رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

«دلاوران آفتاب» ویژه برنامه ای است که در سالروز شهادت رئیسعلی دلواری از رادیو ایران پخش می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از شبکه رادیویی ایران، در روز ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ رئیسعلی دلواری فرمانده نیروهای مقاومت تنگستان در برابر نیروهای انگلیسی به شهادت رسید. مریم هدیه لو تهیه کننده این ویژه برنامه بیان […]

«دلاوران آفتاب» ویژه برنامه ای است که در سالروز شهادت رئیسعلی دلواری از رادیو ایران پخش می شود.

به گزارش سینماخانه و به نقل از شبکه رادیویی ایران، در روز ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ رئیسعلی دلواری فرمانده نیروهای مقاومت تنگستان در برابر نیروهای انگلیسی به شهادت رسید.
مریم هدیه لو تهیه کننده این ویژه برنامه بیان کرد: با شروع نهضت مشروطیت، رئیسعلی در حالی که ۲۵ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مقاومت در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و در بوشهر و تنگستان آغاز کرد.
وی افزود: رئیسعلی که پیشاپیش از حمله به دلوار آگاهی داشت، بلافاصله در اقدامی تاکتیکی به تخلیه دلوار پرداخت و به سمت کوه‌های اطراف منطقه‌ای معروف به «کلات بوجیر» عقب‌نشینی کرد. سربازان انگلیسی و هندی هنگامی وارد دلوار شدند که تقریباً روستا خالی از سکنه بود. به همین جهت خشمگینانه شروع به گلوله‌باران منازل مسکونی خالی و قطع نخل‌های دلوار کردند. رئیسعلی در همان شب با ۴۰۰ نفر از نیروهای خود به قوای انگلیسی شبیخون زدند و ۶۰ نفر از نیروهای متجاوز از جمله یک ژنرال بلندپایه را از پای درآوردند و همین امر سبب پیروزی وی در این جنگ شد.
هدیه لو در پایان افزود: این برنامه شنبه ۱۲ شهریور با اجرای سید حسین حسینی و حضور دکتر عزیز غضنفری و دکتر روح الله مدبر کارشناس مسائل سیاسی بعد از خبر ساعت ۱۷:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار