رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

علی طلوعی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی بیان کرد که این فیلم وارد فرابورس شده و سرمایه تولید آن توسط مردم تأمین خواهد شد. نشست خبری رونمایی از «روش نوین تامین مالی جمعی در حوزه صنایع خلاق، هنر و سینما» صبح امروز ۵ تیرماه در مجتمع صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد. […]

علی طلوعی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی بیان کرد که این فیلم وارد فرابورس شده و سرمایه تولید آن توسط مردم تأمین خواهد شد.

نشست خبری رونمایی از «روش نوین تامین مالی جمعی در حوزه صنایع خلاق، هنر و سینما» صبح امروز ۵ تیرماه در مجتمع صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی طلوعی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی بیان کرد: مجوز این روش تامین مالی از فرابورس اخذ شد. یکی از روش‌هایی که در سطح دنیا استفاده می‌شود بحث تامین جمعی است که کمک می‌کند سرمایه‌های خُرد در مسیر تولید قرار بگیرد و مسیر سازنده‌ای را طی کنند. البته در حوزه صنعت تصویر و پروژه‌های سینمایی و نمایش خانگی این اتفاق تاکنون در ایران رخ نداده چون مهمترین ویژگی بارز سرمایه شفافیت است با این حال طی کردن این مسیر برای برخی پروژه‌ها امکانپذیر نبود.

وی افزود: وقتی به سینما و نمایش خانگی به عنوان یک صنعت نگاه کنیم، متوجه می‌شویم مثل تمام صنایع دیگر یکی از موتورهای محرکش تامین مالی است. اگر بخواهیم سینما را از حالت تک بعدی دربیاوریم و به سمت تولید حرفه‌ای برویم، اهمیت تامین مالی بیشتر عیان می‌شود کاری که ما انجام دادیم این بود که «بخارست» را به فرابورس عرضه کردیم، تمام پارامترهای مد نظر را پیش‌بینی کردیم، موارد را به دوستان گفتیم و مجوزها را برای عرضه به عموم مردم فراهم کردیم. این موضوع کمک می‌کند علاقه‌مندانی که دوست دارند در این حوزه فعالیت داشته باشند با سرمایه‌های خُرد و کم در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند. به نظرم اگر می‌خواهیم به سمت صنعتی سازی حوزه فرهنگ برویم که پتانسیلی برای صادرات غیرنفتی است، باید این روش‌ها را بیازماییم. اگر این نگاه هنری در کنار فناوری‌های نوین باشد و محصول فرهنگی را در سطح منطقه عرضه کنیم، هم حجم عظیمی از نیروی انسانی را درگیر کردیم و هم به ورود ارز به چرخه تولید کمک کردیم که این هدف اصلی ما بود.

در ادامه عارف علی قلی‌پور دبیر کارگروه تامین مالی اظهار کرد: ما همیشه در بازار سرمایه به دنبال طراحی ابزار برای صنایع مختلف بودیم خیلی از ابزارها در این سال‌ها تولیدات صنعتی را پیگیری می‌کردند ولی با راه‌اندازی تامین مالی امیدمان این است که بتوانیم در حوزه سینما هم این کار را کنیم. خوشحالیم که «بخارست» این کار را کرد که از طریق شفافیت بازار سرمایه در این راه با ما همراه باشد. در بازار تامین مالی جمعی، دوستان نگرانند که آیا این پول برمی‌گردد یا نه اما خداراشکر در این یک سالی که در حوزه‌های گوناگون بودیم سرمایه مردم بازگشته، این بازار به این شکل است که سکوهایی که از فرابورس مجوز دارند طرحی را رونمایی می‌کنند که باید در چارچوب قانون بگنجد. پس برای شروع کار «بخارست» قدم خوبی بود چون فیلم یک مرحله از ساخت را گذرانده و بعد به دنبال سرمایه مردم است که این ریسک را پایین می‌آورد و کار سرمایه‌گذاری را آسان می‌کند. خیلی از عزیزان بازار سرمایه همین نشست را در این سال‌ها آرزو داشتند. به نظرم دیگر وقت آن رسیده بود که امکان مشارکت مردم را فراهم کنیم.

علی عمیدی مدیرعامل شرکت مجری این طرح هم بیان کرد: تاکنون ۲۲ پروژه دانش‌بنیان را به همین شکل با موفقیت به سرانجام رساندیم. هدف ما این است که مردم سرمایه‌گذاری کنند و از مزایای صنعت سینما بهره‌مند شوند. این پروژه اولین پروژه‌ای است که می‌خواهیم در صنعت سینما انجام بدهیم ما می‌خواهیم یک عدد ۴ میلیاردی را از مردم جذب کنیم و پیش‌بینی سود ۴۲ درصدی را در یک سال داشته‌ایم. ما به موضوعات بزرگ‌تری فکر می‌کنیم تا افرادی که نیازمند تامین سرمایه‌های جدی هستند، بتوانند سرمایه گذاران خود را پیدا کنند.

طلوعی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره تضمین بازگشت سرمایه مردم اظهار کرد: وقتی بررسی کنیم می‌بینیم حجم زیادی از آثار سینمای ما در قالب صنعتی سازی نمی‌گنجند و تنها بُعد هنری دارند وقتی به سمت سینمایی می‌رویم که مسیر صنعتی سازی را می‌گذرانند و آثارشان در کل دنیا پخش می‌شود، می‌بینیم که یک سری پارامترها را در نظر می‌گیرند تا بازگشت سرمایه داشته باشد. مثلاً در این چند سال گذشته بخش سریال سازی در کره همه‌گیر شده و درآمد خوبی دارند اینکه یک تهیه‌کننده با چه رویکردی یک پروژه را عرضه می‌کند و چه توقع واقع‌بینانه ای داشته باشد مهم است به همین دلیل ما از همان ابتدا عدد بزرگی را در نظر نداشتیم. بحث شفافیت برای ما مهم است و اگر آن شفافیت نداشته باشیم پروژه تایید نمی‌شود وقتی با شفافیت به مسأله نگاه می‌کنیم و بر اساس آن محاسبات را جلو می‌بریم، به این می‌رسیم که ضریب سرمایه‌گذاری چقدر است. من ۷۰ درصد سرمایه را خودم تامین کردم. بحث ما این بود که این خط باز، تبدیل به یک فرایند و در حوزه صنعت سینما جاری و ساری شود طبیعتاً برای من حفظ سرمایه‌های خرد مهم است. یکی از بحث‌ها این است که اصل سرمایه سرمایه‌گذاران حفظ می‌شود ما موارد زیاد در پتروشیمی و دارو داریم که حتی اصل سرمایه مردم از دست رفته اما در اینجا اصل سرمایه حفظ می‌شود. ضمن اینکه عددی که در نظر گرفتیم قابل حصول است حتی با فروش نیمی از بلیت در شرایط نرمال می‌توانیم به این عدد و رقم‌ها برسیم.

این تهیه‌کننده درباره تکلیف سرمایه‌های مردم در صورت عدم اخذ پروانه نمایش این فیلم بیان کرد: اگر من تهیه‌کننده تخلفی کرده باشم و خارج از پروانه ساخت چیزی ساخته باشم باید پاسخگو باشم. از نظر سرمایه هم اصل سرمایه را تامین کردیم.

عمیدی اظهار کرد: در فرایند تامین مالی جمعی، افراد در درآمدهای پیش‌بینی شده مشارکت می‌کند. ما سود در نظر گرفته شده را تضمین نمی‌کنیم اما در قراردادها مسیرها را مشخص می‌کنیم همیشه احتمالاتی هم وجود دارد مثلاً در حالت بدبینانه فیلم پروانه نمایش نمی‌گیرد در این صورت اصل سرمایه به افراد بازگردانده می‌شود.

طلوعی هم گفت: با توجه به فیلمنامه‌ای که «بخارست» دارد ما ریسک عدم دریافت پروانه نمایش را نداریم چون یک کمدی معمولی است و آن حساسیت‌ها را برای شوراها ندارد.

طلوعی با اشاره به تداوم این برنامه اظهار کرد: ما در نظر داریم یک سریال نمایش خانگی و یا دو سینمایی دیگر را از همین بستر عرضه کنیم ما بازیگران را معرفی خواهیم کرد که مردم راحت‌تر سرمایه‌گذاری کنند.

عمیدی در پایان توضیح داد: این سود علی‌الحساب است البته ما طرح را به صورت دو ساله دیدیم که در سال اولش چیزی که پیش‌بینی کردیم اتفاق می‌افتد و اگر سودش ادامه دار باشد در سال بعدش به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. ما طرح را به صورت سود ۴۲ درصدی یک ساله پیش‌بینی کردیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار