رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April
  • پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401 - 13:49
  • کد خبر : 96765
  • تئاتر
  • چاپ خبر : محمدرضا عبدالهی: متن باید محور یک کار نمایشی قرار گیرد

به گزارش سینماخانه؛ به بهانه روی صحنه رفتن نمایش «از خواب تو بیدار خواهم شد» گفتگوی اختصاصی داشته ایم با محمدرضا عبدالهی نویسنده این نمایش: همکاری شما با این نمایش درمقام نویسنده چطور شکل گرفت ؟ باتوجه به اینکه این نمایشنامه برگرفته از متنی نوشته ی آقای رضامرادی نژاد هست . نمایشنامه رضا ‌مرادی ‌نژاد فضای خیلی […]

به گزارش سینماخانه؛ به بهانه روی صحنه رفتن نمایش «از خواب تو بیدار خواهم شد» گفتگوی اختصاصی داشته ایم با محمدرضا عبدالهی نویسنده این نمایش:

همکاری شما با این نمایش درمقام نویسنده چطور شکل گرفت ؟ باتوجه به اینکه این نمایشنامه برگرفته از متنی نوشته ی آقای رضامرادی نژاد هست .

نمایشنامه رضا ‌مرادی ‌نژاد فضای خیلی خاصی داشت، اگر بخواهم بگویم به چه شکل با این کار درگیر شدم. به این شکل بود که رضا متن را به من داد تا بخوانم و شخصاً باتوجه به موقعیت و شخصیت ها و فضایی که امکان ایجاد داشت در متن دقت کردم. صحنه اول، موقعیت به این شکل پیش می رود که پدر خانواده یک سال قبل فوت کرده و ظاهراً دختر خانواده این را قبول نکرده است. در عوض مادرش ظاهراً آرام تر است و خب این، فضای کار را به وجود می آورد که بیشتر پرداخت بشود، اینکه پدر خانواده می میرد چه چالش هایی برای دختر و مادر به وجود آورده و اصلاً برای چه مرده است و الان دارند چه کار می کنند… که دختر سعی می کند تمام علایق و نقاط مشترک با پدرش را که در ذهنش هست به مادرش بباوراند. این جدال بین دو نفر که مادر می خواهد بقبولاند که این شرایط را بپذیرد و دختر می خواهد بفهماند این، واقعیت ندارد.

در طول تمرین ها حضور داشتید؟

من یک ماه بعد از تمرین ها آمدم و با توجه به ایرادات وزارت ارشاد، پیشنهادم را دادم، تقریباً صحنه به صحنه کار کردیم. کار روی این متن خیلی عجیب بود که البته عجیب بودن اش به خاطر این است که اولین بار بود سر تمرین ها حاضر بودم. اصلاح و نگارش متن ۲ماه طول کشید البته اگر دست خودم بود یک سال طول می کشید. اما اواسط کار وقفه افتاد چون سخت شده بود و ما ۳ بار بازبینی داشتیم. در مهرگان هم اجرا نشد و بعد از لحاظ کردن ایراداتی که ارشاد گرفته بود در این سالن اجرا رفتیم.

به عنوان یک نویسنده، شرایط نگارش نمایشنامه در تئاتر امروز را به چه صورتی می بینید ؟

من خیلی صاحب نظر نیستم من بیشتر با ادبیات داستانی سر و کار دارم و بالطبع یک اتفاق بودکه با رضا ‌مرادی ‌نژاد ادبیات نمایشی هم انجام دهیم. شاید این حرف تبدیل به ارزش شده است اما الان متن خیلی محور کار نیست، اجرا براساس متن شکل نمی گیرد. بنابراین خیلی وقت ها با متن های چفت و بست داری مواجه نیستیم. این قضیه در سینما هم هست مثلاً می گویند تئاتر مدرن این شکلی است که به نظر من درست نیست. بنابراین با کارهایی مواجهیم که کارگردانی خوبی دارند ولی در زمینه متن با ضعف های مختلفی رو به هستیم. همان لحظه لذت می بریم از دیدن کار ولی بعدش به متن فکر نمی کنیم. البته هستند کسانی که این تفکر را ندارند، ولی اغلب بر این باورند.

سینماخانه

گفتگو : حمید عبدالحسینی
برگردان : آرام طالشی
هماهنگی : فراز شیخ حسنی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار