رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 27 خبر


  • یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
  • الأحد ۹ محرم ۱۴۴۴
  • 2022 Sunday 7 August
  • چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 10:26
  • کد خبر : 102691
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نگاهی به نمایش ترس از باران

در نگاه اولیه به ترس ازباران‌، می توان نگره واکاوی متن را به عنوان یکی از عناصر کلیدی این نمایش و یا هر نمایش دیگری برجسته نمود؛ نمایشنامه ای با پرسوناژهای محدود که از طریق در نظر گرفتن یک کانسپت و مفهوم مرکزی می کوشد تا مناسبات رفتاری روابط میان یک مرد با دو زن […]

در نگاه اولیه به ترس ازباران‌، می توان نگره واکاوی متن را به عنوان یکی از عناصر کلیدی این نمایش و یا هر نمایش دیگری برجسته نمود؛ نمایشنامه ای با پرسوناژهای محدود که از طریق در نظر گرفتن یک کانسپت و مفهوم مرکزی می کوشد تا مناسبات رفتاری روابط میان یک مرد با دو زن را از دو منظر و یا دو نگاه انعکاس دهد. شیوه پرداخت مسعود دلخواه در مقام نمایشنامه نویس در اینجا شکلی فاصله گذارانه دارد و با حضور یک اعلان گر بر جنبه های مورد نظر از هسته های مفهومی و جامعه شناختی موقعیت و کاراکترها تاکید می ورزد؛ این شکل و فرم در آثاری با چنین مضامینی تازه است و با ارجاع به گونه ابزورد و وارد ساختن عناصر این ژانر در بستر متن موفق می شود تا نمایشنامه ای در چنین قالب و ساختاری را شکل دهد. از منظر اجرایی با وجود تلاشهایی که در جهت نزدیک شدن به مفاهیم نمایشنامه صورت پذیرفته که از آن جمله می توان  طراحی دکور و صحنه متناسب و کاملاً در خدمت اثر را شاهد مثال آورد اما به سبب پاره ای کاستی ها از جمله برخی نواقص در گروه بازیگری که افت و خیزهای مورد انتظار در دو بخش حضور دو زن را بدست نمی دهد و یا عدم تفاوت های محسوس میزانسن در این دو مقطع که می توانست علاوه بر تنوع بصری برتفاوت های هر چند محدود فضای این بخشها بیفزاید. همان طور که در قسمت های حضور دختر اعلان گر و با بهره گیری از المانی نوری شاهد چنین رویکرد جداکننده ای از سایر بخش ها هستیم و کارکردی درست یافته است.
حضور و بازی یک زن (کارگردان) در نقش شخصیت مرد نمایش که ناگزیر اتفاق افتاده بود نیز علی رغم محدودیت های تحمیلی اما خالی از لطف نیست و می توان به عنوان یک توفیق اجباری ازآن یاد کرد.
سینماخانه / حمید عبدالحسینی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار