رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱
  • الخميس ۳ ربيع أول ۱۴۴۴
  • 2022 Thursday 29 September
  • پنجشنبه 10 شهریور 1401 - 17:18
  • کد خبر : 105516
  • هنر
  • چاپ خبر : نبود کپی رایت؛ نداشتن مرز فرهنگی است!
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا (تم):

نبود کپی رایت؛ نداشتن مرز فرهنگی است!

لزوم همکاری رسانه های هنری جهت تعامل تهیه کنندگان سینما و تولیدکنندگان محتوا مهدی یوسف وندی در حاشیه برگزاری هشتمین نمایشگاه ایران نوشت درگفتگوی اختصاصی با سینماخانه به تشریح فعالیت های خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا (تم) پرداخت و گفت: خانه خلاق و نوآوری … تنها مرکزی است که به صورت تخصصی در […]

لزوم همکاری رسانه های هنری جهت تعامل تهیه کنندگان سینما و تولیدکنندگان محتوا

مهدی یوسف وندی در حاشیه برگزاری هشتمین نمایشگاه ایران نوشت درگفتگوی اختصاصی با سینماخانه به تشریح فعالیت های خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا (تم) پرداخت و گفت: خانه خلاق و نوآوری … تنها مرکزی است که به صورت تخصصی در زمینه تکمیل زنجیره ای ارزش محتوا در ایران در حال فعالیت است. با رصدی که توسط کارشناسان این عرصه صورت گرفت؛ مشخص گردید که ۱۴۴ کسب و کار در دنیا وجود دارد که زنجیره ارزش محتوا را شکل می دهد؛ در صورتیکه این تعداد در ایران از ۲۰ کسب و کار فراتر نیست و هدف خانه خلاق و نوآوری کامل نمودن این چرخه و شناسایی تیم های مورد نظر جهت تولید محصولات مختلف می باشد تا بتوانند بازار موردنظر را پوشش دهند.


یکی از نقاط ضعف اساسی در معرفی محتوای کالاها و محصولات ایرانی، نداشتن ویترین است که از فرهنگ گذشته فروش این محصولات و وابستگی به کالاهای خارجی نشأت می گیرد به نحوی که سیستم های توزیع ما کالاهای خارجی را در بهترین نقطه و کالاهای ایرانی را در نقاط محدود قرار می دهند؛ درصورتیکه که اگر محصولات ایرانی در جای درست معرفی شوند و مصرف کنندگان امکان ارتباط و یا تست آن را بیابند حتما گزینه نخست انتخاب آنها کالای ایرانی خواهد بود که موید این مطلب، میزان استقبال از نمایشگاه ایران نوشت می باشد که در هشتمین دوره خود پذیرای ۲۰۰ برند و ۴۰۰ قلم کالای ایرانی با محوریت سبک اسلامی _ ایرانی است که شامل ۵۰ درصد محصولات نوشت افزار ، ۳۵ درصد انواع بازی و اسباب بازی و ۱۵ درصد کتاب و لوازم می باشد.

یوسف وندی راه اندازی ماروک را به عنوان شبکه ۳۶۰ درجه فروش محصولات ایرانی از زیر مجموعه های خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا (تم) دانست و یاد آورشد: به منظور تغییر جایگاه فروش محصولات وکالاهای فرهنگی ایرانی در فروشگاه ها و محل های عرضه این محصولات دو راهکار پیش بینی شد که اولین مورد تغییر نظام فکری توزیع کنندگان در اختصاص این جایگاه ها به محصولات ایرانی و دیگری ایجاد یک نمونه موفق چنین سیستمی توزیعی بود که باروک با این رویکرد از حدود ۵ ماه قبل شکل گرفت و شامل فروشگاه های زنجیره ای، فروشهای سازمانی، شبکه ای، سایت های فروش آنلاین و… می باشد و خوشبختانه با اقبال خوب تولیدکنندگان و مصرف کنندگان روبه رو گردیده است. باروک در حال حاضر محصولات و کالاهای ایرانی درحوزه های پوشاک، بازی و اسباب بازی، لوازم، کتاب و نوشت افزار را در برمی گیرد و برآورد ما این است که ۱۶ دسته کالایی و ۸ دسته خدماتی را تحت پوشش خود قراردهد.


مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری ۲ عامل را باعث کندی روند گسترش تجاری سازی محتوا دانست و بیان داشت: نبود قانون کپی رایت همانند کشوری بدون مرز می باشد تا انواع و اقسام محتوا بدون پالایش وارد کشور گردد و زمینه را برای تهاجم فرهنگی فراهم نماید در صورتیکه محتوا نیز همانند هر سرزمینی نیازمند داشتن مرز است.
وی غلط بودن سیاست های تشویقی و ترویجی در سطح سازمان ها و نهادهای سیاستگذار این عرصه را نیز یکی دیگر از موانع پیشروی تجاری سازی بهینه محتوا به شمار آورد و گفت: دستگاه های مورد نظر به جای بازارسازی بیشتر به سمت سفارش محصول تمایل دارند و همین امر باعث می شود در مقاطعی خاص شاهد تولید نوعی از کالاها با یک کاراکتر بعضاًً ایرانی و یا قهرمان های ملی باشیم در صورتیکه بعدتر هیچ نشانی از آن محصولات در بازار دیده نمی شود.
مهدی یوسف وندی در خاتمه به نقش رسانه های فرهنگی و هنری در گسترش بازار محصولات و کالاهای فرهنگی و پیشروی هر چه بهتر به سوی تجاری سازی محتوای ایرانی نیز اشاره داشت و توضیح داد: یکی از حلقه های مفقوده در این زمینه عدم ارتباط تهیه کنندگان فیلم و انیمیشن با فعالین عرصه تجاری سازی محتوا است چرا که این حوزه صرفاً معطوف به توسعه یک کاراکتر نیست بلکه در زمینه پوشاک، دکور، لوازم و … نیز می تواند به فراگیری منجر شود و تهیه کنندگان آثار هنری از مدت ها قبل از شروع پروژه در پیش تولید با برگزاری جلسات مشاوره ای زمینه را برای تولید محصولات مورد استفاده در آثار، هنگام عرضه فیلم ها فراهم آورند.


سینماخانه / گفتگو : حمید عبدالحسینی _ عکاس : حوریه قاسمی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار