رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

به‌مناسبت یکصدویکمین زادروز احمد سمیعی‌گیلانی مستند «میراث‌دار فرهنگ و ادب» پخش خواهد شد. زندگی حرفه‌ای احمد سمیعی‌گیلانی به‌مناسبت یکصدویکمین زادروز ایشان از قاب «حکایت دل» شبکه چهار سیما، دوشنبه چهارم بهمن‌ماه پخش خواهد شد. فیلم مستند «میراث‌دار فرهنگ و ادب» به احمد سمیعی(گیلانی)، استاد، مترجم، نویسنده و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اختصاص […]

به‌مناسبت یکصدویکمین زادروز احمد سمیعی‌گیلانی مستند «میراث‌دار فرهنگ و ادب» پخش خواهد شد.

زندگی حرفه‌ای احمد سمیعی‌گیلانی به‌مناسبت یکصدویکمین زادروز ایشان از قاب «حکایت دل» شبکه چهار سیما، دوشنبه چهارم بهمن‌ماه پخش خواهد شد.

فیلم مستند «میراث‌دار فرهنگ و ادب» به احمد سمیعی(گیلانی)، استاد، مترجم، نویسنده و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اختصاص دارد. احمد سمیعی گیلانی ۱۱ بهمن‌ماه ۱۲۹۹ در محله سنگلج تهران زاده شد. تحصیلات ابتدایی را در رشت گذراند. پس از اتمام دوره دبیرستان و اخذ نشان درجه دو علمی، در امتحان ورودی دانشکده فنی دانشگاه تهران شرکت کرد و با رتبه نخست پذیرفته شد. اما به دلیل علاقه وافر به ادبیات از تحصیل در دانشکده فنی سرباز زد. آن‌گاه وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و از محضر استادانی چون ملک‌الشعرای بهار، بدیع‌الزمان فرزانفر، کاظم عصار، یحیی مهدوی، علی‌اکبر سیاسی و … بهره‌مند شد.

سال ۱۳۲۱ به تشویق فرزانفر وارد دوره دکترای زبان و ادب فارسی شد و هم‌زمان در راه‌آهن مشغول به خدمت شد. اما به سبب فعالیت مخفیانه سیاسی تحصیل و کار را رها کرد و وارد دانشگاه افسری شد. در پی آن به دفعات دستگیر شد و بیش از سه سال از عمر خویش را در زندان گذراند. سال ۱۳۳۴ بار دگر به کسب علم روی آورد و نزد بزرگانی چون کیا، مدرس رضوی، صیاح و مقدم علوم ادبی آموخت و موفق به اخذ فوق لیسانس زبان‌شناسی شد. سال ۱۳۴۵ به خدمت راه‌‍آهن بازگشت ولی دیری نپایید که ساواک طی نامه محرمانه‌ای ادامه خدمت وی را به مصلحت ندانست و برای او حکم آماده به خدمت صادر شد. در آن سال‌ها در مؤسسه انتشارات فرانکلین مشغول ویرایش شد. پس از انقلاب اسلامی نیز در نشریات، مؤسسات و مراکز نشر ازجمله: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، مؤسسه مطالعات علمی و فرهنگی، مرکز نشر دانشگاهی، دانشنامه جهان اسلام، شورای عالی ویرایش صداوسیما و انتشارات سروش، نشر دانش و… به سمت ویراستار و سرپرست بخش ویرایش و همچنین مشاور علمی اشتغال ورزید.
تدریس دروس ادبی و ویرایش در دانشگاه های تهران، تربیت معلم، گیلان و دانشگاه آزاد رشت، عضویت در فرهنگستان زبان و ادب فارس و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان هیئت علمی، سرپرستی فرهنگ آثار ایرانی- اسلامی و سردبیری نشریه نامه فرهنگستان ، مدیریت گروه ادب معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و داوری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب فصل و جایزه ادبی پروین اعتصامی از اشتغالات اوست.

چهره ماندگار ادب و فرهنگ ایران، برگزیده جشنواره فارابی و جشنواره نقد کتاب نیز از افتخاراتی است که در کارنامه او به چشم می‌خورد. ترجمه، تألیف و ویرایش بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر علمی حاصل سال‌ها فعالیت علمی وی است

مجموعه مستند «حکایت دل» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیماست که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به یک استاد عالیقدر عرصه ادب و فرهنگ و هنر اختصاص دارد. این برنامه سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۴ و جمعه حوالی ظهر بازپخش می‌شود.

کارگردان: بیژن شکرریز، تهیه کننده علیرضا حسینی، مشاور علمی: شهین اعوانی، طراح سوال و پژوهشگر :محبوبه کلانتری، تصویربرداران: بهروز سلیمانی ،پوریا لایی، تدوین: راضیه فرمانی با تشکر از بدرالدین سعادتی، صدابرداران: امیرعباس علیرضایی و حبیب محمدی، مدیرتولید و عکاس: حمید سهرابی، موسیقی تیتراژ: پیروز ارجمند، مدیرروابط عمومی و تبلیغات فضای مجازی: سمیرا فراهانی، جلوه‌های تصویری و گرافیست وساخت تیتراژ:حمید حسینی

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار