رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

عبور از چراغ قرمز برای راننده اتوبوس ۱۰ نمره منفی ثبت می گردد رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن : شرایط دریافت گواهینامه پایه دوم ، ۲۳ سال تمام و داشتن گواهینامه پایه سوم است خانواده ها از قرار دادن خودرو و موتورسیکلت به فرزندان فاقد گواهینامه خودداری کنند […]

عبور از چراغ قرمز برای راننده اتوبوس ۱۰ نمره منفی ثبت می گردد
رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن :
شرایط دریافت گواهینامه پایه دوم ، ۲۳ سال تمام و داشتن گواهینامه پایه سوم است
خانواده ها از قرار دادن خودرو و موتورسیکلت به فرزندان فاقد گواهینامه خودداری کنند
در صورت رویت و توقف خودروها و موتورسیکلت ها ، رانندگان فاقد گواهینامه به دادگاه معرفی می شوند / نمرات منفی رانندگان بدون تخلف ، بعد از شش ماه پاک خواهد شد
به گزارش مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ سرهنگ علی اصغر شریفی صبح امروز در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت که از شبکه پنج سیما پخش می شد حضور یافت و در خصوص رانندگی بدون گواهینامه و شرایط اخذ گواهینامه توضیح داد .
سرهنگ شریفی گفت: هنوز هستند خانواده هایی که تحت فشار فرزندان خود برای آنها موتورسیکلت تهیه کرده و در اختیار فرزندانی قرار می دهند که هنوز به سن قانونی نرسیده و گواهینامه ندارند .
وی افزود : رانندگی بدون گواهینامه چه برای خودرو و چه برای موتورسیکلت اکیدا ممنوع است .
سرهنگ شریفی گفت : رانندگی بدون گواهینامه زمانی اتفاق می افتد که راننده اصلا گواهینامه نداشته مانند اینکه به سن قانونی نرسیده است و یا دنبال گواهینامه نرفته است و یا زمانی که گواهینامه راننده ضبط شده است که ضبط گواهینامه همان نداشتن گواهینامه است که خیلی موضوع مهمی می باشد و یا راننده گواهینامه دارد که تاریخ آن گذشته و اعتبار ندارد که از نظر حقوقی راننده دچار مشکل نمی شود ولی از این نظر که تاریخ آن گذشته است به ازای ایام گذشته جریمه ای مشمول آن خواهد شد .
رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص انواع گواهینامه بیان داشت : در جدول گواهینامه ها اولین مورد گواهینامه موتور است که حتما باید سن راننده به ۱۸ سال تمام رسیده باشد و والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر فرزند آنها زیر این سن می باشد و به سن قانونی نرسیده است به هیچ عنوان زیر بار خرید موتورسیکلت برای آنها نروند و بعد از آنکه به سن قانونی رسید در کلاس های مربوطه و آیین نامه شرکت و پس از طی مراحل خاص خود اقدام به اخذ گواهینامه نمایند .
وی گفت : در برخی تبلیغات برای فروز موتورسیکلت عنوان می شود که این موتورسیکلت ها که برقی است گواهینامه لازم ندارد در صورتی که به این صورت نیست و راننده حتما می بایست دارای گواهینامه مربوطه باشد .
سرهنگ شریفی گفت : رانندگی با گواهینامه پایه سوم نیز شرایطی دارد که خیلی هم در بین رانندگان این گواهینامه شایع است و بیشترین گواهینامه را به خود اختصاص می دهد که حتما سن قانونی برای دریافت آن ۱۸ سال تمام باشد و بعد از اینکه راننده گواهینامه را گرفت حداکثر می تواند با خودرویی که ۹ نفر سرنشین و خود راننده رانندگی کند که اگر خودرو عمومی باشد شامل گواهینامه پایه سوم نمی باشد و می بایست گواهینامه تبدلی به پایه دوم شود و در مورد حمل بار هم با این گواهینامه حداکثر حل بار جمعا نباید بیش از سو نیم تن گردد
وی ادامه داد : پیش زمینه داشتن گواهینامه پایه دوم هم داشتن گواهینامه پایه سوم می باشد که کسی می تواند با گواهینامه پایه دوم رانندگی کند که اولا دو سال از پایه سوم گذشته باشد و سن وی متقاضی هم ۲۳ سال تمام باشد و حداکثر ۲۶ نفر مسافر باراننده و وزن باربری هم حداکثر ۶ تن می باشد .

تبعات رانندگی بدون گواهینامه چیست ؟
رانندگی بدون گواهینامه جرم تلقی میگردد
رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن :
در صورت رویت و توقف خودروها و موتورسیکلت ها ، رانندگان فاقد گواهینامه به دادگاه معرفی می شوند
وی گفت : در آیین نامه راهنمایی و رانندگی زمانی اتفاق می افتد که مالک وسیله نقلیه ، خودرو و یا وسیله نقلیه را در اختیار فردی قرار می دهم که گواهینامه ندارد .
سرهنگ شریفی اذعان کرد : در ماده ۱۱۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی ، مسئولیت کیفری متوجه فردی می گردد که با دانستن اینکه می داند این فرد فاقد گواهینامه است وسیله نقلیه را در اختیار وی قرار داده است .
وی بیان داشت : در قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ثبت نمرات منفی باعث ضبط گواهینامه خواهد شد و وسیله نقلیه اگر بدون گواهینامه رانندگی نماید خودرو به پارکینگ رفته و فرد خاطی به دادگاه معرفی می گردد
سرهنگ شریفی گفت : اگر راننده ای تصادف کرده و گواهینامه نداشته باشد طبق ماده ۱۵ بیمه شخص ثالث ، بیمه ضرر مالی را به فرد زیان دیده پرداخت خواهد کرد ولی برای اینکه جبران خسارت نماید از فرد خاطی می تواند تمام و یا بخشی از دیه را که پرداخت کرده از فرد مقصر حادثه پس بگیرد .
رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت : در قانون بیمه شخص ثالث ، فرد مقصر مشمول پرداخت خسارت می گردد یعنی اگر راننده مقصر باشد به وی خسارت تعلق میگیرد ولی قانون گذار یک استثناء گذاشته و آنهم این است که راننده گواهینامه داشته باشد و اگر فرد خاطی گواهینامه نداشته باشد بیمه به وی دیه ای پرداخت نخواهد کرد .
وی افزود : در قانون مجازات اسلامی هم ذکر گردیده که کسانی هم که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی نمایند ، جرم تلقی شده و دیگر تخلف نیست و به حبس تعذیری بین ۶ ماه تا یکسال محکوم و سوء سابقه ای هم برای آنها درج می گردد که در صورت رویت و توقف وسیله نقلیه ای که راننده آن اقدام به رانندگی بدون گواهینامه می نماید مانند توقیف موتورسیکلت ها ، برای بار اول جریمه و یا حبس دارد و برای بار دوم ور در صورت تکرار قاضی محترم حتما حبس را در نظر خواهد گرفت .

موارد ضبط گواهینامه چیست
نمرات منفی رانندگان بدون تخلف ، بعد از شش ماه پاک خواهد شد
رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن :
موارد ضبط گواهینامه چیست ؟
کسب نمره منفی باعث ضبط گواهینامه می گردد
سرهنگ شریفی در پاسخ به این پرسش که در چه صورتی گواهینامه راننده ضبط می گردد گفت : اولین مورد کسب نمره منفی است
وی ادامه داد : رانندگی تحت تاثیر الکل و مواد روان گردان هم جز مواردی است که ۶ ماه گواهینامه راننده ضبط خواهد شد .
سرهنگ شریفی گفت : دستور مقام محترم قضایی در خصوص ضبط گواهینامه زمانی خواهدبود که مثلا رانندگان پر خطری را که در واقع کلاس های آموزشی آمده اند و توجهی نداشته اند به دادسرا معرفی کرده و دادگاه می تواند گواهینامه انها را ضبط کرده و به محرومیت های رانندگی رای دهد که به نظر قاضی محترم بستگی دارد .
وی در خصوص نمرات منفی هم گفت : رانندگان توجه داشته باشند که جدول نمرات منفی بیشتر به زندگی وکار آنها مربوط می شود و اگر مرتکب تخلف شوند درست است که جریمه می شوند ولی در کنار آن یک سری نمرات منفی هم وجود دارد که در سابقه راننده ثبت خواهد شد .
سرهنگ شریفی بیان داشت : به عنوان مثال عبور از چراغ قرمز و حرکت دنده عقب در بزرگراهها حتما نمره منفی خواهد داشت.
رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت : جدول نمرات منفی به دو قسمت تقسیم می شود که برای قسمتی برای وسایل نقلیه شخصی و قسمت دیگر برای نقلیه عمومی و سنگین در نظر گرفته شده است .
او افزود : برای مثال عبور از چراغ قرمز برای خودروهای شخصی ۵ نمره منفی و برای راننده اتوبوس ۱۰ نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد و یا مثلا در بحث تجاوز از سرعت مقرره دو بحث وجود دارد که اگر سرعت بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت باشد در جایی که سرعت ۱۰۰ کیلومتر باشد و راننده بیش از ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی نماید نمره منفی ۱۰ و ۱۵ و اگر بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر باشد یعنی ۱۰۰ کیلومتر وقرر را ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی نماید ۵ و ۱۰ نمره منفی دارد .
سرهنگ شریفی بیان داشت : اگر راننده ای از زمانی که نمره منفی گرفت بمدت ۶ ماه هیچ گونه تخلفی نداشت و قبض جریمه ای برای وی صادر نشد و پیامکی برای وی ارسال نشد بعد از آن شش ماه البته به صورت پیوسته کلیه نمرات منفی وی بلااثر و پاک خواهد شد .

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار