رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 5 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رادیو؛ با تمام شدن کرونا و بازگشت زندگی و به طبع آن سینما به شرایط عادی هنوز هم فیلم های سینمایی فروش درخشانی را تجربه نمی کنند و به گفته اهالی رسانه این کاهش فروش حاصل یک جریان جهانی ست که ممکن است به فروپاشی سینما […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رادیو؛ با تمام شدن کرونا و بازگشت زندگی و به طبع آن سینما به شرایط عادی هنوز هم فیلم های سینمایی فروش درخشانی را تجربه نمی کنند و به گفته اهالی رسانه این کاهش فروش حاصل یک جریان جهانی ست که ممکن است به فروپاشی سینما منجر شود.

محمد مهدی عسگرپور عضو فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم FIAPF و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در برنامه سینماچی ۲۷ خرداد در مورد آینده سینما ایران و جهان و تاثیر متاورس بر روند فروش فیلم ها با علی مرادخانی گفتگو کرده است.

عسگرپور در گفتگو با علی مرادخانی مجری برنامه سینماچی در مورد کاهش فروش فیلم در سینمای ایران و جهان گفت: سال قبل از کرونا بحث کاهش فروش فیلم ها در سینما کم و بیش مطرح شد البته نه به این شدت اما امسال در FIAPF حتی بعضی از اعضا که اروپایی ورشکستگی بخشی از سالن دارهای سینما را اعلام کردند. در واقع اعلام کردند که با آمدن پلتفرم های جدید وضعیت تولید تغییر زیادی نکرده، اما در حوزه نمایش فیلم، سینماها به شدت آسیب دیده اند.
او ادامه داد: آن موقع من به دوستان، هم در خانه سینما و هم در وزارت ارشاد وقت در این مورد هشدار دادم اما ظاهراً آن زمان فروش فیلمهای ایرانی بد نبود و آنها فکر میکردند این گفته ها افسانه هایی است که از غرب می آید و نباید جدی گرفته شود. با آمدن کرونا این وضعیت هم در ایران و هم در دنیا شدت گرفت و به سرعت روند فروش تغییر کرد. در اجلاس اینبار FIAPF بر اساس گزارشاتی از کشورهای مختلف مطرح شد حتی بعضی از کشورهای دیگر مثل ایالات متحده نیز درگیر این موضوع بودند و حتی ممکن است بیشترین سهم را در این ماجرا داشته باشند.
عسگرپور با بیان اینکه در FIAPF بحثی مطرح شد مبنی بر این که ما نه‌تنها در سالن سینما بلکه اساسا در تولید دچار تحولاتی می‌شویم گفت: شاید به زودی البته نه یک یا دو سال بعد، ولی خیلی زود سینما دیگر به آن مفهوم قبلی، وجود نداشته باشد. امروزه بخش قابل توجهی از کسانی که از محتوای صوت و تصویر استفاده می کنند کمتر از محصولات سینمایی استفاده می کنند و بیشتر به سمت سریال ها رفته اند.
عسگرپور در پاسخ به این سوال مجری برنامه سینماچی که ما باید دقیق چشم انتظار چه چیزی باشیم توضیح داد:
گفتش کمی سخت است چون ما در نقطه ای داریم که نمی دانیم با چیزی که مواجه می شویم در پایان چه خواهد شد، اما بدانید با توجه به سرعت رشد تکنولوژی در دنیا، ممکن است به زودی با آثاری مواجه شویم که بیننده بتواند خودش در نقش بازیگر حضور داشته باشد.
عسگرپور ادامه داد: ما در گذشته این تصور را داشتیم که چیزی به نام پلتفرم داریم و فیلم از این پلتفرمها برای مردم نمایش پیدا می کند اما ظاهراً تکنولوژی شکلی پیدا کرده است که خودش را به محتوا تحمیل می کند. امروزه راجع به دنیای متاورس خیلی گفته می شود ظاهرا اتفاقی شبیه به فیلم Ready player one در حال افتادن است و ما میتوانیم فیلمی که در کشور دیگر اما در دنیای متاورس به نمایش گذاشته می شود را ببینیم و بعد آنجا راجع به این فیلم با اشخاصی که از کشورهای دیگر آمده اند گفتگو کنیم، یعنی در واقع همگی وارد سینمای مجازی می شویم و حتی برای کسانی که معتقدند که فیلم روی پرده در سالن تاریک با چیز دیگری جایگزین نمی شود هم از طریق تکنولوژی راه حل ارائه داده اند و با عینک هایی که می زنید به نظر کاملا در سالن سینما هستید.
عسگرپور با بیان این که تکنولوژی جدید محتوای خودش را هم تولید می‌کند و ممکن سینما یا سریال حتی به آن مفهومی که ما با آن مواجه شدیم نباشد تصریح کرد: نکته قابل توجه در این مورد این است که آیا ما راجع این موضوعات فکر کردیم؟ در حال حاضر بخشهای فرهنگی کشور درگیر چه چیزهایی هستند و آیا برای ورود این تکنولوژی ها به مدارس آمادگی داریم؟ تقریباً هیچ آمادگی ندارم و این خیلی خطرناک است.
محمدمهدی عسگرپور در پایان گفت : من سعی کردم چیزی که از آن اجلاس دریافت کردم را منتقل کنم شاید کسانی که در حوزه آی تی کار می کنند بتوانند کمک کنند و بگویند که ما بعد از این با چه چیزهایی مواجه خواهیم شد. امروزه خیلی از این کشورهای اروپایی در حال نوشتن قانون متاورس هستند اما ما در اینجا می گویم متاورس چیست؟ در آینده که با این موضوع مواجه شویم، اولین کار معمولا پیدا کردن راه فیلتر است که به ذهن ما می آید اما واقعیت این است که بالاخره این تکنولوژی خواهد آمد و ما آمادگی نسبت به آن نداریم.

برنامه سینماچی، مجله سینمایی رادیو جوان است که به تهیه کنندگی فاطمه شهبندی و اجرا و سردبیری علی مرادخانی، جمعه ها ساعت ۱۶ روی آنتن می رود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار