاجرو» حضور موفق فیلمسازان فیلم کوتاه در سینمای بلند را ناشی از نگاه متفاوت آن‌ها دانست و اشاره کرد: در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شاهد اثری مثل «پوست» ساخته برادران ارک بودیم که آن‌ها از دل فیلم کوتاه آمدند و این نتیجه توجه به فیلم کوتاه می‌شود یا فردی مثل آرین وزیردفتری که امسال با «بی رویا» در جشنواره چهلم حضور دارد و با شناختی که از او دارم و سابقه فیلمسازی اش در عرصه فیلم کوتاه قطعا اثر خوبی را ارایه کرده است.

افشین اخلاقی در پایان گفت: جامعه فیلمسازان نباید فست فودی به مردم تغذیه فرهنگی دهند بلکه باید آن‌ها را به فکر وادار کنند. در گذشته افرادی مثل عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی و دیگران را داشتیم ولی اکنون به جز اصغر فرهادی تقریبا می‌توان گفت تعداد زیادی از فیلمسازان خود را به دست سلایق زودگذر می‌سپارند و شاید توجه بیشتر به فیلمسازان در عرضه فیلم کوتاه ما را به نقطه اوج آثار باکیفیت سینما برگرداند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار