رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

والدین چگونه می‌توانند به هویت یابی فرزندان خود کمک کنند؟ به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، مریم کثیری، کارشناس خانواده مهمان امروز صبح پارسی بود: او در این برنامه به صحبت درباره هویت‌یابی در نوجوانان پرداخت. او همچنین در ادامه راجع به راه‌های بهبود هویت‌یابی دینی در نوجوانان صحبت کرد. […]

والدین چگونه می‌توانند به هویت یابی فرزندان خود کمک کنند؟

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، مریم کثیری، کارشناس خانواده مهمان امروز صبح پارسی بود: او در این برنامه به صحبت درباره هویت‌یابی در نوجوانان پرداخت. او همچنین در ادامه راجع به راه‌های بهبود هویت‌یابی دینی در نوجوانان صحبت کرد.

کارشناس خانواده گفت: هر مادر و پدری می‌خواهد فرزندی موفق داشته باشد؛ از زمان تولد فرزند مادر و پدر تاثیر مستقیم بر تربیت فرزندشان دارد. بین دنیای کودکی فرزندان و دنیای بزرگ‌سالی آن‌ها حلقه‌ای وجود دارد که نوجوانی نام دارد. بارزترین ویژگی نوجوانی هویت‌یابی است؛ هویت‌یابی به شرایطی گفته می‌شود که در طی آن تفکر انتزاعی در فرزند شکل می‌گیرد و گسترش پیدا می‌کند. فرد در دوران نوجوانی شروع به پرسیدن سوالات جدی‌تر می‌کند و سعی دارد شناخت بهتری از دنیا پیدا کند.

فرایند هویت‌یابی در نوجوان بسیار مهم است چرا که اگر نوجوان نتواند این مرحله را تکمیل کند در آینده زندگی خود دچار مشکلات هویتی می‌شود. افراد در دوران نوجوانی باید جست‌وجوی شخصیتی خود را انجام دهند تا بتوانند در آینده شخصیت کاملی داشته باشند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ابعاد هویت‌ انسان، هویت دینی است؛ این بعد کارکرد‌های معرفت‌شناختی دارد که به سوالات مهمی در زندگی جواب می‌دهد. یکی دیگر از مسائل مهم برای نوجوانان نحوه رشد هوش هیجانی است که بسیار سریع اتفاق می‌فتد و بر عقل نوجوان تسلط دارد؛ به همین دلیل در اکثر نقاط دنیا هیچ فردی به دلیل قوانین کشور نمی‌تواند تا قبل از ۱۸ سالگی تصمیمات مهم را بگیرد و تنها پس از ۱۸ سالگی مجاز به انجام تصمیم‌گیری‌های دیگر می‌شود.

او اظهار داشت: یکی از هیجانات اصلی در دوران نوجوانی عشق و محبت است؛ بچه‌های ایرانی و مسلمانان از ابتدای کودکی با محبت حضرت امام حسین (ع) آشنا می‌شوند؛ چنین موضوعی باعث می‌شود فرزندان از کودکی با ابراز احساسات صحیح و عشق‌های پاک آشنا شوند. قدم اول برای کمک به هویت‌یابی کودکان ایجاد عشق و علاقه صحیح در فرزندان است.

کارشناس خانواده گفت: از راه‌های هویت‌یابی دینی برای فرزندان برقراری ارتباط با الگوهای دینی است؛ برای مثال ماجرای عاشورا اتفاقی است که برای تمامی سنین الگو دارد و افراد می‌توانند با اشخاص مختلف در آن همزادپنداری کنند. افراد باید الگوهای معنا‌دار و مبنایی را در نظر بگیرند و هویت‌یابی را بر آن اساس انجام دهند. برای مثال الگوی مادر در واقعه کربلا یک فعال اجتماعی و مقتدر است. حضرت زینب (س) رفتاری بسیار سیاستمدارانه و مقتدرانه در عاشورا و مابقی زندگی خود داشته و چنین الگویی به نوجوانان می‌فهماند که می‌توانند تاثیرگذار باشند.

کثیری اظهار کرد: آرمان‌خواهی در دوران نوجوانی باعث قدم برداشتن و قیام کردن می‌شود در نتیجه الگوهای صحیح باعث می‌شود این قدم‌ها در راه‌های درست برداشته شوند.

وی افزود: در ادامه آنچه می‌تواند به فرزندان و نوجوانان کمک کند هیئت‌ها هستند؛ نوجوانان با رفتن به هیئت‌ها می‌توانند در جوامع مختلف عضو شوند و احساس پذیرفته شدن پیدا کنند. پذیرفته شدن در گروه‌های درست در هویت‌یابی نوجوانان تاثیر بسیار مثبتی دارد.

برنامه صبحگاهی “صبح پارسی”که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع هویت دینی در خانه و خانواده بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمد قاسمی و کیمیا گیلانی با دکتر مریم کثیری، کارشناس خانواده به گفت و گو نشستند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار