رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

کارگردان مستند «ضیاءالدین» تاکید کرد که امروزه لزوم عمل به تعالیم راهگشای قرآن، بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود اما قبل از هرچیز باید قرآن را شناخت و در آن تدبیر و تفکر کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، محمدرضا دهستانی کارگردان مستند «ضیاءُالدَین» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر […]

کارگردان مستند «ضیاءالدین» تاکید کرد که امروزه لزوم عمل به تعالیم راهگشای قرآن، بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود اما قبل از هرچیز باید قرآن را شناخت و در آن تدبیر و تفکر کرد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، محمدرضا دهستانی کارگردان مستند «ضیاءُالدَین» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر که قرار است امروز شنبه سوم اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۸:۰۵ روی آنتن شبکه دو سیما رود درباره داستان این مستند گفت: «ضیاءالدین» مستندی است که حقایق کم‌تر شنیده شده از زندگی رهبر انقلاب، از دوران کودکی تا جوانی‌شان را روایت می‌کند؛ این مستند علاقه‌‌ و بهره‌مندی رهبر انقلاب نسبت به تفسیر، تبیین و قرائت قرآن کریم از کودکی تا زمان انقلاب و تمام مراحل زندگی‌شان را بازگو می‌کند، «ضیاءالدین» همچنین نقش ایشان در ترویج قرآن کریم در این دوران را به تصویر می‌کشد.

او درباره ایده ساخت این مستند بیان کرد: روزی به طور اتفاقی ویدیویی مربوط به حدود ۲۰ سال پیش را دیدم که رهبر انقلاب در جمع قاریان مصری، به زبان عربی از علاقه‌شان به یک قاری مصری در دوران جوانی‌شان می‌گوید؛ با دیدن این ویدیو، ایده اولیه ساخت مستند «ضیاءالدین» در ذهنم جرقه خورد و در ادامه به تحقیق و پژوهش در این باره پرداختم.

کارگردان «سید جواد» درباره مدت زمان پژوهش تا فیلمبرداری پروژه خاطرنشان کرد: تحقیق و پژوهش این کار حدودا ۲ ماه به طول انجامید؛ نزدیک به ۲۰ جلد کتاب را در این زمینه تورق کردم تا به یک خط داستانی و سیر روایی مستند رسیدم. ساخت مستند نیز حدود ۲ ماه طول کشید و درنهایت کارهای پس تولید نزدیک به یک سال وقت گرفت چراکه ما به دنبال تصاویر آرشیوهای دیده نشده مرتبط با موضوع مستند بودیم که پیدا کردن هر کدام به سختی انجام‌پذیر بود اما درنهایت به نتیجه موردنظر رسیدیم.

دهستانی درباره شیوه روایت مستند اظهار کرد: مستند «ضیاءالدین» شامل تصاویر بازسازی و آرشیوی است که ۲ راوی دارد یعنی نریتور و صوت مصاحبه‌های رهبری. همچنین مصاحبه‌های مرتبط با موضوعی را از اساتید، پیشکوتان قرآنی و اشخاصی که در جلسات تفسیر و قرائت رهبری حضور داشتند، گرفتیم. بسیار علاقه‌مند بودم که مصاحبه‌های تاریخ شفاهی این مستند را به‌صورت مونولوگ درآورم یعنی رهبر انقلاب به‌وسیله صوت تاریخ شفاهی این مستند را روایت کنند اما متاسفانه به دلیل مشکلات دسترسی به آرشیو، امکان‌پذیر نشد.

این فیلمساز در پاسخ به این پرسش که ساخت اینگونه مستندها چه لزومی دارد و چقدر می‌تواند به جامعه کمک کند، تصریح کرد: این سوال را با حدیثی از پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) جواب می‌دهم که می فرمایند: « قرآن، صادق‌ترین گفتار و رساترین موعظه و بهترین داستان‌هاست». امروزه لزوم عمل به تعالیم راهگشای قرآن، بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود اما قبل از هرچیز باید قرآن را شناخت و در آن تدبیر و تفکر کرد. رهبر معظم انقلاب از شخصیت‌های اسلامی هستند که هم با قرآن مانوس‌اند و هم بر علوم مختلف قرآنی تسلط دارند پس باتوجه به انس و تعاملی که رهبر انقلاب در زمینه‌های مختلف به قرآن‌ کریم داشته و دارند، ساخت چنین مستندی پیرامون نقش ایشان در ترویج قرآن کریم اهمیت پیدا می‌کند.

کارگردان مستند «سراج» در پایان درباره پخش مستند «ضیاءالدین» از تلویزیون عنوان کرد: باتوجه به فعالیت پلتفرم‌های مختلف و وجود فضای مجازی، معتقد هستم که تلویزیون، مدیوم خاصی‌ست و مخاطبان بسیاری دارد. من به‌عنوان یک مستندساز همیشه اولویت دیده شدن فیلم‌هام، پخش آن‌ها در مدیوم تلویزیون و شبکه‌های سراسری‌ست.

مستند «ضیاالدین» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر از تولیدات خانه مستند امروز شنبه سوم اردیبهشت ماه ساعت ۱۸:۰۵ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار